ویرایش محتوا
لوگو سایت دکتر رضا سنجری طرح سفید رنگ
درباره ما

دکتر رضا سنجری جراح و متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

راه های ارتباطی با ما
درمان دیسک گردن بدون جراحی

درمان دیسک گردن بدون جراحی

  • خانه
  • -
  • ستون فقرات
  • -
  • درمان دیسک گردن بدون جراحی
درمان دیسک گردن بدون جراحی
مقدمه

درباره درمان دیسک گردن بدون جراحی چه میدانید ؟ در این مقاله قصد داریم شما را با درمان دیسک گردن بدون جراحی آشنا سازیم .

درمان دیسک گردن بدون جراحی

دیسک گردن از شایع ترین عارضه های گردن است که افراد به آن دچار می شوند. شاید شما نیز در طول روز با حالت های گز گز و مور مور شدن ناحیه گردن مواجه شده اید. احساس فشار و سوزش به علت قرار گرفتن وضعیت کمر و گردن به طور ثابت و در طولانی مدت است.

نشستن های غیر اصولی و عدم رعایت برخی نکات برای ایجاد کمترین فشار به ستون فقرات باعث می شود افراد در سنین پایین تر به این عارضه مبتلا شوند.

شاید شما به عنوان خواننده این مقاله عبارت دیسک کمر را بیش از دیسک گردن شنیده باشید؛ اما در نهایت این دو عارضه به علت درگیری ستون فقرات تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، بلکه تنها ناحیه آسیب دیده در این دو با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

درمان دیسک گردن بدون جراحی

به علت شیوع این عارضه، در این نوشتار بر آن شدیم تا با بررسی همه جانبه آن اطلاعات مفیدی را از علائم گرفته تا راه های درمانی در اختیار مخاطبان قرار دهیم. اگر می خواهید برای همیشه دست از گردن بردارید خواننده این مطلب باشید:

دیسک گردن چیست؟

ستون فقرات و ماده ژلاتینی بین مهره های آن شما را به یاد چه می اندازد؟ برای درک بهتر این عارضه مجبور به کمی خیال پردازی هستیم. می توانیم ستون فقرات را یک دونات تو خالی در نظر بگیریم که داخل آن را مایع نخاعی پر کرده و سطح آن را ماده ژلاتین. زمانی که فرد به دیسک گردن مبتلا می شود در واقع ماده ژلاتینی میان دونات هایی که روی هم قرار گرفته، دچار فتق و یا بیرون زدگی می شوند.

این ماده در ستون فقرات “نوکلئوس پولپوزوس” نام دارد. در حالت دیگر ممکن است بر اثر سایش مهره های ستون فقرات و از بین رفتن ماده ژلاتینی بین مهره ها  استخوان های این ستون نگهدارنده اندام، دچار عارضه های دندانه ای شوند که به خار شهرت دارد.

تمامی این اتفاقات می تواند دیسک گردن را موجب شود . اما این عارضه چگونه به وجود می آید ؟ آیا می توان از بروز آن پیشگیری کرد؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه با ما همراه باشید:

علت دیسک گردن و یا فتق دیسک چیست؟

هر گونه ایجاد فشار به ستون فقرات می تواند این ستون را دچار آسیب کند. بلند کردن اجسام سنگین، نشستن های نامناسب، قرار گرفتن سر به مدت طولانی در جهت پایین و … می تواند در طولانی مدت دیسک گردن را به وجود آورد. آمار نشان می دهد که 80 درصد افراد بالای 65 سال به این عارضه مبتلا هستند. افرادی که به خشکی گردن مبتلا هستند نیز بیشتر در معرض عارضه دیسک گردن قرار دازند.

بیشتر بخوانید:علت بروز گردن درد ، انواع خونریزی مغزی

دیسک گردن چه علائمی دارد؟

به یاد داشته باشید هر گونه احساس درد در ناحیه گردن و یا حتی کمر به معنای ابتلا به دیسک نیست . دیسک گردن علائمب دارد7 که در ادامه می خوانید:

  • انتشار درد دستان از قسمت بالایی تا انتهایی بدون احساس درد گردن
     احساس سوزن سوزن شدن دست ها
     احساس خواب رفتگی دست ها

می بینید که بیشترین نشانه های این عارضه متوجه ناحیه دستان است. بنابراین اغلب افرادی که با شکایت از درد دستان به پزشک مراجعه می کنند، نمی توانند بپذیرند که این درد ناشی از دیسک کردن است .

بیماران باید توجه داشته باشند به علت فشار بیشتر دستان در این عارضه، اگر با سهل انگاری، دیر هنگام برای درمان به پزشک مراجعه کنند، دیسک گردن با ایجاد فشار بر مایع نخاعی گردن و عصب های این ناحیه می تواند عوارض و مشکلات بیشتری را برای فرد به وجود آورد که نیازرمند درمان های جدی تری است.

علائم فشار بر ماده نخاعی دیسک

از جمله علائم فشار بر ماده نخاعی دیسک می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  •  اختلالات حرکتی
  • اختلالات حرکتی ظریف در دستان
  •  احساس گز گز و برق گرفتگی در قسمت پایین تنه

 

روش های درمان دیسک گردن

درمان دیسک گردن

افراد می توانند با مراجعه به هنگام به متخصصمغز و اعصاب از انجام جراحی برای درمان دیسک گردن بی نیاز شوند.

از جمله درمان های بدون جراحی دیسک گردن می توان به موارد زیر اشاره کرد که باید توسط جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات انجام شود:

دارو درمانی

با روش دارو درمانی می توان درد های ناشی از دیسک گردن را به طرز چشمگیری کاهش داد و از بروز مشکلات جانبی این عارضه پیشگیری کرد.

اغلب افراد از دارو های غیر تجویزی مثل بروفن، ناپروکسین و آسپرین و همچنین دیگر دارو های التبام بخش استفاده می کنند.

اما برخی دیگر از دارو ها که خاصیت مخدری را برای افراد دارد، باید تحت نظر پزشک و با دوز مشخص استفاده شود.

علاوه بر موارد بالا می توان برای تسکین دردهای ناحیه گردن از شل کننده ها عضلانی نیز استفاده کرد.

استفاده از فیزوتراپی

این روش نیز پس از دارو درمانی برای کاهش درد تجویز خواهد شد. در این روش از کمپرس سرد و یا گرم همراه با جریان برق استفاده می شود که می تواند درد های عضلانی را کاهش دهد.البته همیشه فیزیوتراپی برای درمان درد مناسب نمیباشد مثلا بیمارانی که دارای عارضه تنگی کانال نخاعی شدید هستند دیگر فیزیوتراپی برای این بیماران مناسب نمیباشد .

همچنین انجام برخی تمرینات برای تسکین درد ها نیز توصیه می شود.

دکتر رضا سنجری جراح و متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات  در جردن از مجهزترین دستگاه های روز دنیا در تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب و ستوان فقرات استفاده می نماید. شما عزیزان می توانید از طریق زیر با ایشان ارتباط برقرار نمایید:

شماره تماس: 09198379137

لازم به ذکر است با مراجعه به صفحه اینستاگرام دکتر رضا سنجری می توانید از مطالب علمی و کاربردی این صفحه آگاهی پیدا کنید.

استفاده از دارو های تزریقی

علاوه بر موارد گفته شده می توان از تزریق کوتیزون برای کاهش التهاب بین مهره ای نیز استفاده کرد. در موارد دیگر نیز از بی حس کننده ها ینخاعی برای کاهش تحریک عصبی استفاده می شود که در نتیجه هدایت عصبی در نخاع از بین رفته و درد های بیمار کاهش می یابد.

به یاد داشته باشید تزریق اپیدورال به تنهایی برای درمان استفاده نخواهد شد. در واقع پزشک با کاهش علائم درد با این تزریق بیمار را برای اجرای برنامه های توان بخشی آماده خواهد کرد.

استفاده از کمربند های طبی

بریس یا کمربند های طبی با قرار دادن وضعیت ستون مهره ها در موقعیت مناسب موجب کاهش درد های ناحیه گردن خواهد شد. اما بهتر است این روش حتما مورد تایید پزشکتان باشد استفاده از کمربند های طبی برای برخی از عارضه های ستون فقرات مثل انحراف ستون فقرات نیز موثر میباشد .

توصیه پایانی

افراد در نظر داشته باشند هرگونه احساس درد شدید در ناحیه ستون فقرات به معنای لزوم انجام جراحی نیست. بنابراین استفاده از درمان دیسک گردن با جراحی به عنوان گزینه آخر و نهایی پروسه درمانی در نظر گرفته می شود. بنابراین قبل از انتخاب روش درمانی به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرده و با علت یابی و بررسی صحیح بهترین شیوه درمانی را اتخاذ کنید.

راه های ارتباطی با دکتر رضا سنجری

شماره تماس: 09198379137

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/drrezasanjari

آدرس مطب: جردن (نلسون ماندلا) ، بالاتر از اسفندیار ، خیابان تندیس ، پلاک ۲ ، بیمارستان فوق تخصص تندیس

 

دریافت نوبت

شماره های تماس جهت دریافت نوبت

دکتر رضا سنجری جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات فارق التحصیل از دانشگاه تهران دارای سایقه بیش از ۲۵۰۰ جراحی دیسک کمر

دکتر رضا سنجری

جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات

دکتر مصطفی سلیمانی فیزیوتراپیست مدیر بیمارستان تندیس

دکترمصطفی سلیمانی

فیزیوتراپیست

مقالات مشابه

دیسک کمر در زنان

آیا پارگی دیسک کمر با استراحت خوب می‌شود؟

دیسک کمر در پا‌ها

دریافت نوبت

شماره های تماس جهت دریافت نوبت

3 دیدگاه ‌ها

  • بسیار عالی و کاربری

  • سلام اقای دکتر من یه جوان ۳۰ ساله هستم مدام پشت صندلی هستم من برنامه نویس کامپیوتر هستم یسوال داشتم اقای دکتر من سه ماهه گردن درد دارم میخواستم بدونم چطور میتونم از دیسک گردن پیشگیری کنم اقای دکتر لطفا راهنماییم کنید چون شنیدم اونایی که پشت میز میشنن دیسک گردن میگیرن

    • سعی کنید برای اینکه دیسگ گردن دچار نشین این موارد رو انجام بدین :۱- ورزش مثل بدنسازی ۲- شنا کردن در آب راه رفتن ۳- تمرین های مختص گردن مثل تمرین غبغب ۴- فیزیوتراپی البته قبل از انجام این موارد حتما به یک جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنید تا دقیق معاینتون کنن ببین وضعیت گردنتون در چه وضعیتی هستش ایا دیسک گردن دارید یا خیر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در
خبرنامه سایت

*** عضویت در خبرنامه سایت

کلینیک آنلاین مغزو اعصاب دکتر رضا سنجری با هدف پیشگیری و درمان بیماری های مغزی و ستون فقرات و همچنین معرفی بهترین نورولوژیست ها و فیزیوتراپ ها برای شما هم میهنان عزیز ایجاد شده است .

بخش های کلینیک
روزهای کاری
یکشنبه : 1۷.00 - ۱۱.00
دوشنبه : ۱۸.00 - ۱۳.00
پنج شنبه : ۱۸.00 - ۱۳.00