بیماری هیدروسفالی چیست؟

• مغز و اعصاب
بیماری هیدروسفالی چیست؟

گزیده ای از صحبت های دکتر رضا سنجری جراح و متخصص مغز و اعصاب در مورد اینکه بیماری هیدروسفالی چیست و چه عواملی باعث بوجود آمدن آن می شود:

برای پاسخ به این که سوال که بیماری هیدروسفالی چیست باید گفت هیدروسفالی از جمله بیماری هایی است که در موارد نادری در نوزادان، کودکان و بزرگسالان بروز و ظهور دارد و موجب ایجاد مشکلاتی در افراد مبتلا می شود. به جهت اینکه درصد ابتلا پایین است. آشنایی هم نسبت به این بیماری بسیار کم بوده و خانواده ها آگاهی زیادی در زمینه چیستی، چگونگی و علائم و راه های درمان هیدروسفالی ندارند.

در صورتی که بسیار مهم است که پدر و مادر ها مثلا در خصوص منشا این بیماری اطلاعاتی بدست بیاورند تا بتوانند از بروز آن در جنین و یا کودک خود جلوگیری کنند. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که بخشی از علل بیماری هیدروسفالی خارج از حیطه اراده و کنترل ماست و ما هیچ نوع توانایی در جهت مهار آن علل نداریم. ولی صرفا به همان اندازه که می توانیم کنترل داشته باشیم نباید غفلت کنیم.

اگر به هرنحوی با این بیماری مواجهه ای دارید می توانید با مطالعه این نوشتار از جنبه های مختلف این بیماری از جمله علل، نشانه ها و عارضه های ناشی از این بیماری و نیز بسیاری از نکات ضروری دیگر آشنایی پیدا کنید.

در واقع هیدروسفالی به بیماری مغزی اشاره دارد که در طی این بیماری، میزان آب مغزی نخاعی بیش از حد مجاز تولید می شود تا حدی که نمی تواند جذب جریان خون شود. این مایع مغزی اضافه موجب اختلال در روند سیستم کلی مغزی و اعصاب مرتبط به آن می شود.

هیدروسفالی چیست و راه های درمان ان چه میدانید

علائم بیماری هیدروسفالی چیست؟

نشانگان بیماری هیدروسفالی چند دسته است از جمله فیزیکی و جسمانی و رفتاری و شناختی.

البته این نکته را در پیش چشم و نظر خود داشته باشید که علائم بیماری هیدروسفالی و نیز عوارض و مشکلاتی که برای بیماران و مبتلایان ایجاد می کند طیف وسیعی از مشکلات را شامل می شود که در هر سنی و در هردوره از زندگی افراد متفاوت و مختلف بوده و پرداختی دقیق و جزئی به این علائم نوشتاری مستقل می طلبد و نیز در این مجال و در نوشتاری که پیش رو دارید نمی گنجد.

از آن جهت که این مقاله با هدف ارائه اطلاعات اجمالی در زمینه هیدروسفالی به مرحله نگارش در آمد تلاش داریم بخی از این علل و علائم را خدمت شما عزیزان مطرح کنیم. امید است که در مقاله دیگر و نیز درمجال دیگری بتوانیم در زمینه علائم بیماری هیدروسفالی نگاری مبسوط و دقیق داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد فلج دست ها و پاها ، انواع خونریزی مغزی

علائم فیزیکی و جسمانی بیماری هیدروسفالی

سردرد هایی که غیر عادی بوده و دلیلی بر این عارضه وجود ندارد.

• تشنج کردن
  • عدم توانایی کنترل ادرار
  • اشتهای غیر عادی
  • استفراغ کردن
  • تار شدن حوزه بینایی
  • بی حالی و عدم توانایی حرکتی

علائم و نشانگان بیماری هیدروسفالی در زمینه رفتار ها و فعالیت های شناختی

فعالیت های شناختی به توانایی یادگیری و درک اشاره دارد.

• کودکان و یا بزرگسالانی که به هیدروسفالی مبتلا هستند بسیار تحریک پذیر بوده و در برابر محیط و شرایط واکنش های نامناسبی از خود بروز می دهند
  • عدم ثبات شخصیت
  • عدم توانایی در انجام فعالیت های مدرسه
  • کند بودن فعالیت های حرکتی و نیز فعالیت های یادگیری (مثلا در راه رفتن و یا پاسخ دادن بسیار کند عمل کرده و نمی توانند واکنش های سریعی را ارائه کنند.)

دکتر رضا سنجری جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات از مجهزترین دستگاه های روز دنیا در تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب و ستوان فقرات استفاده می نماید. شما عزیزان می توانید از طریق زیر با ایشان ارتباط برقرار نمایید:

شماره تماس: 09198379137

آیا بیماری هیدروسفالی راه درمانی دارد؟

خوشبختانه برای درمان و جلوگیری از پیشروی بیماری هیدروسفالی دو اقدام قابل انجام است و امروزه در اغلب موارد این اقدامات و جراحی ها از سوی پزشکان انجام می شود.

• یکی از آنها عمل شانت است که در طی این روند درمانی با بکارگیری ابزاری می توانند مایع مغزی نخاعی را از مغز تخلیه کرده تا مشکلاتی که این مقدار از مایع مغزی به وجود آورده است حل و رفع شود. البته در جریان عمل شانت این مایع مغزی به بخش دیگری از بدن مانند شکم افراد منتقل می شود. ( این انتقال هیچ گونه مشکلی را در پی نخواهد داشت.)
  • دومین راهی که در جهت درمان هیدروسفالی انجام می شود ونتییکولوستومی سوم آندوسکوپی نام دارد وروند درمانی این است که با استفاده از دوربینی که در روند جراحی بکار گرفته می شود تمامی مناطق مختلف مغز مورد مشاهده پزشکان قرار می گیرد و مایع اضافی مغز با حفره ای که پزشک در بطن مغز ایجاد می کند خروج می یابد.

علل و عوامل بیماری هیدروسفالی چیست؟

واقعیت این است که هیدروسفالی در اثر طیف وسیعی از علل و عوامل می تواند بروز و ظهور داشته باشد. از جمله مسائلی که تا حد زیادی می توانند در این زمینه تاثیر داشته باشند از این قرارند:

در پاره ای از موارد که هیدروسفالی در بدو تولد و یا اینکه در ماه های ابتدایی تولد نوزاد رخ می دهد در نتیجه وقوع یکی از اتفاقات زیر است:

یا اینکه سیستم عصبی مرکزی به سرعت و به طور غیر عادی گسترش می یابد و این موضوع سبب می شود که در میزان مایع مغزی نخاعی اختلالی ایجاد کند.

زایمان زودرس در زنان می تواند تبعاتی را همچون خونریزی هایی مغزی را پیش بیاورد که بسیار در بروز هیدروسفالی نقش خواهد داشت.

برخی از نوزادان در دورانی که در رحم مادر هستند با عفونت هایی مواجه می شوند که همین عفونت ها مغز را ملتهب کرده و همین موضوع اختلالاتی را در مایع مغزی نخاعی پیش می آورد.

توصیه به مادران باردار

یکی از توصیه هایی که به مادران داریم این است که در دوره بارداری تمامی آزمایشات و نیز تست های لازم را برای آگاهی از وضعیت جنین با دقت انجام دهند تا اینکه بتوانند با همیاری پزشکان در صورتی که با موردی خطرناک مواجه هستند به رفع آن بپردازند. این اقدام نوعی از پیشگیری از ابتلای جنین به انواع بیماری ها از جمله هیدروسفالی است.

هیدروسفالی در نوزادان به چه شکل است ؟نتیجه گیری

در انتها این نکته را مجددا یادآور می شویم که عزیزان توجه داشته باشند علائم و نشانگان بیماری هیدورسفالی بسیار طیف وسیعی دارد و باید برای تشخیص از پزشکانی کمک بگیرند که توانمندی های آنان در طی سالها و نیز با موفقیت های پی در پی به اثبات رسیده باشد و نیز مهارت و تجربه پزشک حرف اول را می زند.

متاسفانه یکی از معضلاتی که وجود دارد این است که گاها در اثر تشخیص های نادرستی که وجود دارد بیمارانی که در آستانه ابتلا و خطر هیدروسفالی هستند از سوی پزشکان کم تجربه تشخیص داده نمی شوند و زمانیکه اوضاع وخیم شد تازه متوجه فاجعه پیش آمده می شوند و همین موضوع در پیچیده کردن روند درمان و یا جلوگیری از پیشروی بیماری تا حد زیادی تاثیر گذار است.

شماره تماس: 09198379137

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/drrezasanjari

دریافت نوبت

شماره های تماس جهت دریافت نوبت