دکتر رضا سنجری / مقالات / علت بروز گردن درد

علت بروز گردن درد

گردن درد

گردن، از مهره هایی تشکیل شده که از جمجمه تا قسمت فوقانی تنه امتداد یافته اند. دیسک گردن، جلوی ضربات ما بین استخوان ها را می گیرد. استخوان ها، رباط ها و عضلات گردن، از سر محافظت کرده و امکان حرکت را فراهم می کنند. هر گونه ناهنجاری، التهاب و یا آسیب می تواند منجر به بروز درد در گردن شود.

برای بسیاری از افراد پیش آمده که دچار گردن درد شوند. این درد می تواند به دلیل پوزیشن نادرست گردن و یا کار زیاد با گردن باشد. در برخی موارد، این درد می تواند نتیجه زمین خوردن و یا آسیب های ورزشی باشد.

در بسیاری از موارد، گردن درد مشکل جدی نیست و می تواند تنها نشانه ای باشد از یک آسیب و یا بیماری که باید به پزشک مراجعه شود. در صورت ادامه دار شدن درد بیش از یک هفته، شرایط جدی در نظر گرفته می شود و اقدامات درمانی باید آغاز شوند.

علت بروز گردن درد

علت بروز گردن درد چیست؟

• کشیدگی عضلات و ماهیچه ها در پی:
  1. پوزیشن غلط گردن
  2. کار کردن پشت میز برای مدت زمان طولانی، بدون تغییر پوزیشن نشستن
  3. خوابیدن با پوزیشن غلط گردن
  4. تکان های ناگهانی گردن حین ورزش
  • آسیب

گردن از جمله قسمت های بدن است که در برابر آسیب بسیار حساس می باشد. در صورتی که مهره های گردن دچار شکستگی شوند، ستون فقرات نیز آسیب می بیند. در بسیاری از موارد، گردن هنگام انجام حرکات ورزشی می تواند آسیب ببیند.

• حملات قلبی

گردن درد می تواند نشانه ای باشد از حمله قلبی. البته در چنین شرایطی، علائم دیگری از قبیل: تنگی نفس، تعریق و یا درد بازو و فک نیز احساس خواهد شد.

• مننژیت

التهاب بافت اطراف مغز و نخاع، مننژیت نام دارد. در افراد مبتلا به مننژیت، تب به همراه سردرد و سفت شدن گردن دیده می شود. در صورت مشاهده این قبیل علائم باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

بیشتر بخوانید: درمان سندرم تونل کارپال، شایع ترین علائم تومور مغزی

برخی از عوامل موثر در گردن درد

برخی دیگر از عوامل موثر در گردن درد عبارتند از:

• آرتریت روماتوئید، که با درد و تورم مفاصل همراه است. این اختلال می تواند در ناحیه گردن نیز اتفاق بیفتد.
  • پوکی استخوان، ضعیف شدن استخوان ها که می‌تواند منجر به شکستگی های کوچک شود. این اختلال اغلب در نواحی مانند دست ها و زانوها اتفاق می‌افتد، که می تواند در گردن نیز دیده شود.
  • با بالا رفتن سن، احتمال بروز دیسک‌گردن بیشتر می‌شود. این شرایط با عنوان اسپوندیلیت نیز شناخته می‌شود. در چنین شرایطی، فضای ما بین مهره ها نازک می شود و‌ فشار بیشتری به مفاصل وارد خواهد شد.
  • بیرون زدن دیسک، می تواند به دلیل آسیب و یا تروما باشد که باعث می شود فشار بیشتری به طناب نخاعی وارد شود. این شرایط می تواند به دلیل دیسک گردن باشد.
  • تنگی کانال نخاعی، زمانی اتفاق می افتد که ستون فقرات باریک می شود و فشار بیشتری به نخاع و عصب وارد خواهد شد. این اختلال می‌تواند به دلیل ‌التهاب‌ ناشی‌از آرتریت و یا سایر شرایط باشد.
  • در برخی موارد، سفتی و درد گردن می‌تواند به دلایل زیر باشد:
  • ناهنجاری های مادرزادی
  • عفونت ها
  • آبسه
  • تومور
  • سرطان ستون فقرات

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت ادامه دار شدن علائم بیش از یک هفته، حتما باید به پزشک مراجعه شود. هم چنین در صورت مشاهده علائم زیر باید به پزشک مراجعه شود:

• گردن درد شدید بدون علت
  • برآمدگی در گردن
  • تورم غدد
  • مشکلات بلع و ‌تنفس
  • ضعف و بی حسی در‌گردن
  • دردی که به بازوها بزند
  • ناتوانی در حرکت دادن دست ها و بازوها

افرادی که در تصادف و یا در اثر زمین خوردن، گردن شان آسیب می بیند، حتما باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنند.

دکتر رضا سنجری جراح و متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات در جردن از مجهزترین دستگاه های روز دنیا در تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب و ستوان فقرات استفاده می نماید. شما عزیزان می توانید از طریق زیر با ایشان ارتباط برقرار نمایید:

لازم به ذکر است با مراجعه به صفحه اینستاگرام دکتر رضا سنجری می توانید از مطالب علمی و کاربردی این صفحه آگاهی پیدا کنید.

درمان گردن درد

در ابتدا پزشک معاینات فیزیکی را انجام می دهد و به بررسی علائم و سوابق پزشکی بیمار می پردازد. بیمار نیز باید هر گونه علامت را به پزشک اطلاع دهد. پزشک باید بداند که بیمار چه داروها و مکمل هایی را مصرف می کند.

هر گونه آسیب جزئی و یا تصادف هر چند خفیف‌ باید به پزشک گزارش داده شود.

درمان گردن درد به تشخیص بستگی دارد. علاوه بر موارد بالا، گاهی نیاز است تست های تصویربرداری مانند مانند MRI و‌سی تی اسکن انجام شوند تا علت بروز گردن درد مشخص گردد.

الکترومیوگرافی (نوار عصب و عضله)، تست تشخیص دیگری است که به پزشک این امکان را می دهد که سلامت عضلات و‌ اعصاب کنترل کننده عضلات را بررسی کند.

بسته به نتایج تست های انجام‌ شده، درمان برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد. اقدامات درمانی عبارتند از:

• استفاده از کمپرس سرد و‌گرم
  • ورزش، حرکات کششی و‌ فیزیوتراپی
  • مصرف داروهای مسکن
  • تزریق کورتون
  • مصرف آنتی بیوتیک، در مواردی که مننژیت و‌یا حمله قلبی، علت گردن درد باشد
  • جراحی، در صورت لزوم که البته به ندرت پیش می آید

برخی دیگر درمان ها عبارتند از:

• کایروپراکتیک
  • ماساژ
درمان گردن درد

جهت تسکین درد گردن در منزل چه می توان کرد؟

در صورتی که میزان درد کم‌ باشد، روش‌ های زیر می‌توانند به تسکین علائم کمک کنند:

• استفاده از کمپرس یخ به مدت چند روز. بعد از کمپرس یخ، پد گرمی را بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید
  • مصرف داروهای مسکن مانند استامینوفن و‌ یا ژلوفن
  • دوری از انجام فعالیت هایی که باعث تشدید درد می شوند، مانند بلند کردن اجسام سنگین
  • انجام تمرینات گردنی
  • قرار دادن سر و گردن در پوزیشن صحیح
  • ماساژ آرام سر و گردن
  • خوابیدن بر روی بالشت مناسب
  • عدم استفاده از گردن بند بدون تجویز پزشک

در پایان این که،

بسیاری از افراد به دلیل کشیدگی عضلات و پوزیشن نامناسب گردن، با درد هایی در این ناحیه روبرو می شوند. در چنین شرایطی، دردی در گردن احساس می شود که می تواند با استراحت و یا تغییر پوزیشن گردن تسکین یابد.

در صورت عدم بهبود گردن درد با درمان های خانگی، توصیه می شود حتما به پزشک مراجعه شود.

توصیه می شود در صورت بروز گردن درد حتما به متخصص و جراح ستون فقرات مراجعه کنید تا بررسی های لازم صورت گرفته و بهترین روش درمانی برای شما انتخاب شود.

نوزده − 4 =