مقدمه

سندرم تونل کارپال چیست ؟ درباره راه های درمان سندرم تونل کارپال چه میدانید ؟ در این مقاله قصد داریم شما را با راه های درمان سندرم تونل کارپال بیشتر آشنا سازیم ؟

سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال، اختلال شایعی است که منجر به بروز درد و بی حسی در دست ها و بازوها می شود. این اختلال معمولا زمانی اتفاق می افتد که یکی از اعصاب اصلی دست فشرده می شود.

در بیشتر بیماران، این سندرم به مرور زمان شدت می گیرد، به همین خاطر تشخیص اولیه و به موقع، به درمان موثرتر این اختلال کمک می کند. در ابتدا، علائم با درمان هایی مانند بستن با آتل و یا دوری از انجام برخی فعالیت های خاص، تسکین می یابند.

در صورتی که فشار وارده به اعصاب ادامه پیدا کند، شاهد بروز آسیب های عصبی و تشدید علائم خواهیم بود. جهت پیشگیری از آسیب های دائمی، جراحی انجام می شود تا فشار از روی عصب میانی برداشته شود.

بهترین و جدیدترین روش های درمان سندرم تونل کارپال

آناتومی دست

تونل کارپال، راه باریکی است در مچ دست که به میزان دو تا سه سانتی متر پهنا دارد. این تونل از عصب میانی و تاندون های خم کننده انگشتان دست محافظت می کند. سقف این تونل از باندهای قوی و بافت همبندی تشکیل شده است.

عصب میانی، یکی از اعصاب اصلی دست است که از اعصاب موجود در گردن منشا می گیرد و به یک عصب واحد در بازو می رسد. عصب میانی به سمت بازو و آرنج می آید و از طریق کانال کارپال به مچ دست و دست می رسد.

این عصب، باعث ایجاد حس در انگشت ها می شود. 9 تاندونی که انگشت ها و شصت دست را خم می کنند، در تونل کارپال در حرکت هستند. این تاندون ها، تاندون های خم کننده انگشت نام دارند.

سندرم تونل کارپال، زمانی اتفاق می افتد که تونل باریک می شود و یا بافت های اطراف تاندون های خم کننده انگشتان ملتهب می شوند و فشاری به عصب میانی وارد می شود. این بافت ها، سینوویوم نام دارند. در حالت طبیعی، سینوویوم، محیط لغزنده ای را برای تاندون ها و حرکات آسان انگشت ها فراهم می کند.

زمانی که سینوویوم ملتهب شود، فضایی داخل تونل ایجاد و فشار به عصب وارد می شود. این فشار غیر طبیعی می تواند منجر به بروز درد، بی حسی و ضعف در دست ها شود.

بیشتر بخوانید: علت بروز گردن درد ، شایع ترین علائم تومور مغزی

علایم سندرم تونل کارپال چیست ؟ راه های درمان آن در کلینیک دکت رضا سنجری جراح مغزو اعصاب ستون فقرات

علت بروز سندرم تونل کارپال

عوامل مختلفی در بروز سندرم تونل کارپال دخیل هستند. از جمله:

  • عوامل وراثتی، که یکی از مهم ترین عوامل است. این اختلال می تواند زمینه ژنتیکی و وراثتی داشته باشد.
  • کار کردن زیاد با دست ها، که باعث تحریک تاندون های مچ دست و وارد آمدن فشار به اعصاب می شود.
  • پوزیشن دست و مچ دست، انجام برخی فعالیت هایی که با کش آمدن تاندون های دست و مچ دست همراه است، می توانند برای طولانی مدت باعث شوند تا فشار بیشتری به اعصاب وارد شود.
  • بارداری، تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند باعث تورم شود.
  • شرایط سلامتی، دیابت، آرتریت روماتوئید و مشکلات تیروئیدی می توانند در بروز این سندرم دخیل باشند.

علائم و نشانه های سندرم تونل کارپال

  • بی حسی، درد و احساس سوزش در انگشت ها، قسمت میانی دست و انگشت حلقه
  • دردی که می تواند به ساعد و شانه ها بزند
  • احساس ضعف در دست که باعث می شود انجام برخی کارها برای فرد سخت شود

در بسیاری از بیماران، علائم این سندرم شروع تدریجی دارد. در ابتدا، علائم همیشگی نیستند و گاهی ظاهر می شوند. با این حال، با پیشرفت بیماری، شاهد تشدید علائم خواهیم بود.

ظاهر شدن علائم شب ها بسیار شایع است. آن هم به این دلیل که معمولا مچ دست هنگام خواب خم می شود و شدت علائم می تواند در حدی باشد که فرد از خواب بیدار شود. در طول روز نیز علائم هنگام خم شدن مچ دست و یا رانندگی برای مدت زمان طولانی، ظاهر می شوند.

بسیاری از افراد، احساس می کنند هنگامی که دست خود را حرکت می دهند، از شدت دردشان کاسته می شود.

دکتر رضا سنجری جراح و متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات در جردن از مجهزترین دستگاه های روز دنیا در تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب و ستوان فقرات استفاده می نماید. شما عزیزان می توانید از طریق زیر با ایشان ارتباط برقرار نمایید:

شماره تماس: 09198379137

لازم به ذکر است با مراجعه به صفحه اینستاگرام دکتر رضا سنجری می توانید از مطالب علمی و کاربردی این صفحه آگاهی پیدا کنید.

علت های بروز سندرم تونل کارپال چیست ؟ و راه های درمان آن

روش های درمان سندرم تونل کارپال

  • درمان غیر جراحی

در صورتی که این سندرم در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان غیر جراحی می تواند موثر واقع شود. درمان هایی از قبیل:

  1. بستن با آتل، این روش از خم شدن مچ دست هنگام خواب و سایر فعالیت های پیشگیری و از فشار وارده به عصب کم می کند.
  2. مصرف داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی، مانند ایبوبروفن و ناپروکسن به تسکین درد و التهاب کمک می کنند.
  3. تغییر در فعالیت، علائم معمولا زمانی ظاهر می شوند که دست و مچ دست برای مدت طولانی در یک پوزیشن ثابت قرار بگیرد.
  4. تزریق کورتون، داروی ضد التهابی که به تونل کارپال تزریق می شود. البته این تزریق می تواند نتایج موقتی را به همراه داشته باشد.
  • درمان جراحی

در صورت عدم بهبود علائم با روش های گفته شده، درمان جراحی برای بیمار در نظر گرفته می شود. نوع جراحی به شدت علائم و میزان درد و بی حسی انگشت ها بستگی دارد.

  • جراحی باز. در این روش، برش کوچکی در قسمت کف دست ایجاد می شود و پزشک می تواند داخل دست و مچ دست را بررسی کند. این جراحی، باعث افزایش اندازه تونل و برداشته شدن فشار از روی عصب میانی می شود.
  • جراحی آندوسکوپی. در این روش، یک یا دو برش کوچک بر روی دست زده می شود و پزشک با استفاده از آندوسکوپ به مشاهده داخل دست و مچ دست می پردازد.
شماره تماس با مطب دکتر رضا سنجری جراح مغزو اعصاب

دوره نقاهت جراحی

بلافاصله بعد از جراحی، از بیمار خواسته می شود دست خود را بالا نگه دارد و انگشت ها را تکان بدهد تا از شدت تورم کاسته شود.

احتمال بروز درد و سفتی بعد از جراحی وجود دارد که ممکن است تا چند هفته ادامه پیدا کند.

توصیه می شود تا چند هفته بعد از جراحی، آتل بسته شود.

اجازه انجام فالیت های سبک به بیمار داده می شود. رانندگی و یا بلند کردن اجسام سنگین باید تا چند هفته به تعویق بیفتند. در خصوص زمان مناسب بازگشت به محل کار و انجام فعالیت ها، با پزشک خود مشورت داشته باشید.

جراحی سندرم تونل کارپال دکتر رضا سنجری

سندروم تونل کارپال زمانی در یک فرد رخ میدهد که عصب میانی یکی از اعصاب اصلی دست او تحت فشار قرار بگیرد. این فشرده‌سازی در نهایت سبب می‌شود تا جریان خون به این ناحیه محدود شده و به نوبه خود زمینه ساز ایجاد علائمی از جمله درد، بی حسی و سوزن سوزنی شدن دست، مچ ها و بازوها میشود. کلینیک مغز و اعصاب دکتر رضا سنجری واقع در تهران یکی از مجهزترین و بروترین کلینیک های مغز و اعصاب ایران میباشد از خدمات این کلینیک میتوانیم به : درمان تنگی کانال نخاعی، درمان تومور مغزی ، درمان دیسک کمر، جراحی انحراف ستون فقرات ،جراحی سندرم تونل کارپال و… اشاره نماییم .

درمان سندروم تونل کارپال باید در اسرع وقت و توسط پزشک متخصص انجام شود. درمان اولیه این سندروم تنها با استراحت دادن به مچ دست آسیب دیده حداقل به مدت دو هفته و یا قرار دادن مچ ها در آتل به منظور جلوگیری از بدتر شدن آسیب و توقف هرگونه فعالیتی که ممکن است وضعیت را بدتر کند آغاز شود.

در بعضی از موارد که سندرم تونل کارپ سبب التهاب میشود، استفاده از کمپرس سرد به کاهش تورم دست کمک شایانی می کند. کورتیکواستروئیدها نیز می توانند مستقیما به مچ دست تزریق گردند و یا به صورت خوراکی به منظور کاهش فشار روی عصب مدیان و تسکین فوری درد آن ناحیه مصرف شوند، اما استفاده از این روش تنها برای افرادی مفید خواهد بود که علائم ناشی از این بیماری درآنها سطحی بوده و زیاد قوی نمی باشد.

جراحی نیز یکی دیگر از گزینه های موجود برای درمان سندروم تونل کارپال است، اما استفاده از این روش تنها در موارد بحرانی و زمانی که علائم به مدت ۶ ماه و یا بیشتر در فرد باقی بماند توصیه می شوند.

اگر جزو افرادی هستید که مشغول به فعالیت در حرفه ای میباشد که در آن نیاز است بیشتر از حالت عادی از دستان خود استفاده کنید، ممکن است به سندرم تونل کارپال مبتلا شوید. این سندروم می‌تواند بر عملکرد شما در محیط کار تاثیر بسیار منفی بگذارد و عوارض جبران ناپذیری را برایتان به همراه داشته باشد. مانند تمامی دیگر بیماری ها همیشه پیشگیری بهتر از درمان است؛ بنابراین ما به شما توصیه می کنیم که در صورت مشاهده هر یک از علائم مربوط به این سندرم فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

دوره نقاحت جراحی سندرم تونل کارپال چیست ؟

بعضی از علل اصلی ایجاد سندروم تونل کارپال عبارتند از:

  • دیابت
  • بارداری
  • پرکاری تیروئید
  • استفاده مکرر از دست ها
  • آسیب های ناحیه مچ دست
  • آرتروز
  • التهاب تاندون های مچ و دست.

توجه توجه داشته باشید که اگر تصمیم دارید تا درمان علائم سندروم تونل کارپال را به تعویق بیندازید یا به طور کلی آن را نادیده بگیرید در معرض خطر عوارض جدی تر و حتی دائمی تری قرار خواهید گرفت.

اگر به دنبال روش درمان سندروم تونل کارپال بدون جراحی هستید باید بدانید که تمرینات مچ دست می توانند تا حد زیادی به تسکین درد تونل کارپال کمک کنند و استفاده از روش های تسکین درد مانند کمپرس یخ، آتل، مچ دست، تزریق کورتیکواستروئید و استراحت میتوانند به طرز معجزه آسایی باعث کاهش درد در شما شود.

علت ایجاد سندرم تونل کارپال:

سندرم تونل کارپال، از جمله سندرم هایی است که مربوط به تنگی کانال اعصاب دست می باشد. علت های مختلفی وجود دارند که باعث ایجاد این سندرم می شوند. از جمله دلایل ایجاد کننده تنگی کانال اعصاب دست (اعصاب مدیال)، می توان به موارد زیر اشاره کرد.
• عصب مدیال دست، از طریق یک کانال به نام کانال کارپال از ساعد به سمت مچ دست می رود. این عصب به جز انگشت کوچک، در قسمت کف انگشت شست و انگشتان احساس درد، لامسه و … ایجاد می کند. در واقع، عصب مدیال دست سیگنال های عصبی را برای حرکت عضلات در اطراف انگشت شست (عملکرد حرکتی) فراهم می کند.
• هر چیزی که بتواند به کانال کارپال مچ دست، فشار وارد کند و آن را تنگ کند، احتمالا سندرم تونل کارپال رخ می دهد.
• شکستگی مچ دست ها، می تواند باعث تنگ شدن کانال کارپال مچ دست شود. بنابراین، با تنگی کانال عصب مچ دست، عصب مدیال تحریک می شود و درد و التهاب به وجود می آید.
• التهاب ایجاد شده در اثر آرتریت مچ دست، می تواند باعث فشار آوردن به تونل کارپال شود. قطعا در این حالت، فشار زیادی به عصب وارد می شود و درد زیادی در اثر تونل کارپال در دست ایجاد خواهد شد.
• نکته مهم این است که در بسیاری از اوقات، یک دلیل واحد برای ایجاد سندرم تونل کارپال وجود ندارد. در بسیاری از موارد، عوامل متعدد دست به دست هم می دهند تا این بیماری به وجود بیاید.

در پایان :

سندرم تونل کارپال، اختلال شایعی است که با بی حس شدن، ضعف و درد دست ها و بازوها همراه است. آناتومی مچ دست، شرایط سلامتی و تکرار برخی حرکات در بروز این اختلال دخیل هستند. در صورتی که بیمار در صورت بروز علائم به پزشک مراجعه کند و این سندرم در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان های غیر جراحی مانند بستن با آتل و یا تغییر در انجام فعالیت ها می تواند مفید باشد.

در غیر این صورت، جراحی برای بیمار در نظر گرفته می شود تا فشار از روی عصب میانی برداشته شود.

در صورت بروز هرگونه مشکل می توانید به جراح مغز و اعصاب ستون فقرات  مراجعه کرده تا بررسی های لازم انجام شده و بهترین روش درمان را مد نظر قرار داد.

راه های ارتباطی با دکتر رضا سنجری

شماره تماس: 09198379137

آدرس مطب: جردن (نلسون ماندلا) ، بالاتر از اسفندیار ، خیابان تندیس ، پلاک ۲ ، بیمارستان فوق تخصص تندیس

شماره تماس با مطب دکتر رضا سنجری جراح مغزو اعصاب

دیسک کمر در زنان

آیا پارگی دیسک کمر با استراحت خوب می‌شود؟

دیسک کمر در پا‌ها

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *