مقدمه

در صورتی که احساس می کنید دچارمیگرن هستید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید .

 

قطعا شما نیز گاهی دچار سردرد های حاد یا میگرن شده اید. اما سردرد هایی که با نبض سر، حالت تهوع و سرگیجه همراه است برای تمامی افراد رخ نمی دهد.

اغلب این افراد با داشتن علائم فوق الذکر از فعالیت های روزمره دست کشیده اند و ترجیح داده اندتا چندین ساعت را با چشمان بسته دراز بکشند. این درد ها گاها موجب فشار بر چشم ها شده و حتی تابش نور به آن ها منجر به تشدید شدن درد خواهد شد.

شاید وقت آن رسیده است که دستمال از سرتان بردارید و یک بار به طور جدی به درمان سردرد های مزمن که با نام میگرن شناخته می شوند فکر کنید.

واقعیت امر این است که این نوع سردرد ها گاها در یک طرف سر اتفاق افتاده و حس درد توام با حالت تهوع را برای افراد ایجاد می کنند، اما چطور می توان یک سر درد ساده را از یک میگرن حاد تشخیص داد؟

 

میگرن

با ما همراه باشید از تجربیات و درمان های دکتر رضا سنجری جراح و متخصص مغز و اعصاب استفاده کرده و شما را بیشتر با دنیای سردرد های میگرنی آشنا کنیم:

میگرن چیست؟

 میگرن یک بیماری شایع عصبی است که باعث درد شدید می‌شود و احساس تپش در یک طرف سر ممکن است چندین ساعت طول بکشد و ممکن است تا چند روز ادامه یابد. معمولا شامل سردردی همراه با حالت تهوع است. استفراغ، حساسیت به نور، بو یا صدا، سرگیجه، اختلالات بینایی و سوزن سوزن شدن یا بی حسی صورت، دست ها یا پاها.

در صورتی که این سردردها دو مورد از علائم زیر را داشته باشند، فرد دچار میگرن بوده که باید برای درمان خود به پزشک مغز و اعصاب مراجعه نمایید:

  • سردرد او به صورت یک طرفه باشد.

  • هنگام سردرد، شدت آن به صورت دردهای ضربان دار باشد.
  • این سردردها همراه با حالت تهوع و استفراع باشد.
  • دردها شدید و به صورت مکرر باشد.
  • هنگام سردرد فرد دچار ترس از نو یا ترس از صدا شود.

میگرن چیست؟ و راه های درمان آن

چگونه به میگرن مبتلا می شویم؟

آنچه زمینه ساز سردرد های شدید به نام میگرن است با عنوان محرک های میگرنی یا همان  ” اورا “ شناخته می شود. گاها ممکن است شما به علت نوع تغذیه و عوامل شیمیایی به میگرن مبتلا شوید، اما این تمام ماجرا نیست. اغلب ابتلا به میگرن بر اثر قرار گیری بر اثر تابش نور و یا تجربه یک استرس اتفاق می افتد. در این مواقع بدن قبل از ابتلا به میگرن و شروع سردرد های دهشتناک شما را مطلع خواهد کرد.

چطور از بروز میگرن پیشگیری کنیم؟

میگرن با داشتن بیشترین مبتلایان در میان بانوان و آمار 12 درصدی در جمعیت آمریکا از درد های شایع در جوامع امروزی به شمار می آید. مبتلایان می توانند با در نظر گرفتن موارد تغذیه ای که در بالا اشاره شد و شناسایی موقعیت های زمینه ساز میگرن از بروز ان جلوگیری کنند.

به یاد داشته باشید خواب کافی و اجتناب از بیدار ماندن های طولانی می تواند بروز میگرن را کاهش دهد. بنابراین با توجه به این نکات می توانید به راحتی بروز میگرن را کنترل کنید.

حملات میگرنی چند روز طول می کشد ؟

بیشتر حملات میگرن از ۴ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد. اگرچه درمان موثر می‌تواند آنها را به چند ساعت کوتاه کند. از طرف دیگر، برخی از حملات میگرنی می‌توانند حتی بیش از ۷۲ ساعت ادامه داشته باشند.

داشتن میگرن می‌تواند ناتوان کننده باشد و منجر به از دست دادن روزهای مدرسه یا کار، بهره‌وری کم در مدرسه یا کار، عدم توانایی انجام مسئولیت‌های خانه و از دست دادن فعالیت‌های خانوادگی، اجتماعی و اوقات فراغت شود.

 

انواع سردردهارا بشناسید

سردرد را می‌توان یک درد گاها طاقت فرسا توصیف کرد که در هر ناحیه‌ای از سر می تواند بروز کند. مدت زمان بروز سردرد در هر فرد می‌تواند با توجه به علت ایجاد آن از کمتر از یک ساعت تا چندین روز باشد.

این درد طاقت فرسا که گاها می تواند روز شما را به کلی مختل سازد گاهی نیز نشانه‌ای از وجود یک مشکل اساسی در سلامت افراد می باشد و در برخی مواقع تنها راه درمان این درد مراجعه به متخصصین مغز و اعصاب است. به طور معمول سردرد را می‌توان بر اساس علت ایجاد آن به دو دسته سردرد اولیه و سردرد ثانویه دسته‌بندی کرد.

سردرد اولیه را می توان دردی ناشی از تنش ها، استرس ها، افسردگی، کم خوابی یا سایر محرک‌های حسی دانست که معمولاً علت آنها به محیطی که در آن زندگی می کنید و یا نتایج فعالیت هایی که انجام داده اید مربوط می شود.

 متخصصان پزشکی سردرد های اولیه را تحت عنوان سردرد تنشی، سردرد خوشه ای و میگرن دسته بندی می کنند.

سردرد دیگر که به نام سردرد ثانویه معروف است معمولاً ناشی از یک مشکل اساسی در سلامت افراد است و علت شایع ایجاد آن عواملی جمله سینوزیت حاد، لخته خون ، پارگی عروق، تومور مغزی، آنوریسم مغزی، آسیب و صدمه به سر و .. است.

سردرد تنشی:

سردردهای تنشی که رایج ترین نوع سردرد اولیه هستند معمولاً ناشی از استرس و اضطراب می باشند و فرد در طی این نوع سردرد معمولاً ناراحتی خفیف تا متوسطی را در دو طرف سر خود تجربه می کند.

سردرد خوشه ای:

سردرد خوشه ای نوع شدید تری از سردرد اولیه است که ممکن است به طور منظم طی چند هفته همچنان با شما همراه باشد. این درد معمولا از پشت چشم شروع می شود و بر روی صورت طنین می اندازد، این نوع سردرد به طور  متوسط میتواند از ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت ادامه پیدا کند و مردان بیشتر از زنان سردرد خوشه ای را تجربه میکنند.

سردرد های خوشه ای جیست و راه های درمان ان

سردرد میگرنی:

 سردرد میگرنی اغلب با حالت تهوع و استفراغ همراه بوده و شما در طی این نوع سردرد  درد نبض داری را در سر خود احساس می کنید.

علل سردرد ثانویه عبارت است از:

  • ضربه یا آسیب به سر یا گردن ( ضربه مغزی)
  • آنوریسم مغزی
  • التهاب مغز (آرتریت تمپورال)
  • پارگی رگ
  • استفاده نادرست یا استفاده بیش از حد از یک دارو
  • ترک یک دارو یا کافئین

نکته:

توجه داشته باشید که اگر به طور منظم ۱۰ یا ۱۵ بار در ماه سردرد را تجربه می کنید حتماً باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید، زیرا سردرد های شدید مانند سردرد خوشه ای و یا میگرن باید به طور تخصصی توسط پزشک متخصص بررسی شود. متخصصین مغز و اعصاب همچنین می تواند به شما در کشف دلیل سردردهای ثانویه نیز کمک کند و به شما راه حل قابل اطمینانی برای درمان ارائه دهد.

علت ایجاد سردرد هایی همچون میگرن چه چیزی میتواند باشد؟

اگر سردرد دارید که علائم ذکر شده در زیر را شامل می شود حتماً باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید:

  • سردردی که دائماً با شما همراه باشد
  • سردردتان به مرور شدت پیدا کند
  • با مصرف دارو سردرد شما بدتر از قبل شود
  • سردردی که سبب بی خوابی و یا اختلال فعالیت های روزانه شما گردد.
 
 
 

میگرن عصبی:

میگرن عصبی که از بیماریهای بسیار شایع اعصاب و روان میباشد که در تعداد افراد بسیار زیادی می توان آن را مشاهده کرد این بیماری باعث بروز علائم مختلف می‌شود اما شایعترین و تاپ ترین علامت آن سردرد های ضربان دار میباشد سردرد های حاصل  از میگرن حدودا ۴ ساعت در روز به طول می انجامد در صورتی که سردرد های عادی می تواند تا سه روز هم طول بکشد به علاوه سردردهایی که ناشی از میگرن می باشد.

میگرن عصبی چیست و راه های درمان ان چه میدانید ؟

معمولاً حدود ۲ الی ۴ بار در طول ماه به سراغ شما می‌آید هرچند در برخی از موارد می توان سردردهای میگرنی را مشاهده کرد که دو یا سه روز در میان فرد را درگیر می‌کند  و فرد بیمار درد شدید در ناحیه سر خود احساس می کند لازم به ذکر است که بر اساس آمار میگرن ششمین بیماری ناتوان‌کننده در سرتاسر جهان می باشد این بیماری عصبی که با سردرد های شدید همراه است با مشاهده برخی از علائم میتوان شروع آن را پیش بینی کرد و شروع به درمان آن نمود

 

تفاوت میگرن و سردرد معمولی

میگرن بیماری بسیار همه گیر میباشد. در حدی که آمارها نشان می‌دهد که میگرن ششمین عامل ناتوان کننده در سرتاسر جهان می باشد این بیماری با سردردهای ضرباندار همراه است و این سردردها تا حدی ادامه پیدا می‌کند که فعالیت‌های روزانه فرد را تحت الشعاع قرار  دهد اما در این مقاله به این موضوع  می پردازیم که میگرن با سردرد معمولی چه تفاوتی دارد باید بدانید که هر دوی این بیماری ها با سردرد همرا است و ایجاد افتراق بین این دو بیماری کار  سختی میباسد همین موضوع است که باعث تشخیص سخت میگرن شده است. پیشنهاد ما این است برای تشخیص سردرد خود حتما به  یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید.

ویژگی های منحصر به فرد میگرن

همانطور که گفته شد میگرن و سردرد معمولی بسیار متفاوت است میگرن یک بیماری سنگین و ناتوان کننده می باشد اما این بیماری دارای ویژگی های منحصر به فردی است که می‌توان با استفاده از این ویژگی ها آن را از سردرد معمولی افتراق داد.

برای مثال سردردی که در میگرن اتفاق می‌افتد سردرد ضربان دار است که با انجام فعالیت می تواند شدت پیدا کند برای  همین است که بیماری میگرن می‌تواند باعث اختلال در عملکرد روزانه فرد شود زیرا اگر فرد به کار و فعالیت سنگین مشغول باشد این بیماری شدت پیدا می‌کند و نحوه سردرد غیرقابل تحمل می‌شود.

الگوی سردردی که در بیماری میگرن وجود دارد می تواند با سردرد معمولی متفاوت باشد بدین شکل که در این بیماری معمولاً سردرد، هر دو تا چهار بار در ماه به سراغ فرد می آید حدود ۴ ساعت طول می کشد در صورتی که سر درد عادی می تواند تا سه روز هم ادامه پیدا کند.

تفاوت سردرد عادی و سردرد میگرنی

مهمترین ویژگی که بیماران  میگرنی را از سر درد عادی جدا می‌کند وجود مرحله پردروم است  تحقیقات نشان داده است که ۶۰ درصد افراد مبتلا به میگرن قبل از اینکه وارد فاز سردرد شود حدود یک هفته علائم همچون تحریک‌پذیری شدید و  فاز افسردگی و دپرشن را تجربه میکنند همچنین در این مرحله فرد می تواند علائم گوارشی همچون تهوع استفراغ و دل درد را نیز تجربه کند این ویژگی‌ها از لحاظ شدت و به وجود آمدند می‌توان در افراد مختلف متفاوت باشد

تفاوت دیگری که میگرن را میتواند از سردرد عادی متمایز کند حساسیت فرد مبتلا به میگرن نسبت به نور و صدا می باشد به شکلی که فرد مبتلا در زمان سردرد و شدت  این بیماری باید در یک اتاق تاریک و آرام باشد.

زیرا نور و سر و صدا می تواند شدت این بیماری را به طرز غیر قابل تحمل افزایش دهد و فرد را از ادامه فعالیت های روزانه باز بگذارد برای اینکه این حالت را تجربه نکنیم بهتر است که از مقدار نور و سروصدا در زمان حاد بیماری بکاهیم

درمان سردرد عادی و میگرن هم می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد . اما معمولاً پزشکان از داروهای ضد افسردگی و ضد تشنج برای درمان علامتی این بیماری استفاده می کند همچنین در صورتی که فرد  به تازگی به سردردهای میگرنی مبتلا شده باشد میتواند از داروهای مسکن عادی بدون نسخه همچون استامینوفن و پروفن نیز برای درمان سردرد استفاده کرد که این داروها در سر درد عادی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.


میگرن تا چه سنی ادامه دارد 


میگرن جز بیماری های بسیار شایع در بین جوانان می باشد به طوری که این بیماری ششمین عامل ناتوان کننده در سرتاسر جهان است که با سردرد ضربان دار همراه است در بین جوانان و میانسالان بسیار قابل مشاهده است لازم به ذکر است که بیشترین افرادی که در معرض بیماری میگرن قرار دارند افراد بین ۳۰ تا ۴۰ سال یعنی افراد میانسال میباشد این بیماری همراه با علامت های خاصی می باشد که می توان آن را نسبت به سردرد عادی افتراق داد برای اینکه نسبت به بیماری میگرن اگاه شوید باید در صورت بروز علائم این بیماری سریعتر به پزشک معالج مراجعه کنید علامت هایی که نشان دهنده میگرن است شامل حساسیت شدید به نور و سر و صدا و همچنین در دوره ای یک الی دو هفته قبل از حملات میگرنی فرد دچار افسردگی و حساسیت و تحریک پذیری بسیار بالایی می شود این نشانه ها می تواند حاکی از وجود میگرن در فرد باشد لذا باید فوراً به پزشک مراجعه کرد تا مراحل درمان و طی شود.

میگرن تا چه سنی ادامه دارد ؟


آیا افزایش سن باعث کاهش علائم بیماری میگرن میشود؟؟


تحقیقات آماری نشان داده است که افزایش سن می‌تواند باعث کاهش علائم میگرن شود این موضوع باعث شده تا معمولاً زنانی که دچار یائسگی می شود میگرن آنها برطرف شود و حدود ۷۰ و ۸۰ درصد این افراد دیگر احتیاجی به ادامه درمان بیماری خود نداشته باشد همچنین در مردان نیز این موضوع صدق می‌کند و افزایش سن باعث کاهش علایم بیماری می گردد لازم به ذکر است که حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد افراد نیز با افزایش سن هم علائم میگرن برطرف نمی‌شود و این افراد تا اخر عمر باید تحت درمان قرار بگیرند زیرا در هر زمان ممکن است بیماری آنها عود کند در واقع بازه سنی که بیماری میگرن که در اوج خود قرار دارد همان بازه سنی میانسالی بین ۳۰ تا ۴۰ سال است اما در برخی از کودکان و نوجوانان نیز بیماری میگرن دیده شده است این افراد دارای زمینه ارثی برای این بیماری هستند لذا باید سریعاً تحت درمان قرار بگیرند زیرا این بیماری می تواند فعالیت های روزانه این افراد را مختل کند و باعث مشکلاتی چون ضعف تحصیلی گردد.


درمان میگرن


حال که نسبت به بازی سنی که بیماری میگرن در آن اوج پیدا می کند و متوقف میشود آگاه شدید باید نسبت به درمان آن اقدام کنید همانطور که می دانید این بیماری عصبی درمان قطعی ندارد برای درمان بیماری باید بسیار شکیبا باشید زیرا درمان آن کاملاً علامتی است باید فقط این بیماری تحت کنترل قرار بگیرد برای تحت کنترل قرار گرفتن بیماری از داروهای ضد افسردگی و مسکن ها استفاده می شود لازم به ذکر است که مواردی همچون ورزش کردن و تغییر سبک زندگی نیز می‌تواند در درمان این بیماری بسیار موثر باشد موارد همچون ورزش کردن اصلاح الگوی خواب و تغییر عادت‌های روزانه می‌تواند تحت کنترل قرار گرفتن علائم بیماری میکرون شما کمک کند.

درمان میگرن در سریعترین زمان ممکن

سخن پایانی

شاید سردرد های خفیف اما پی در پی شما را به این فکر فرو برد که به میگرن دچار شده باشید. اما توجه به علائم میگرن می تواند شما را در تشخیص یک سردرد خفیف از میگرن کمک کند. سردرد ها چه از نوع میگرن و چه از نوع خفیف آن مختل کننده فعالیت های روزمره افراد است. بنابراین برای جلوگیری از بروز این دردها به متخصص مراجعه کرده و را کنترلی مناسبی را پیگیری کنید. لازم به ذکر است که مصرف دارو های مسکن و خود درمانی می تواند در شما تحمل دارویی ایجاد کرده و پس از مدتی موجب بروز عوارض ناشی از مصرف بالای مسکن ها شود.

 

دکتر رضا سنجری جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات فارق التحصیل از دانشگاه تهران دارای سایقه بیش از ۲۵۰۰ جراحی دیسک کمر

دکتر رضا سنجری

جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات

سوالات متداول :

میگرن یک نوع سردرد شدید و پرافزایش است که معمولاً به همراه علائم دیگری مانند تهوع، استفراغ، و حساسیت به نور و صدا همراه است. این علائم می‌توانند به طور قوی زندگی روزمره فرد را تحت تأثیر قرار دهند.

علایم میگرن علاوه بر سردرد شدید شامل علائم دیگری نظیر تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و صدا، سرگیجه، تغییر در بینایی، و در برخی موارد حتی تنگی نفس و درد در قفسه سینه نیز می‌باشد.

عوامل متعددی می‌توانند باعث ایجاد میگرن شوند، از جمله:

تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی، بارداری و یا در طول یائسگی.
تنش‌ها و استرس‌های روزمره.
تغییرات در الگوی خواب و کمبود خواب.
مصرف برخی از مواد غذایی مانند شکلات، قهوه، مواد نگهدارنده و... .
تماس با برخی از عوامل محیطی مانند نور خیره‌کننده، صداهای بلند، و بوی‌های شدید.
تغییرات هواشناسی و افتادن از ارتفاعات.

درمان میگرن شامل دو رویکرد کلی است: درمان حمله‌ها و پیشگیری از حمله‌ها.

خیر تا به امروز علم پزشکی درمان سردرد های میگرنی به کمک دارو های گیاهی را مورد تایید نمیداند و این نوع درمان ها معمولا توسط افراد سودجو تبلیغ میشود.

37 دیدگاه ‌ها

  • سلام اقای دکتر عزیز من از درمان میگرنتون بسیار رضایت دارم روند درمانتون بسیار موثر بود خدا بهتون سلامتی بده خیلی سپاس گزارم ارزوی سلامتی دارم براتون

    • سلام و درود آرزوی سلامتی داریم برای شما خوشحالیم که میگرنتون درمان شد .

  • سلام من یکسال پیش درد میگرن شدیدی داشتم با کم اقای دکتر درد میرنم درمان شد خیلی سپاس گزارم اقای دکتر ازتون که سلامتیم برگشت الان دیگه هیچ سردرد میگرینی ندارم

    • خداروشکر که میگرنت درمان شده دوست عزیز براتون ارزوی سلامتی دارم

  • سلام اقای دکتر سوالی داشتم من یکسال است که دچار سردرد های میگرنی شدم قهوه میخوردم اوایل خوب بود ولی الان تشدید شده میگرنم میخواستم بپرسم استفاده از مکمل هایی که برای سردرد میگرنی هستش خوبه یا خیر من برای سردرد های میگرنیم از استامینوفن کدئین استفاده میکنم بد نیست یا ژلوفن خیلی خوبه ولی میگن عوارض داره نظر شما در این باره چیه ؟

    • سلام و درود دوست عزیز لطفا از خوددرمانی کردن پرهیز کنید و هرچه سریعتر برای درمان سردرد میگرن به یک پزشک متخصص مراجعه کنید دارو هایی همچون استامینوفن و… اگر بدون تجویز پزشک مصرف شن اثرات مخربی براتون خواهد داشت لطفا برای درمان میگرن خود درمانی نکنید . مصرف هر گونه مکملم یا دارو نیازمند این هستش که پزشک تشخیص دهد .

  • سلام اقای دکتر من سینوسام درد میکرد چند وقت پیش بعد دارو های مرتبط استفاده میکردم دیروز رفتم پیش یه متخصص مغزو اعصاب گفتن شما سردرد میگرنی دارین میخواستم بدونم ایا امکانش هست من دچار میگرن شده باشم بعد سوال بعدیم این هستش که خیلیا میگن میگرن درمانش بهتره با دارو های گیاهی بشه ایا میگرن با داروهای گیاهی و عنبر نسا قابل درمان هست ؟

    • سلام پیش پزشک رفتین و گفتن میگرن دارین پس سردردتون میگرنی هست قطعا بلع سردرد های میگرنی درمان دارند . من نمیدونم داروهای من دراوردمی مثل عنبر نسا چه ربطی به میگرن دارن ؟ طب سنتی عنبر نسا هیچ کدوم جنبه دارویی ندارن اینا جنبه عوام فریبی دارن برای درمان میگرنتونم به یک متخصص مراجعه کنید

  • سلام اقای دکتر من سینوسام درد میکرد چند وقت پیش بعد دارو های مرتبط استفاده میکردم دیروز رفتم پیش یه متخصص مغزو اعصاب گفتن شما سردرد میگرنی دارین میخواستم بدونم ایا امکانش هست من دچار میگرن شده باشم بعد سوال بعدیم این هستش که خیلیا میگن میگرن درمانش بهتره با دارو های گیاهی بشه ایا میگرن با داروهای گیاهی و عنبر نسا قابل درمان هست ؟

  • سلام آقا دکتر من ۳ ساله که سردرد دارم و روز به روز داره شدید تر میشه به دکتر چشم و گوشو حلق و بینی هم مراجعه کردم ولی گفتن نه سینوس دارم نه چشم هام ضعیف هست رفته رفته دردم داره بیشتر میشه و در ابن مدت وزوز کردن و گرفتگی گوش و بی حس شدن دست و پا و یا گزگز شدن دست و پا ام اضافه شدن و سردرد هام ضربان دار هستن و گاهی اوقات همراه با حالت تهوع و استفراغ هست سردرد هام و تمرکزی برای انجام کار ها ندارم و حتی نمی تونم سر کلاس هم بشینم مدام سرم دارد میکنه و داره بیشتر میشه.

    • سلام و درود دوست عزیز سر درد های غیر طبیعی و ادامه دار اگر دارین هر چه سریعتر به یک متخصص مغزو اعصاب مراجعه کنید تا پزشک شما رو معاینه کنند تا خدای نکرده مشکلتون بدتر نشه و هر چه سریعتر درمان بشین علایم میگرنو دارین ولی باید بیشتر معاینه شین تا علتش رو دقیق بدونید

  • سلام ایا سردرد های میگرنی درمان دارند ؟ برای درمان سردرد های میگرنی حتما باید قرص بخوریم ایا بدون قرص درمان داره سردرد های میگرنی ؟

  • سلام من سردرد میگرنی داشتم برای درمان پیش اقای دکتر سنجری رفتم بسیار رضایت بخش درمانم برای اقای دکتر ارزوی سلامتی و بهترین ها رو دارم با تشکر از اقای دکتر و همکارانشون

    • سلام و درود خوشحالم که سلامتیتونو بدست اوردید بسیار عالی

  • سلام و درود من پیش اقای دکتر جراحی تنگی کانال نخاعی انجام دادم و بسیار از عملم راضی هستم و براشون ارزوی سلامتی دارم اقای دکتر رضا سنجری پنجه طلای واقعی هستن در زمینه جراحی تنگی کانال نخاعی و ستون فقرات

    • سلام ارزوی سلامتی داریم دوست عزیز خدارو شکر که سلامتیتونو بدست اوردید

  • چگونه می توان سردرد میگرنی را درمان کرد؟

    • درمان سردرد میگرنی شامل روش‌های مختلفی است، اما به طور کلی شامل دو دسته درمان دارویی و درمان غیر دارویی می‌شود. درمان دارویی شامل داروهای مخصوص سردرد میگرنی مانند تریپتان‌ها، بتابلاکرها، آنتی‌دپرسان و آنتی‌التیمیگرین‌ها می‌شود که باید تحت نظر پزشک متخصص قرار گیرند. درمان غیر دارویی شامل تغییر در شیوه زندگی و کاهش عوامل تحریک‌کننده سردرد میگرنی مانند خواب کافی، تغذیه مناسب، تمرین و ورزش منظم، ماساژ، مدیتیشن و کاهش استرس است. همچنین، برخی روش‌های مانند آکوپانکچر، کوکسیگودینی و درمان گیاهی نیز ممکن است مفید باشند، اما قبل از استفاده از هر روشی باید با پزشک خود مشورت کنید

  • سلام و درود اقای دکتر کسی سرش درد کنه به نور حساس باشه ایا میگرن گرفته ؟ یا میتونه از سینوساش باشه من یه هفتس سردرد دارم بعد سردردم نبض دار نیست ولی به نور خیلی حساسم نور میزنه سردردم زیاد میشه میخواد بترکه بنظرتون مشکل چیه ؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام دوست عزیز باید معاینه دقیق بشین تا سردردتون مشخص بشه میگرن هاست یا سایرسردرد ها و درمانتون شروع بشه برای دریافت نوبت میتونید با منشی مطب در تماس باشید

  • سلام و درود اقای دکتر من چندتا سوال داشتم در مورد میگرن ممنون میشم پاسخم رو بدین ؟

    آیا بیماری میگرن می‌تواند باعث مشکلات دیگری در بدن شود؟
    آیا بیماری میگرن به عوامل روانی و استرس برمی‌گردد؟
    آیا رژیم غذایی و تغذیه سالم می‌تواند در کاهش حملات بیماری میگرن موثر باشد؟
    چه عواملی باعث بروز بیماری میگرن می‌شوند؟

    • سلام دوست عزیز

      پاسخ یک )پاسخ: بله، بیماری میگرن می‌تواند باعث مشکلات دیگری در بدن شود. برخی از مشکلات شامل افزایش خطر سکته مغزی، مشکلات در بارداری، اختلال در خواب و کاهش کارایی در کار و تحصیل می‌باشند. بنابراین، درمان مناسب و کنترل بیماری میگرن می‌تواند به افزایش کیفیت زندگی بیماران کمک کند.

      پاسخ دوم )پاسخ: بله، استرس و عوامل روانی می‌توانند باعث بروز حملات میگرن شوند. برخی از عوامل روانی شامل اضطراب، استرس شغلی، و اختلالات خواب هستند. درمان روان‌شناختی و مشاوره می‌تواند به کنترل بیشتر عوارض روانی بیماری میگرن کمک کند.

      پاسخ سوم )پاسخ: بله، رژیم غذایی سالم و تغذیه درست می‌تواند در کاهش حملات بیماری میگرن موثر باشد. برخی از مواد غذایی و مواد مصرفی می‌توانند باعث بروز حملات میگرن شوند، بنابراین رعایت رژیم غذایی سالم و اجتناب از مواد غذایی مشکوک می‌تواند در کاهش شدت و تعداد حملات میگرن کمک کند.

  • با سلام خدمت آقای دکتر
    من یه خانم ۲۴ ساله هستم که از بچگی سردرد های شدید و نبض دار میگرنی دارم
    سال های پیش خیلی دکتر رفتم ولی متاسفانه جوابی نگرفتم و به طورخودسرانه با مسکن آروم میشم و به تازگی عروسی کردم
    میخواستم بدونم اگر در دوران بارداری این سردردهای پیش بیاد
    آیا چاره ای داره؟؟
    و همچنین میخواستم بدونم کلا درمان میشه؟
    و همچنین آیا حجامت تاثیری داره یا نه؟

    • سلام لطفا زیر نظر پزشک باشید و روش های سنتی متسفانه صحت علمی ندارن

  • سلام من دختر ۱۷ ساله هستم و میگرن دارم و قرص ایپوبرفن رو مصرف می‌کنم و تاثیر مثبت داره ولی برام همیشه سواله که چرا روزهایی که برای امتحانات استرس دارم و یا هیجا‌ن‌زده هستم اصلا سردرد ندارم؟

    • دوست عزیز لطفا خود درمانی نکنید و حتما به یک متخصص مغز و اعصاب ستون فقرات مراجعه کنید و یادتون باشه مسکن ها در طولانی مدت عوارض دارن شاید اصلا شما میگرن نداشته باشید پس حتما به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید

  • اقای دکتر من از شما بابت درمان میگرنم بسیار سپاس گزارم من یساله درمان شدم ارزوی بهترین ها رو براتون دارم انشالله همیشه بدرخشید من میگرنم بخوبی درمان شد و دیگه سردرد های ضربان دار ندارم

    • آرزوی سلامتی دارم برتون خوشحالم که پروسه درمان طی شد و میگرنتون درمان شد

  • سلام اقای دکتر یسوالی داشتم هر سردرد ضربان داری ممکنه میگرن باشه ؟

  • سلام اقای دکتر من مادرم میگرن داره ۳سال پیش خوب شده بود مدتیه برگشتیه وخیلی درد داره تو شهرخودمون رفته دکتر و گفتن ک عوامل میگرن توسرتون بادکرده والتهاب داره بخاطر مصرف نکردن مرتب دارو
    یه امپول دادن و دوتا قرص
    وگفتن اگه مصرف نکنه از ماه بعد هوشیاریش کم میشه و حافظش رو کم کم از دست میده
    از میگرن همچین اتفاقی میوفته واقعا؟

    • سلام باید معاینه دقیق بشن مادرتون با تفاسیری که صحبت کردین هرچه سریعتر به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید همچنین میتونید از منشی مطب نوبت آنلاین رزرو کنید

  • باسلام خدمت آقای دکتر من در شهرستان حدود۵سال پیش متخصص مغز و اعصاب رفتم تشخیص میگرن بود اما با داروهاشون درمان نشدم الانم ۳۷ سالمه و بیشتر قبل از قاعدگی یا حین آن سردردم تشدید پیدامیکنه ایا قابل درمان هست پیگیری کنم فقط شیاف دیکلوفناک رو من جواب میده

    • سلام باید معاینه شید دوست عزیز برای دریافت نوبت با منشی مطب در تماس باشید راهنماییتون میکنن

  • سلام خسته نباشید من میگرن دارم از موقعی قرص ال دی ضدبارداری استفاده کردم وسابفه میگرن خانوادگی هم نداریم الان سه ساله دارم دارو میخورم به محضی که دارو قطع میشه سردردشدید دارم ،نوار مغز گرفتم ام آری هم گرفتم گفتن مشکلی نداری ،اگر باردار بشم بنظرت خوب میشم ،خواهش میکنم جواب دهید

    • سلام بهتره که با پزشکتون در این باره زیر نظرشون باشید چرا که پزشک شرح حالتون رو میدونن

  • سلام ی درد تیز در سمت چپ و راست سرم و پیشانی حدود ۵ ثانیه هرروز دارم دلیلش چیه فقط درد تیز هست
    بعد اینکه قبلش دوستم با کتاب محکم زد تو سرم علائم دیگه ای ندارم خواهش میکنم بگید
    خیلی استرس دارم 2 ماهه اینطوره

    • سلام دوست عزیز سردرد باید معاینه دقیق بشه جهت دریافت نوبت با منشی مطب در تماس باشید ۰۹۱۹۸۳۷۹۱۳۷

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *