ویرایش محتوا
لوگو سایت دکتر رضا سنجری طرح سفید رنگ
درباره ما

دکتر رضا سنجری جراح و متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

راه های ارتباطی با ما
علائم تومور هیپوفیز

علائم تومور هیپوفیز

  • خانه
  • -
  • مغز و اعصاب
  • -
  • علائم تومور هیپوفیز
علائم تومور هیپوفیز
مقدمه

تومور هیپوفیز چیست ؟در این مقاله قصد داریم شمارا با تومور هیپوفیز آشنا نماییم برای آشنایی با ما همراه باشید .

تومور هیپوفیز

دکتر رضا سنجری متخصص مغز و اعصاب: تومورهای هیپوفیز، توده های غیر طبیعی هستند که در غده هیپوفیز رشد می کنند. برخی تومورهای هیپوفیز منجر به زیادی هورمون هایی می شوند که عملکردهای مهم بدن را تنظیم می کنند. برخی از این تومورها می توانند باعث کاهش سطح هورمون ها شوند.

بیشتر تومورهای هیپوفیز، غیر سرطانی و خوش خیم هستند. آدنوم، داخل غده هیپوفیز و یا اطراف آن باقی می ماند و به سایر قسمت های بدن پخش نخواهد شد.

درمان های متعددی برای تومور هیپوفیز وجود دارد که با توجه به علائم تومور هیپوفیز متفاوت است، از جمله: برداشت تومور، کنترل رشد تومور و یا کنترل سطح هورمون ها با مصرف دارو.

توصیه می شود در صورت بروز علائم تومور به بهترین دکتر برای درمان تومور مغزی مراجعه کنید.

تومور هیپوفیزعلائم و نشانه های تومور هیپوفیز

بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران معتقد است، تمام تومورهای هیپوفیز با علامت و نشانه همراه نیستند. تومورهای هیپوفیزی که هورمون تولید می کنند، می توانند بسته به نوع هورمون، منجر به بروز علائم شوند. اما تومورهایی که هورمون تولید نمی کنند، با رشد و فشاری که به سایر ساختارها وارد می کنند، خود را نشان خواهند داد.

علائم مرتبط با فشار تومور

  • سردرد
  • تاری دید

علائم مرتبط با تغییر سطح هورمون ها

  • فعالیت تومور هیپوفیز می تواند منجر به تولید بیش از حد هورمون ها شود. عملکردهای مختلف تومورها در غده هیپوفیز، منجر به بروز علائم و نشانه هایی خواهند شد.
  • تومورهای بزرگ می توانند باعث کمبود هورمونی شوند. از جمله علائم می توان به تهوع و استفراغ، ضعف، احساس سرماخوردگی، قطع سیکل قاعدگی، اختلالات جنسی و یا افزایش حجم ادرار اشاره کرد.

در صورت مشاهده علائم و نشانه های مرتبط با تومور هیپوفیز، حتما باید به پزشک مراجعه شود. تومور هیپوفیز، با بازگشت سطح هورمون ها به حالت طبیعی و تسکین علائم، قابل درمان می باشد.

بیشتر بخوانید: درمان تومور پرولاکتینوما ، تومور مغزی و راه های درمان آن

علت بروز تومور هیپوفیز

علت رشد غیر طبیعی سلول ها در غده هیپوفیز، به طور کامل شناخته نشده است. غده هیپوفیز، غده ای کوچک و لوبیایی شکل است که در پایه مغز، پشت بینی و ما بین گوش ها واقع شده است. بر خلاف اندازه کوچکی که دارد، تقریبا بر تمام قسمت های بدن تاثیر می گذارد.

هورمون هایی که توسط این غده تولید می شوند، به تنظیم عملکردهای مهم بدن مانند رشد و فشار خون کمک می کنند.

تومور هیپوفیز می تواند زمینه ارثی و خانوادگی داشته باشد.

دکتر رضا سنجری جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات  از مجهزترین دستگاه های روز دنیا در تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب و ستوان فقرات استفاده می نماید. شما عزیزان می توانید از طریق زیر با ایشان ارتباط برقرار نمایید:

شماره تماس: 09198379137

لازم به ذکر است با مراجعه به سایت و صفحه اینستاگرام دکتر رضا سنجری می توانید از مطالب علمی و کاربردی این صفحه آگاهی پیدا کنید.

درمان تومور هیپوفیز

بسیاری از تومورهای هیپوفیز، نیازی به درمان ندارند. درمان نیز با توجه به اندازه، نوع تومور و فاصله آن از مغز تعیین خواهد شد. سن و شرایط جسمانی نیز جز مواردی هستند که باید اهمیت داده شوند. روش های درمانی عبارتند از:

جراحی

برداشت تومور هیپوفیز به روش جراحی به خصوص زمانی که تومور به اعصاب بینایی فشار وارد کند، ضروری می باشد. درصد موفقیت جراحی به نوع تومور، محل تشکیل تومور، اندازه و حمله تومور به بافت های اطراف بستگی دارد.

  • جراحی به روش آندوسکوپی. در این روش، تومور از طریق بینی و سینوس و بدون نیاز به ایجاد برش، برداشته می شود. هیچ یک از قسمت های مغز درگیر نمی شود و جای اسکار باقی نخواهد ماند. برداشت تومورهای بزرگ و یا تومورهایی که به بافت های اطراف حمله کرده اند، سخت تر خواهد بود.
  • کرانیوتومی. در این روش، تومور از طریق قسمت فوقانی جمجمه و از طریق برش ایجاد شده در فرق سر، برداشته خواهد شد. در این روش، دسترسی به تومورهای بزرگ راحت تر خواهد بود.

رادیوتراپی

در رادیوتراپی، تومورها با استفاده از امواج پر انرژی رادیویی تخریب می شوند. این روش درمانی، برای تومورهای مقاوم و یا تومورهایی که با مصرف دارو، درمان نمی شوند مزایایی را به همراه خواهد داشت.

رادیوتراپی مغز چیست ؟

مصرف دارو

جایگزین هورمون های هیپوفیز

اگر تومور هیپوفیز و یا جراحی باعث کاهش تولید هورمون شده باشد، معمولا هورمون های جایگزین برای نگه داشتن هورمون ها در سطح طبیعی انجام خواهد شد. برخی افرادی که تحت رادیوتراپی قرار می گیرند، باید جایگزینی هورمون را نیز انجام دهند.

در مواردی که تومور هیپوفیز منجر به بروز علامت و نشانه ای نشده باشد، نیازی به دنبال کردن اقدام درمانی خاصی نخواهد بود. در چنین شرایطی، بیمار تحت معاینه و نظارت پزشک قرار می گیرد تا هر گونه تغییر در تومور بررسی گردد.

خدمات کلینیک مغز و اعصاب دکتر رضا سنجری :

از خدمات کلینیک دکتر رضا سنجری میتوانیم به درمان تنگی کانال نخاع، درمان دیسک کمر ، درمان سرخوردگی مهره ،درمان سیاتیک ، درمان درد های ستون فقرات ، جراحی تومور مغزی ، جراحی تومور ستون فقرات و…. اشاره نماییم جهت دریافت نوبت کافیست با شماره های مندرج در سایت در تماس باشید .

راه های ارتباطی با دکتر رضا سنجری

شماره تماس: 09198379137

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/drrezasanjari

آدرس مطب: جردن (نلسون ماندلا) ، بالاتر از اسفندیار ، خیابان تندیس ، پلاک ۲ ، بیمارستان فوق تخصص تندیس

دریافت نوبت

شماره های تماس جهت دریافت نوبت

دکتر رضا سنجری جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات فارق التحصیل از دانشگاه تهران دارای سایقه بیش از ۲۵۰۰ جراحی دیسک کمر

دکتر رضا سنجری

جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات

درمان قطعی آرتروز کمر؛ درد ستون فقرات در افراد مسن

اپاندیموم از تشخیص تا درمان

میلومننگوسل در کودکی و جراحی آن در بزرگسالی

درمان قطعی آرتروز کمر؛ درد ستون فقرات در افراد مسن

اپاندیموم از تشخیص تا درمان

میلومننگوسل در کودکی و جراحی آن در بزرگسالی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در
خبرنامه سایت

*** عضویت در خبرنامه سایت

کلینیک آنلاین مغزو اعصاب دکتر رضا سنجری با هدف پیشگیری و درمان بیماری های مغزی و ستون فقرات و همچنین معرفی بهترین نورولوژیست ها و فیزیوتراپ ها برای شما هم میهنان عزیز ایجاد شده است .

بخش های کلینیک
روزهای کاری
یکشنبه : 1۷.00 - ۱۱.00
دوشنبه : ۱۸.00 - ۱۳.00
پنج شنبه : ۱۸.00 - ۱۳.00