آلزایمر در سالمندان

• مغز و اعصاب
آلزایمر در سالمندان

طبق توضیحات دکتر رضا سنجری متخصص مغز و اعصاب بیماری آلزایمر یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود و فرد مبتلا را به فراموشی دچار می سازد.

این بیماری در اثر فاسد شدن سلولهای منطقه هیپو کامپ که معمولا مقدار زیادی استیل کولین تولید می‌کنند بوجود می‌آید، سلولهای مغزی یا نرونهایی که آسیب دیده‌اند پلاکهایی جمع می‌کنند و به تعداد زیادی می‌میرند.

آلزایمر در سالمندانعلائم و نشانه های آلزایمر

یکی از نشانه‌های اصلی بیماری آلزایمر عدم توانایی در شکل دادن رویداد های جدید (مثل یادآوری آدرس تازه) و عدم توانایی در یادآوری خاطرات گذشته است.

نشانه های آلزایمر 5 علامت کلی دارد که به آن اشاره میکنیم:

• کاهش توانایی در به یادآوری اطلاعات یا به خاطر سپردن آنها که باعث می شود بیمار سوالات و مکالمات تکراری داشته باشد، وسایل شخصی خود را گم کند، در یک مسیر آشنا گم شود و حوادث و قرار های ملاقات را فراموش کند.
  • اختلال در استدلال، انجام قضاوت و وظایف پیچیده مثل عدم توانایی در برنامه ریزی، عدم توانایی در تصمیم گیری های بزرگ، عدم توانایی در انجام فعالیت های متوالی یا پیچیده، عدم توانایی در مدیریت امور مالی و عدم درک درست از خطرات ایمنی.
  • اختلال در صحبت کردن، نوشتن و خواندن مثل تردید در صحبت کردن، پیدا کردن کلمات در حال صحبت کردن، املای خطادار
  • اختلال تجسمی که به علت وجود مشکلات در بینایی جشم بروز می کند مثل عدم توانایی در استفاده از ابزارهای ساده مانند پوشیدن لباس، عدم توانایی در یافتن اشیا در نمای مستقیم، اشیای مشترک و تشخیص چهره
  • تغییر در شخصیت و رفتار مثل تغییرات رفتاری خارج از شخصیت مانند آشفتگی، اجتماع گریزی، عدم علاقه، انگیزه و ابتکار، اجتماع گریزی و …

بیشتر بخوانید: علت و درمان بی حسی عصب صورت

سایر علائم اولیه آلزایمر

• از دست دادن حس بویایی
  • کاهش شنوایی
  • اثر انگشت غیر طبیعی
  • اختلال فضای بینایی

اشنایی با علایم الزایمر

علت ابتلا به آلزایمر

• سالخوردگی
  • وجود سابقه خانوادگی

دکتر رضا سنجری متخصص مغز و اعصاب و جراح ستون فقرات در جردن از مجهزترین دستگاه های روز دنیا در تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب و ستوان فقرات استفاده می نماید. شما عزیزان می توانید از طریق شماره تماس: 09198379137 با ایشان ارتباط برقرار نمایید.

مواردی که باعث کاهش خطر ابتلا به آلزایمر می شود

• انجام ورزش های منظم
  • رژیم غذایی سالم و متنوع
  • کنترل بیماری های قلبی عروقی، دیابت، چاقی، فشار خون بالا و چاقی
  • حفظ سلامت سیستم قلبی عروقی

بیشتر بخوانید: بیماری ام اس و درمان آن ، همه چیز درباره میگرن

مواد غذایی مفید برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر

مواد غذایی که اثرات ضدالتهابی طولانی مدت دارند، هنگامی که به رژیم غذایی فرد اضافه می‌گردند، ممکن است اختلالات حاصل از پیری را به تأخیر بیندازند.

به کمک مواد غذایی زیر می توان از ابتلا به بیماری الزایمر جلوگیری کرد:

• کاکائو

فلاوونوئید موجود در کاکائو جریان خون را به طرف مغز افزایش می‌دهد و ممکن است در مواقعی ممکن است جریان خون به مغز کاهش یابد (مثل دیمانس و سکته مغزی) محافظت کند.

• سـالـمون

مصرف سه وعده غذایی در هفته ماهی روغنی به دلیل داشتن اسید های چرب ضروری امگا-۳ و ویتامین D  و ویتامین B12 به جلوگیری از برخی اختلالات عصبی کمک میکند.

• سیب

مصرف حداقل روزی یک عدد سیب با پوست،بسیار موثر است ،سیب قرمز در مقایسه با سیب زرد و سبز انتی اکسیدان بیشتری دارد و موثر تر است.

• زردچوبه

به دلیل داشتن خواص زد التهابی و انتی اکسیدانی این ماده در مواد غذایی میتواند در درمان و پیشگیری بیماری هایی مانند سرطان و آلزایمر بهره برد.

• گردو

به غذاي مغز شناخته ميشود، براي درست عمل كردن مغز به امگا-٣ نياز داريم، آنتي اكسيدان موجود در گردو در بين اجيل ها از همه بيشتر است و به پيشگيري آلزايمر كمك كند.

• سويا

سازمان بهداشتي جهاني (WHO)  سويا را سلطان لسيتين معرفي كرده است. اگر در دوران جواني ذخيره كافي لسيتين داشته باشم بسيار كمتر از ديگران دچار كمبود حافظه ميشويم.

استفاده از دارو :

برای ان منظور بیمار باید حتما به یک جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات یا متخصص مغز و اعصاب مراجعه نماید تا پزشک با توجه به وضعیت بیمار برای بیمار دارو تجویز نماید .

راه های پیشگیری از ابتلا به آلزایمرراه های پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

• به اندازه کافی بخوابید. طبق تحقیقات انجام شده افرادی که مشکلات مزمن خواب دارند بیشتر در خطر ابتلا به آلزایمر هستند.
  • در اجتماع فعالیت داشته باشید. تحقیقات نشان داده است که افرادی که در شبکه های اجتماعی بزرگ فعالیت دارند کمتر دچار زوال عقل و آلزایمر می شوند.
  • همیشه در حال آموختن باشید. آموزش باعث ایجاد ذخایر شناختی میشود و مغز را در مقابل صدمات عصبی مقاوم تر می کند.
  • دو زبان یاد بگیرید. با توجه به تحقیقات انجام شده صحبت کردن به دو زبان فرد را در مقابل خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل ایمن می کند.
  • مراقب قلب خود باشید. بیماری هایی مثل دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا که باعث ایجاد بیماری های قلبی می شود خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد.
  • کارهای تعمیراتی را خودتان انجام دهید. ایجاد چالش های جدید در مغز حافظه را همراه با سن بالا می برد.
  • اسکن پایه مغز را انجام دهید. یکی از راه های شناسایی آلزایمر در مراحل اولیه استفاده از تصویربرداری MRI یا CT است.

خدمات کلینیک مغز و اعصاب دکتر رضا سنجری :

از خدمات این کلینیک میتوانیم به درمان دیسک کمر، تنگی کانال نخاعی، درمان انحراف ستون فقرات، جراحی دیسک کمر ، درمان خطرناکترین دیسک کمر

نتیجه گیری

در صورتی که علائم آلزایمر را در خود یا اطرافیانتان مشاهده کردید می توانید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرده و با پزشک در مورد اختلال حواس و کمبود حافظه مشورت نمایید.در صورتی که علائم قابل مشاهده باشد پزشک با انجام آزمایشات مختلف در مورد تشخیص این بیماری اقدام خواهد کرد.

دوران سالمندی یکی از دورانیست که باید به سلامت خود بیشتر اهمیت دهیم بسیاری از سالمندان در این دوران به عارضه های ستون فقرات همچون دیسک کمر، تنگی کانال نخاعی مبتلا میشوند و علت آن استحکام پایین ستون فقرات در این دوران میباشد .

شماره تماس: 09198379137

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/drrezasanjari

دکتر رضا سنجری جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات فارق التحصیل از دانشگاه تهران دارای سایقه بیش از ۲۵۰۰ جراحی دیسک کمر

دکتر رضا سنجری