ویرایش محتوا
لوگو سایت دکتر رضا سنجری طرح سفید رنگ
درباره ما

دکتر رضا سنجری جراح و متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

راه های ارتباطی با ما
تشنج در سنین بالا

تشنج در سنین بالا

  • خانه
  • -
  • مقالات
  • -
  • تشنج در سنین بالا
تشنج در سنین بالا
مقدمه

تشنج چیست ؟ ۵ علت مهم که باعث تشنج در سنین بالا میشود چیست ؟ در این مقاله با علت هایی که باعث بوجود آمدن تشنج میشود اشنا خواهید شد.

تشنج ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد اما بیشتر افرادی که دچار این عارضه می شوند معمولا در سنین بالا هستند. تشنج در سنین متفاوت دلایل متفاوتی دارد. اگر بخواهیم علت این بیماری را توضیح دهیم باید گفت که در این وضعیت مغز فعالیت خود را به درستی انجام نمی دهد و این اختلال با عوارضی چون به زمین افتادن، لرزش و تکان خوردن شدید دست و پا، غش کردن و … همراه می باشد. در این مطلب علت اصلی تشنج در سنین بالا را بررسی خواهیم کرد و اطلاعاتی را به شما ارائه خواهیم داد پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

علت اصلی تشنج در سنین بالا

علت اصلی تشنج در سنین بالا چیست؟

هنوز علت برخی از تشنج ها در سنین بالا مشخص نشده اما بیشترین دلایلی که باعث تشنج در سن بالا می شود بیماری های مغزی و عروقی و همچنین عفونت و تجمع سمومی است که منجر به بیماری های مغزی و اختلال در فعالیت آن می شود. در ادامه برخی از این دلایل را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

اختلالات مغزی و دمانس

همانطور که کمی قبل تر اشاره کردیم، اختلالات و بیماری های مغزی و عصبی تاثیر زیادی روی ایجاد تشنج در افراد با سن بالا می گذارد. دمانس یا همان آلزایمر روی حافظه، تکلم، قدرت منطق، یادگیری و موارد دیگر تاثیر می گذارد و تمامی این موارد می توانند احتمال ایجاد تشنج و یا همان صرع را در افراد بالا ببرند. به همین دلیل افرادی که دچار دمانس و بیماری های مغزی هستند نیاز به مراقبت بیشتری دارند و می بایست جهت درمان آن به بهترین متخصص مغز و اعصاب مراجعه نماییند.

تاثیر منفی داروهای تجویز شده

طبق آخرین تحقیقات پزشکان مشخص شده که مصرف برخی داروها مانند داروهای روانگردان و همچنین داروهایی چون انسولین، لیدوکائین و ایزونیازید که جهت درمان بیماری سل استفاده می شوند، تاثیر مستقیمی روی ایجاد اختلال صرع و تشنج در افراد می شود.

پلی فارمسی یکی از دلایل اصلی صرع

اصطلاح پلی فارمسی به شرایطی گفته می شود که فرد در سنین بالا چندین داروی مختلف را به طور همزمان مصرف می کند. در این مواقع بهتر است فرد و یا همراه وی هنگامی که پزشک داروی جدیدی تجویز می کند، داروهای مصرفی را به پزشک معرفی کند و او را در جریان مصرف آنها بگذارد تا در صورت ایجاد تداخل هر یک با دیگری، آن دارو را تغییر دهد.

سکته مغزی

با افزایش سن احتمال وجود بیماری هایی چون دیابت، فشار خون و کلسترول بالا و همچنین تجمع چربی در رگها در فرد بالا می رود و هر یک از این موارد و بیماری ها می توانند درصد احتمال سکته مغزی در فرد را بالا می برند و سکته مغزی تاثیر مستقیمی با صرع و تشنج نیز دارد. لازم به ذکر است که استرس و اضطراب یکی از عواملی است که منجر به سکته مغزی در سن بالا نیز می شود.

گرمازدگی

یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد تشنج می شود، گرما زدگی است که در اثر هیپرترمی ایجاد می شود. در چنین شرایطی از بنزودیازپین‌های تزریقی برای درمان استفاده می شود.

آسیب تروماتیک مغز

در سنین بالا یکی از دلایلی که می تواند منجر به صرع شود، آسیب دیدن مغز می باشد. این نوع ممکن است همان لحظه باعث تشنج نشود و هفته ها و یا حتی ماه ها بعد فرد دچار صرع شود. یکی از عواملی که پس از آسیب دیدن مغز احتمال صرع را افزایش می دهد فشارهای عصبی می باشد. در نتیجه تا حد ممکن سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و از محیط هایی که موجب استرس، عصبانیت و ناراحتی شما می شوند دوری کنید.

علایم اصلی بوجود آمدن تشنج کدام اند ؟

علائم اصلی در تشنج کدامند؟

علائم مختلفی می توانند در هنگام تشنج بروز دهند که برخی از آنها را معرفی می کنیم. البته فراموش نکنید که میزان و شدت هر یک از این علائم در افراد مختلف متفاوت می باشد.

  • تکان‌های سریع سر
  • بیهوشی و از دست دادن هوشیاری
  • خیره شدن به یک نقطه و یا چشمک زدن های پشت هم
  • عدم کنترل مثانه ادرار
  • احساس گیجی و سرگیجه
  • سفت شدن عضلات و بدن
  • ایجاد اختلالات تنفسی
  • زمین خوردن بی دلیل
  • عدم واکنش به صداهای اطراف

راه های تشخیص تشنج چه می باشد؟

برای تشخیص تشنج در افراد با سنین بالا نیاز به معاینات فیزیکی و انجام آزمایشات مختلفی می باشد. البته پزشک یک سری سوال در رابطه با سابقه تشنج در خانواده و سایر موارد این چنینی می پرسد. در ادامه برخی از این روش ها را معرفی خواهیم کرد.

  • ام آر آی
  • سی تی اسکن
  • آزمایش خون
  • الکتروانسفالوگرام
  • پونکسیون کمری
 

راه ها و روش های درمان تشنج

بسته به سن و شدت بیماری پزشک روش های متفاوتی را برای درمان انتخاب می کند. از جمله این روش ها عبارتند از:

مصرف داروهای ضد تشنج

داروهای درمان تشنج با هزینه ها، پایبندی و کیفیت متفاوتی وجود دارند. در صورتی که فرد در بیمارستان بستری شده باشد داروها را به صورت وریدی برای فرد تجویز می کنند. اما چنانچه فرد تحت درمان در خانه خود باشد داروها بیشتر به صورت قرص و کپسول و اسپری و شربت توسط پزشک تجویز می شود.

تحریک عصب واگ

این روش برای کودکان استفاده نمی شود. در تحریک عصب واگ سعی بر آن است که از عصب واگ که در گردن قرار دارد، پالس های کوچک انرژی به مغز ارسال شود.

عمل جراحی

در برخی شرایط که با دارو درمانی نمی توان به درمان تشنج فرد پرداخت و یا تشنج به گونه ای باشد که بتوان آن را بدون ایجاد اختلال در تکلم و حافظه برطرف کرد از روش جراحی نیز استاده می شود. البته در بعضی افراد که سن آنها بسیار بالاست ریسک عمل جراحی بالاست و پزشک آن را پیشنهاد نمی کند.

ایا تشنج را میتوان پیش بینی کرد ؟

آیا می توان تشنج را پیش بینی کرد؟

اگر فرد قبلا هم دچار تشنج شده باشد می تواند با احساس برخی از علائم نزدیک شدن حمله عصبی را احساس کند. نزدیک شدن صرع و تشنج با علائمی چون لرزش خفیف دست، بد مزه شدن دهان، احساس ضعف، درد در ناحیه شکم و معده، استرس و اضطراب ناگهانی و… همراه باشد.

نکات مهم در رابطه با تشنج در سن بالا

  • اکثر داروهایی که برای درمان تشنج تجویز می شوند مادام العمر بوده و موقتی نیستند.
  • افرادی که توانسته اند تشنجشان را به خوبی کنترل کنند تنها محدودیت های کمی برای پیشگیری از وقوع دوباره آن باید انجام دهند.
  • در صورت مصرف داروهای دیگر، آن را با پزشک خود در میان بگذارید زیرا ممکن است داروهای درمان تشنج با داروهای مصرفی دیگر اختلال داشته باشند.
 

کلام آخر :

ما در این مقاله سعی بر آن داشتیم که به شما در خصوص بیماری تشنج و علت بروز آن در سنین بالا و روش های درمان آن، اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم تا در صورت بروز آن بتوانید به بهترین نحوه به فرد کمک نمایید. اما لازم است بدانید که بروز مداوم این بیماری در سنین بالا ممکن است خطراتی را برای فرد ایجاد کند به همین دلیل توصیه می شود که جهت درمان آن به یک جراح مغز و اعصاب  ستون فقرات خوب مراجعه نمایید.

خدمات کلینیک دکتر رضا سنجری :

از خدمات کلینیک مغز و اعصاب دکتر رضا سنجری میتوانیم به درمان دیسک کمر، تنگی کانال نخاعی ، درمان انحراف ستون فقرات ، درمان انواع تومور مغزی، درمان سیاتیک ، درمان دردپا اشاره نماییم .

دکتر رضا سنجری جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات فارق التحصیل از دانشگاه تهران دارای سایقه بیش از ۲۵۰۰ جراحی دیسک کمر

دکتر رضا سنجری

جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در
خبرنامه سایت

*** عضویت در خبرنامه سایت

کلینیک آنلاین مغزو اعصاب دکتر رضا سنجری با هدف پیشگیری و درمان بیماری های مغزی و ستون فقرات و همچنین معرفی بهترین نورولوژیست ها و فیزیوتراپ ها برای شما هم میهنان عزیز ایجاد شده است .

بخش های کلینیک
روزهای کاری
یکشنبه : 1۷.00 - ۱۱.00
دوشنبه : ۱۸.00 - ۱۳.00
پنج شنبه : ۱۸.00 - ۱۳.00