اپاندیموم از تشخیص تا درمان

• بیماری مغز و اعصاب
اپاندیموم از تشخیص تا درمان

اپاندیموم نوعی تومور می باشد که از مغز یا نخاع شروع گشته و ندرتاً دیده می شود. تومور نخاعی اپاندیموم شایع‌ترین تومور نخاعی است که هم در بزرگسالان و هم در کودکان مشاهده می‌شود.
این نوع تومور نخاعی شایع‌ترین نئوپلاسم داخل عضلانی در بزرگان است که 60 درصد از کل تومورهای نخاعی گلیال را شامل می‌شود. همچنین دومین تومور شایع نئوپلاسم داخل عضلانی در کودکان هستند که 30 درصد از نئوپلاسم‌های نخاعی داخل قفسه سینه کودکان را شامل می‌شود.
بروز این تومور در دهه چهارم زندگی به اوج خود می رسد، به‌طوری که می‌توان گفت به طور متوسط اکثر افراد دارای علائم با 39 سال سن هستند. همچنین مردان بیشتر از زنان به این نوع تومور مبتلا می‌شوند.
اپاندیموم

اپاندیموم(Ependymoma) چیست

تومور اپاندیموم اکثرا داخل بطن های مغزی ایجاد می شود و روندی که بیماران طی میکنند تقریبا مشابه آستروسایتوم‌های درجه دو و سه است. با جراحی موفق و برداشتن تمام ضایعه و بعد پرتودرمانی میتوان طول عمر بیماران را حداقل تا ۷ سال افزایش داد و بیماران بعد از جراحی موفق نیازمند پرتودرمانی نبوده اند و یا پرتودرمانی شده و ضایعه بعد از سالها هنوز عود نکرده است. گرچه انواعی از این تومور وجود دارد که به سمت بدخیمی پیش می روند و روندی حتی مشابه گلیوبلاستوم پیدا میکنند اماندرتاً دیده می شوند.

علت بروز تومور اپاندیموم

علت اصلی بروز اپاندیموم هنوز به طور کامل مشخص نیست. اما مطالعات و شواهد نشان می‌دهند که احتمال بروز این نوع تومور در افراد مبتلا به بیماری نوروفیبروماتوز نوع ۲ بیشتر از سایر افراد است.

علائم اپاندیموم

علائم این عارضه بستگی به محل تومور دارد. برای مثال در صورتی که تومور در مغز و یا نزدیکی آن باشد ممکن است جریان طبیعی CSF را مسدود کند و منجر به افزایش فشار داخل جمجمه (ICP، یعنی فشار داخل سر بیمار) شود. و علائمی مانند سردرد، حالت تهوع، استفراغ و سرگیجه را برای فرد به وجود آورد.

این علائم ممکن است ناگهانی باشند و یا به آرامی شروع شده و با گذشت زمان بدتر شوند. افراد مبتلا به تومور نخاعی آپاندیموم ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها قبل از بروز سایر علائم در جایی که تومور وجود دارد، درد داشته باشند.

علائم و نشانه‌های شایع آپاندیموما می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• دردی که فرد را از خواب بیدار می‌کند.
  • سرگیجه و مشکلات تعادلی
  • مشکلات چشمی مانند دوبینی یا تاری دید
  • ضعف یا بی حسی در بازو یا پا
  • مشکل در تعادل یا راه رفتن
  • مشکلات روده یا مثانه
  • تشنج

علائم و تظاهرات بالینی تومور نخاعی اپاندیموما، مشابه سایر تومورهای نخاعی داخل عضلانی است و درد، ضعف و تغییرات حسی در بیماران دارای این تومور شایع است.

علائم اپاندیموم

انواع اپاندیموم

این عارضه بر اساس محل بروز تومور و میزان پیشرفت و سرعت رشد آن، به 4 نوع تقسیم می شود:

ساب اپاندیموم (گرید یک):

این موارد معمولاً در نزدیکی یک بطن در مغز ظاهر می‌شوند و به‌کندی پیشرفت می‌کنند. این نوع از بیماری اغلب در بزرگسالان و مردان در سنین بالاتر رخ می‌دهد.

میکسوپاپیلاری اپاندیموم (گرید یک):

این نوع سرطان اغلب در طناب نخاعی در افراد بالغ و جوان ظاهر می‌شود و به‌کندی رشد می‌کنند.

اپاندیموم (گرید دو):

شایع‌ترین نوع اپاندیموم است و این تومور معمولاً در مغز یافت می‌شود.

اپاندیموم اناپلاستیک (گرید سه):

این تومورها تقریباً در همه‌ی موارد در مغز یا جمجمه ظاهر می‌شوند و معمولاً سریع‌تر از انواع دیگر اپاندیموم رشد می‌کنند

تشخیص اپاندیموم

برای تشخیص تومور اپاندیموم در ابتدا پزشک متخصص مغز و اعصاب سوالاتی را از بیمار می پرسد و شخص را مورد معاینه فیزیکی قرار می دهد. در طول معاینه پزشک از بیمار کارهایی مانند راه رفتن، لمس بینی با انگشت، دنبال کردن نور با چشم را درخواست می کند. پس از معاینه فیزیکی برای تشخیص این عارضه از سایر روش‌ه مانند روش‌های تصویر برداری، رادیوگرافی ساده، سی تی اسکن، ام آر آی و یا تست عصبی استفاده می شود.

تشخیص اپاندیموم چیست

درمان اپاندیموم

برای درمان تومور اپاندیموم، بیمار تحت نظر یک تیم پزشکی شامل متخصص غدد، جراح مغز و اعصاب و متخصص مغز و اعصاب خواهید بود که می‌توانند درمان‌های زیر را توصیه کنند:

• دنبال کردن و پیگیری:

ازآنجایی‌که بسیاری از تومورهای اپاندیموما به‌کندی رشد می‌کنند، درصورتی‌که علائمی از این بیماری در بیمار دیده نشود، ممکن است به درمان نیازی نداشته باشید. در عوض پزشک می‌تواند علائم وی را تحت نظر داشته باشد و انجام سالانه‌ی MRI را به بیمار توصیه کند و آن‌ها را موردبررسی قرار دهد.

• جراحی:

اگر تومور بزرگ‌تر باشد یا موجب بروز علائمی شده است، پزشک می‌تواند انجام جراحی با استفاده از ابزاری کوچک را توصیه کند. برای تومورهای نخاعی، جراح یک برش کوچک در طناب نخاعی ایجاد و تومور را خارج می‌کند. برای تومورهای مغزی، جراح بخشی از جمجمه را برمی‌دارد و یک قسمت بسیار کوچک از بافت مغز را برش می‌دهد و برمی‌دارد.

سپس سلول‌ها را در زیر یک میکروسکوپ موردبررسی قرار می‌دهد. اگر سلول‌های سرطانی مشاهده شود، جراح در همان جراحی تا جایی که امکان دارد تومور را خارج می‌سازد. در اکثر موارد تومورها را می‌توان به روشی بی‌خطر خارج کرد و هیچ عوارضی از جراحی برای بیمار باقی نخواهد ماند. ممکن است بعد از جراحی نخاع، پاهای بیمار کمی بی‌حس باشند.

بعد از جراحی، جراح تومور را بررسی خواهد کرد تا مطمئن شود که دارای سلول‌های سرطانی است. همچنین ممکن است برای بررسی اینکه جراح کل تومور را خارج ساخته است، یک ام آر آی جدید انجام شود. اگر بخشی از آن هنوز در مغز باقی‌مانده باشد، ممکن است به عمل جراحی دیگری برای برطرف کردن باقی‌مانده‌ی آن نیاز داشته باشد.

• پرتو درمانی یا شیمی‌ درمانی:

حتی اگر جراح همه‌ی تومور را خارج کند، شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی برای کشتن هرگونه سلول سرطانی توصیه خواهد کرد.

پرتودرمانی یا رادیوتراپی برای کودکان زیر 3 سال خطرناک‌تر است زیرا احتمال ابتلا به مشکلات رشدی در آن‌ها را بالا می‌برد، بنابراین برای انتخاب بهترین گزینه‌ی درمان برای کودکتان باید با پزشک خود مشورت کنید.

برای افراد بالای ۳ سال شیمی درمان موثر نمی‌باشد. برای کمتر از سه سال هم به دلیل اینکه امکان رادیوتراپی وجود ندارد شیمی درمانی انجام می شود.

خدمات کلینیک دکتر رضا سنجری :

دکتر رضا سنجری فارق التحصیل از دانشگاه تهران دارای سابقه بیش از ۵۰۰۰ جراحی دیسک کمر، سابقه بیش از ۲۰۰۰ جراحی تومور مغزی میباشد از خدمات ایشان میتوانیم به درمان دیسک کمر ، تنگی کانال نخاعی اشاره نماییم جهت دریافت نوبت آنلاین کافیست با منشی مطب در تماس باشید .

دریافت نوبت

شماره های تماس جهت دریافت نوبت

دکتر رضا سنجری جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات فارق التحصیل از دانشگاه تهران دارای سایقه بیش از ۲۵۰۰ جراحی دیسک کمر

دکتر رضا سنجری