ویرایش محتوا
لوگو سایت دکتر رضا سنجری طرح سفید رنگ
درباره ما

دکتر رضا سنجری جراح و متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

راه های ارتباطی با ما
درمان آسیب های دیسک کمری

درمان آسیب های دیسک کمری

  • خانه
  • -
  • جراحی دیسک
  • -
  • درمان آسیب های دیسک کمری
درمان آسیب های دیسک کمری
مقدمه

در مورد آسیب های دیسک کمر چه میدانید ؟در این مقاله قصد داریم شمارا با آسیب های دیسک کمر آشنا سازیم .

احساس درد در ناحیه پایین کمر ، درد مهره ها و دیسک کمر از جمله بیماری های شایعی است که اغلب افراد چه پیر و چه جوان را درگیر کرده است. صدمه به دیسک کمر انواع مختلفی دارد که انواع آن را ذکر می کنیم. پارگی دیسک کمر و مشکلات و آسیب های آن موضوع مهم مقاله پیش روست. در خصوص ویژگی های بهترین جراح دیسک کمر در تهران بیشتر بدانید.

دیسک کمر چیست ؟

درحدود 26 مهره در ستون فقرات هر شخصی وجود دارد. که این مهره ها به وسیله صفحات انعطاف پذیر به نام دیسک بین مهره ای از یکدیگر جدا می گردند. به دلایل مختلفی ممکن است این دیسک از جای خود بیرون آمده و باعث فتق شود. این قسمت بیرون زده به نخاع فشار وارد می کند و سبب درد در ناحیه کمر و پاها می شود. به این مشکل دیسک کمر یا در اصطلاح درست و تخصصی تر فتق دیسک کمری می گویند.

دیسک کمر چیست ؟

چرا دچار دیسک کمر می شویم ؟

  • چاق شدن زیاد
  • برداشتن اشیاء سنگین از روی زمین
  • نشستن نامناسب روی زمین و صندلی
  • ورزش نکردن و ضعف عضلانی
  • تصادفات و حوادث
  • افزایش سن که قابلیت ارتجاعی دیسک کمر را کاهش می دهد.
  • از دست دادن آب دیسک های بین مهره ای
  • وارد شدن فشار ناگهانی یا نشستن های طولانی مدت

اینها تنها چند عاملی هستند که باعث می شود به دیسک فشار وارد شود. زمانی که به دیسک  فشار وارد شود دچار پارگی می گردد، دیسک سیاه شده و خاصیت نرم بودن خود را از دست می دهد. زمانی که دیسک پاره شود در صدد بیرون زدگی قرار گرفته که معمولا در ناحیه کمر یا گردن رخ می دهد.

انواع آسیب های دیسک کمر

 

در اینجا انواع اصلی دیسک کمر را شرح می دهیم:

  • فتق دیسک کمر
  • بیرون زدگی یا تحدب دیسک کمر
  • انحطاط یا دژنراسیون دیسک
 

فتق دیسک کمر:

اگر پوسته بیرونی دیسک ( آنالوس) دچار ترک خوردگی شود و پارگی کوچکی در آن به وجود بیاید فتق دیسک اتفاق می افتد. اگر بخش مرکزی دیسک باعث تحت فشار قرار دادن اعصاب نخاعی شود، بیمار در یک یا هردوپای خود احساس ضعف و درد می کند. فتق دیسک کمر می تواند بسیار خطرناک باشد. بهتر است با بروز کوچکترین علامتی به پزشک مراجعه کرده تا هرچه سریعتر اقدام به درمان آن شود. اگر درمان را زود آغاز کنید فیزیوتراپی می تواند در رفع این مشکل بسیار موثر باشد.

بیرون زدگی یا تحدب دیسک کمر

در بیرون زدگی دیسک کمر  یا بالجینگ دیسک، دیواره بیرونی دیسک سالم است اما لایه بیرونی دیسک نازک تر و ضعیف تر شده است. در نتیجه باعث می شود مواد داخلی دیسک به سمت ناحیه ضعیف شده حرکت کرده و در آن ناحیه حالت برآمده پیدا کند.تحدب دیسک لزوما دلیل کمردرد نیست چراکه در تصاویر ام آر آی بسیاری از افراد نشان از تحدب دیسک باشد در حالی که فرد دردی در ناحیه کمر خود نداشته باشد. این نوع از آسیب کمر ممکن است ارتباطی با کمر درد فرد نداشته باشد.

انحطاط یا دژنراسیون دیسک

اگر نتایج ام آر آی تان گویای وجود دژنراسیون بود اصلا نگران نباشید. همانطور که با گذشت عمر موهایتان سفید می شود و پوستتان چروک می افتد، دیسک کمر نیز دچار تغییراتی می شود.

ساختار سلولی دیسک کمر و دیواره های بیرونی دیسک با گذر زمان و افزایش سن شامل تغییراتی می شوند. پس مشاهده این مورد جای هیچگونه نگرانی ندارد .

انواع روش های درمانی آسیب های دیسک کمر

بعد از شناخت انواع بیماری های ناحیه دیسک کمر ، این سوال برایمان پیش می آید که چه راه هایی برای درمان وجود دارد؟ معمولا با مشاهده انواع دیسک های کمر پزشک شما را به یک فیزیوتراپیست ارجاع می دهد. متخصص فیزیوتراپ ورزش ها و تمرینات بدنی مناسبی را برای تان درنظر می گیرد:

  • تمرینات سرخوردگی دیسک به جهت کاهش درد ، تورم و ترمیم دیواره بیرونی دیسک تجویز می شود. این تمرینات باید به طور روزانه انجام گیرد.
  • تغییر نحوه فعالیتها وقرار گرفتن بدن در حالتهای مناسب فشاری که بر دیسک کمر وارد می شود را کاهش می دهد
  • اصلاح قرار گرفتن گودی کمر در حالت های مختلف نشستن ، راه رفتن یا ایستادن فشار وارد شده بر دیسک کمر را کاهش می دهد.
  • ارائه برنامه کامل قوی سازی عضلات مثل عضلات کف لگن ، عضلات تحتانی شکم و عضلات عمقی. به کار گرفتن درست عضلات اصلی بدن در هنگام فعالیت های روزانه از فشار وارد شده بر کمر کاسته و باعث بهبودی زودتر ناحیه دیسک کمر می شود.

روش های کاهش درد دیسک کمر در منزل و ورزش و نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر را حتما بخوانید.

جراحی‌های لامینکتومی و دیسککتومی

در مواردی که دیسک کمر با انجام حرکات ورزشی و فیزیوتراپی درمان نشود لازم است اقدام به جراحی کنید. زمانی که فتق دیسک بر عصب فشار وارد کرده و باعث ایجاد درد تا پایین پا می شود این عمل انجام می شود . در جراحی لامیناکتومی بخش بسیار کوچکی از لامینا ( به اندازه ناخن دست) از لامینا برداشته می شود تا جراح بتواند به راحتی دیسک مشکل دارد را خارج کند.

میکرودیسککتومی

یکی از جراحی های استاندارد برای درمان فتق دیسک کمر عمل میکرودیسککتومی است. هنگامی که فتق دیسک به عصب فشار وارد کند از این عمل استفاده می شود.

میکرودیسککتومی

این عمل با میکروسکپ جراحی انجام می شود و تنها برش کوچکی در ناحیه کمر ایجاد می شود. این عمل یک عمل کم تهاجمی است که آسیب ها و ناراحتی های کمتری برای بیماران بعد از عمل به همراه دارد.

تنگی کانال نخاعی :

امروزه تنگی کانال نخاعی یکی از عارضه های بسیار شایع در بین مردم میباشد بهترین روش درمان تنگی کانال نخاعی جراحی باز میباشد در این صورت است که بیمار میتواند سلامتی خود را بدست بیاورد تنگی کانال نخاعی در بین افراد سالمند بیشتر از افراد جوان میباشد 

فیوژن خلفی کمر

فتق دیسک کمر دردهای را به همراه می آورد که ناشی از فرسودگی و آسیب دیدگی بخش هایی از مهره های کمر است. جراحی فوژن خلفی کمر بدین شکل است که دو یاچند مهره را باهم ترکیب کرده  جوش می دهند و از آنها به عنوان یک استخوان بی حرکت استفاده می شود و بدین ترتیب حرکت ناحیه دردناک را متوقف می کنند.

این عمل باعث می شود استخوان ها و مفاصل درگیر حرکت نکرده و بدین ترتیب درد کمر را کاهش می دهند. در این عمل جراح از صفحات و پیچ های فلزی که از حرکت مهره ها جلوگیری کند ، استفاده می کند تا پیوندهای استخوانی سریعتر بهبود یابند.

چه عواملی مانع از ابتلا به دیسک کمر می شوند؟

ورزش کردن به صورت مداوم و اصولی از قبیل : پیاده روی ، نرمش ، دویدن ، شنا و کوهنوردی موجب تقویت عضلات و استخوان ها می شوند و از ابتلا به بیماری های دیسک کمر و سیاتیک جلوگیری می شود.

همچنین عاملی که موجب بروز بسیاری از بیماری ها می شود استعمال دخانیات است . سیگار کشیدن باعث می شود شریان ها تنگ شده و اکسیژن کمتری به بدن برسد.

اگر سوالی در زمینه آسیب های دیسک کمرو روش های درمان آن دارید می توانید در انتهای همین مقاله بخش نظرات دکتر رضا سنجری جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات  مطرح کنید تا پاسخ خود را دریافت نمایید.

مقالات مشابه :

دریافت نوبت

شماره های تماس جهت دریافت نوبت

پزشکان کلینیک دکتر رضا سنجری

دکتر رضا سنجری جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات فارق التحصیل از دانشگاه تهران دارای سایقه بیش از ۲۵۰۰ جراحی دیسک کمر

دکتر رضا سنجری

جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات

دکتر مصطفی سلیمانی فیزیوتراپیست مدیر بیمارستان تندیس

دکترمصطفی سلیمانی

فیزیوتراپیست

2 دیدگاه ‌ها

  • سلام ۴۶ سالم هست و براثر تصادف یکی از مهره های کمرم شکست و سپس جوش خورد اما دیسک های۳L،L۴،۵Lوs1سیاه شده و دو تااز دیسک ها کمی بیزون زدگی داره .درد و سوزش زیادی در ناحیه گودی کمر دارم ،ب نظر شما چ اقدامی باید انجام بدم؟

    • سلام دکتر باید ام ار ایتونو ببینن و نظرشونو بدن برای ارسال ام ار ای کافیه به شماره واتساپ مطب به شماره ۰۹۱۹۸۳۷۹۱۳۷ پیام ارسال کنید این شماره واتساپ مطب هستش

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در
خبرنامه سایت

*** عضویت در خبرنامه سایت

کلینیک آنلاین مغزو اعصاب دکتر رضا سنجری با هدف پیشگیری و درمان بیماری های مغزی و ستون فقرات و همچنین معرفی بهترین نورولوژیست ها و فیزیوتراپ ها برای شما هم میهنان عزیز ایجاد شده است .

بخش های کلینیک
روزهای کاری
یکشنبه : 1۷.00 - ۱۱.00
دوشنبه : ۱۸.00 - ۱۳.00
پنج شنبه : ۱۸.00 - ۱۳.00