ویرایش محتوا
لوگو سایت دکتر رضا سنجری طرح سفید رنگ
درباره ما

دکتر رضا سنجری جراح و متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

راه های ارتباطی با ما
همه چیز در مورد فلج دست ها و پاها

همه چیز در مورد فلج دست ها و پاها

  • خانه
  • -
  • مغز و اعصاب
  • -
  • همه چیز در مورد فلج دست ها و پاها
همه چیز در مورد فلج دست ها و پاها
مقدمه

درباره فلج شدن دست و پا چه میدانید ؟ درباره راه های درمان فلج شدن دست و پا چه میدانید ؟ در این مقاله قصد داریم شما را با راه های درمان فلج شدن دست و پا بیشتر آشنا نماییم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید .

فلج شدن دست ها و پاها

صحبت های دکتر رضا سنجری جراح و متخصص مغز و اعصاب در مورد فلج شدن دست ها و پاها:

 فلج شدن دست ها و پاها از جمله اتفاقاتی است که در سنین مختلف و نیز در اثر علل یا عوامل مختلف ممکن است بوجود آید. نگارنده نوشتار پیش رو در نظر دارد مطالبی را در همین خصوص بنگارد و به بررسی علل دخیل در فلج شدن دست ها و پاها و نیز در انتها به درمان آن بپردازد.

 فلج شدن به چه معناست؟

 فلج شدن بدین معناست که بخشی از اعصاب و عروق عصبی در بخشی از بدن تحریک پذیری خود را از دست بدهد و در نحوه عملکرد عادی آن اختلال ایجاد شود. به هر دلیلی اگر این اتفاق رخ دهد اصطلاحا گفته می شود آن عضو خاص فلج شده است.

این کاهش کیفیت عملکرد و یا قطع شدن اعصاب به طور کلی می تواند ناگهانی باشد و یا اینکه به مرور زمان و در طول زمان رخ دهد.

همه چیز در مورد فلج دست و پا

علت فلج شدن دست و پا

فلج شدن دست ها و پاها و یا نواحی دیگر بدن به چه دلیل در افراد رخ می دهد؟ بسیاری از عوامل می تواند در فلج شدن نواحی مختلف بدنی تاثیر گذار باشد از جمله این عوامل:

ناراحتی های عصبی

هرگاه افراد تحت فشار عصبی باشند و به لحاظ روانی متحمل فشارها باشند گاها منجر به واکنش های عصبی می شود و یکی از این واکنش ها از کار افتادن اعصاب مختلف جسم است.

باید گفت فلج شدن هایی که منشایی روانی دارد تا حد زیادی می تواند درمان پذیر باشد و پس از مدت زمانی نامعلوم (ممکن است این مدت در فردی کوتاه باشد و در فرد دیگر طول مدت زیادی برای درمان زمان لازم باشد.) تمامی علائم و نشانگان فشار های عصبی از بین می رود.

بیماریهای جسمی مثل ام اس

بیماری ام اس در طول سالهای اخیر شیوع بیشتری داشته و بسیاری از افراد در اثر این بیماری توانایی های حرکتی و جسمی خود را از دست داده اند. متاسفانه این بیماری صرفا قابل کنترل است ولی درمان قطعی برای آن وجود ندارد.

نقص های مادر زادی

این موضوع یکی از طبیعی ترین عللی است که از بدو تولد بر روی فرد تاثیر گذاشته و ناتوانی حرکتی را برای انسان رقم می زند.

  • آسیب هایی که به مغز وارد می شوند.
  • آسیب هایی که برای ستون فقرات ایجاد می شوند.
  • فلج مغزی که برای عده ای از افراد به طور مادر زادی وجود دارد.

سکته مغزی

بعد از سکته مغزی بیمار دچار ضعف عضلانی و فلج می شود. این دست از بیماران بعد از مرخص شدن از بیمارستان ممکن است تا مدتها، برای درمان نیاز به ورزش های منظم و فیزیوتراپی به صورت مکرر و همچنین رژیم غذایی مناسب دارند. افسردگی و اضطراب به دلیل اینکه بیمار توانایی حرکتی ندارد نکته ای است که برای بیمار آزار دهنده است.

دکتر رضا سنجری جراح و متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات در جردن از مجهزترین دستگاه های روز دنیا در تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب و ستوان فقرات استفاده می نماید. شما عزیزان می توانید از طریق زیر با ایشان ارتباط برقرار نمایید:

شماره تماس: 09198379137

لازم به ذکر است با مراجعه به صفحه اینستاگرام دکتر رضا سنجری می توانید از مطالب علمی و کاربردی این صفحه آگاهی پیدا کنید.

علائم و نشانه های فلج شدن دست و پا

چگونه می توان فلج شدن و دست و پا را تشخیص داد؟ به دیگر بیان فلج شدن دست و پا چه علائم و نشانه هایی دارد؟

اولین نشانه هایی که در این زمینه می توان نام برد این است که فرد با کاهش توانایی خود در بلند کردن وسایل و ناتوانی در نگه داری وسایل در دست خود دارد. در قسمت پا فلج شدن با عدم توانایی در حرکت و ایستادن مشاهده می شود به طوری که فرد ممکن است ناگهان به زمین بیفتد بدون اینکه دلیلی برای آن داشته باشد.

بیشتر بخوانید: درمان دیسک گردن بدون جراحی ، علت بروز گردن درد

درمان فلج دست و پا

آیا می توان فلجی هایی که در دست و پا رخ می دهد را درمان کرد؟ اگر فلج شدن دست و پا درمان دارد چه راه حل هایی برای درمان وجود دارد؟

پاسخی که برای این سوال می توان ارائه کرد قدری توضیحات و تفاصیلی را می طلبد که به عنوان مقدمه باید در نظر داشته باشید. واقعیت این است که برای درمان انواع فلجی ها نکته ای که همواره مد نظر است علت و ریشه اصلی و واقعی فلج شدن دست و پا است. در برخی از موارد می شود برای درمان فلجی ها از فیزیوتراپی و نیز واکسیناسیون استفاده کرد و نتیجه مثبتی را دریافت کرد. اما در پاره ای از انواع فلج شدن در نواحی مختلف بدن بسته به اینکه علت متفاوت است نمی توان از راه های درمانی فوق استفاده کرد در نتیجه باید راه های درمانی دیگری را مورد استفاده قرار داد.

به طور کلی برای اینکه اقدامات درمانی و ثمر بخشی برای رفع فلجی شدن های دست پا انجام شود، یکسری اهداف خاصی را مد نظر قرار می دهند و موجب می شود در جهت بهبودی پیش بروند.

برای مثال پزشکان در جهت جلوگیری از منقبض شدن زیاد دست و پا پیش می روند، و یا اگر این انقباضات پیش رفته باشد در جهت کاهش انقباضات عمل می کنند تا از پیشروی ناتوانی حرکتی جلوگیری شود. این قاعده را پزشکان همواره به عنوان دستور کار خود مد نظر قرار می دهند که پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین پزشکان تمامی تلاش شان این است که فلجی ها را برطرف کنند و تا جایی که می توانند از پیشرفت آن به سایر نواحی جلوگیری کنند.

درمان فلج دست و پا

نکاتی کلی در خصوص فلج شدن دست و پا

  • فلج شدن دست و پا در اصطلاح با عنوان کوآدری پلاژی یا فلج چهار اندامی خوانده می شود. واقعیت این است که در این نوع فلج شدن ها گاها تمامی اعصاب جسمانی منقطع می شوند و هیچ گونه کارکرد و عملکردی از سوی این اعضا مشاهده نمی شود.
  • نکته ای که در خصوص کوآدری پلاژی وجود دارد این است که گاها مشاهده می شود پس از مدتی به طور خود بخود این عارضه از بین رفته است و بیمار رو بهبودی رفته است.
  • برای درمان کوآدری پلاژی فیزیوتراپی و انجام اعمال و حرکات ورزشی می تواند تا حد زیادی موثر و کارساز باشد.

گزگز و بی حسی در دست و پا :

امروزه عارضه تنگی کانال نخاع بسیار شایع میباشد این عارضه معمولا در افراد مسن بسیار شدید تر میباشد از یکی از علایم تنگی کانال نخاع بی حسی و گز گز در دست و پا میباشد. از سایر علایم این عارضه میتوانیم درد در ناحیه پشت یا حتی گردن اشاره کنیم . اگر شما هم این علایم دارید و به دنبال مقاله جامع درباره عارضه درمان تنگی کانال نخاع هستید این مقاله از سایت را مطالعه نمایید .

نتیجه گیری

در انتها به عنوان نکته پایانی این تذکر و هشدار را به زنان و مردان آگاه و با سواد داریم که حتما اگر علائمی که برای فلج شدن دست و پا و یا سایر نواحی بدنی دارید، در اولین فرصت با پزشک متخصص مغز و اعصاب درمیان بگذارید. زیرا که بیماری از هر نوع که باشد در مراحل اولیه بروز و ظهور، درمان راحت تر و روندی ساده تر را می طلبد. اما اگر بیماری پیچیده شود به مراتب درمان پیچیدگی های خاص خود را خواهد یافت و این اصلا به نفع بیمار نخواهد بود و شانس موفقیت درمان را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید :

دکتر رضا سنجری جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات دارای سابقه بیش از ۲۵۰۰ جراحی دیسک کمر، ایشان یکی از بهترین جراحان دیسک کمر در ایران میباشند برای دریافت نوبت کافیست با شماره های مندرج در سایت در تماس باشید .

راه های ارتباطی با دکتر رضا سنجری

شماره تماس: 09198379137

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/drrezasanjari

آدرس مطب: جردن (نلسون ماندلا) ، بالاتر از اسفندیار ، خیابان تندیس ، پلاک ۲ ، بیمارستان فوق تخصص تندیس

دریافت نوبت

شماره های تماس جهت دریافت نوبت

دکتر رضا سنجری جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات فارق التحصیل از دانشگاه تهران دارای سایقه بیش از ۲۵۰۰ جراحی دیسک کمر

دکتر رضا سنجری

جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات

مقالات مشابه

اپاندیموم از تشخیص تا درمان

میلومننگوسل در کودکی و جراحی آن در بزرگسالی

درمان قطعی آرتروز کمر؛ درد ستون فقرات در افراد مسن

بیماری پارکینسون

16 دیدگاه ‌ها

  • سلام جناب دکتر من شبا به ژور خودکار روی دستم میخوابم و بعضی وقتا که بلند میشم دستم انگار فلج میشه ونمیتونم حرکتش بدم تاحدیکه شکه میشم اصلا احساسش نمیکنم خدارو شکر تاالعان کاریم نشده میخواستم ببینم احتمال هست که باخوابیدن روی دست به مدت شب تاصبح دستمون فلج بشه یا خشک بشه

  • سلام طرز خوابیدنتونو سعی کنید اصلاح کنید در صورت داشتن علایم بی حسی شدید در حالت عادی به پزشک مراجعه کنید جهت معاینه

  • سلام آقای دکتر من۳۸ سالمه نصف شب و خیلی مواقع صبح در زمان بیداری متوجه میشم دست چپ و بعضی مواقع دو دستم از بازو به پایین فلج شده زمانی که بیدار میشم و سعی در تکان دادن دستم میکنم شروع به جان گرفتن میکنه ممنون از راهنمایی شما

    • سلام دوست عزیز اگر این علایم رو بیشتر از یکبار : یعنی احساس فلجی دست رو داشتید حتما به یک پزشک نورولوژیست مراجعه کنید

  • سلام برای پیرزنی کخ بعد از عمل کمر درد و ضعف شدید پا بصورت افزایش یاغته گرفته و حرکت اولیه بعد تز عمل هم ندارد چه درمانی هست؟

    • سلام تمام مواردی که گفتین ناقص بود بیمار باید جهت معاینه حضوری بیان

  • سلام من یک پام میگیره و دیگه نمیتونم زمین بزارم و راه برم این حمله ها ماهی یک بار یا چند ماه یک بار اتقاق می افته دلیلش چی میتونه باشه

  • سلام جناب دکتر من 21 سالمه هر از گاهی انگشت های دستم یا پام خود به خود کج میشوند و احساس لرزش میکنم و به هم میچسبند و نمیتوانم تکانشان دهم گاهی هم روی پلکم این احساس را دارم ممنون از راهنمایی شما

    • سلام دوست عزیز جهت معاینه به همکاران نورولوژیست مراجعه کنید

    • سلام خسته نباشین آقای دکتر من امروز صبح که از خواب بیدار شدم حس کردم سمت چپ صورتم بی حس شده وبعدازنیم ساعت بعددرد شدید به چشم سمت چپم وارد میشود تانزدیک دوساعت این دردو داشتم بعدخودبه خودخوب شدمیشه یه راهنمایی کنین ممنون میشم

      • سلام هرچه سریعتر به یک متخصص مغز و اعصاب جهت روند درمانتون مراجعه کنید

  • سلام اقای دکترمن موقعی که میشینم بلندشدنم خیلی سخته میشه راهنمایی بفرمایید
    من رماتیسم خفیف هم دارم

    • سلام باید معاینه شین دوست عزیز با منشی در تماس باشید

  • سلام اقای دکتر من چندروز پیش درحال تعمیر ماشینم بودم که رفتم کمی استراحت کنم پشت فرمون خابم برد بعد از گذشت حدودا نیم تایک ساعت خاب دیدم و از خاب پریدم که از اونوقت تالا ۱۰روز میگذره دست راست من از مچ فلج شده چکار باید بکنم

    • سلام هرچه سریعتر به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید تا شما رو معاینه کنن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در
خبرنامه سایت

*** عضویت در خبرنامه سایت

کلینیک آنلاین مغزو اعصاب دکتر رضا سنجری با هدف پیشگیری و درمان بیماری های مغزی و ستون فقرات و همچنین معرفی بهترین نورولوژیست ها و فیزیوتراپ ها برای شما هم میهنان عزیز ایجاد شده است .

بخش های کلینیک
روزهای کاری
یکشنبه : 1۷.00 - ۱۱.00
دوشنبه : ۱۸.00 - ۱۳.00
پنج شنبه : ۱۸.00 - ۱۳.00