ویرایش محتوا
لوگو سایت دکتر رضا سنجری طرح سفید رنگ
درباره ما

دکتر رضا سنجری جراح و متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

راه های ارتباطی با ما
تومور ستون فقرات

تومور ستون فقرات

  • خانه
  • -
  • ستون فقرات
  • -
  • تومور ستون فقرات
تومور ستون فقرات

تومور ستون فقرات

آیا می دانید که شیرازه و اساس بدنه هر انسانی ستون فقرات است؟

عضوی مهم و حیاتی که کم تر مورد توجه قرار می گیرد اما اسکلت بدنی را تشکیل می دهد و با آن می توانید سر پا بایستید.

حال اگر در این ناحیه عارضه ای ایجاد شود متوجه اهمیت آن می شوید، عارضه های همچون تومور و ضایعه ی نخاعی که بسیار درد ناک است و سلامتی شما را به طور جدی مورد تهدید قرار می دهد.

از آن جایی که داخل ستون فقرات رشته ای به نام نخاع وجود دارد اهمیت این عضو از بدن دو چندان می شود و در حفظ سلامتی این ناحیه باید بیش از پیش تلاش کنید.

تومور ستون فقرات چیست؟تومور ستون فقرات چیست؟

تومور ستون فقراتی بافتی است که در ناحیه کانال نخاعی ایجاد می شود. این تومور ها اغلب سرطانی اند، اما به صورت غیر سرطانی هم وجود دارند، تومورهای که مستقیماٌ بر روی مهره های ستون فقرات تاثیر می گذارند از آن تحت عنوان تومور مهره ای یاد می کنند. این گونه تومورها از متاستاز سرطان ایجاد می شود. یعنی از پخش شدن سرطان به اندام های دیگر مانند ستون فقرات تومور مهره ای شکل می گیرد.

انواع تومور های ستون فقراتی

شایع ترین تومور های نخاعی باعث کمر درد می شوند را می توان به سه نوع زیر تقسیم کرد.

  • تومورهای ستون مهره ها

این نوع تومور به دو دسته تومورهای پیش سرطانی و تومورهای متاستاتیک تقسیم بندی می شوند:

  1. تومورهای پیش سرطانی: این نوع تومور معمولا در ستون مهره ها دیده می شود و منشا آن در دیسک های ستون فقرات و قسمت استخوانی می باشد. یکی از شایع ترین و بدخیم ترین نوع این تومور، استئوژنیک سارکوم یا استئوسارکوم است. معمولا تومورهای پیش سرطانی نادر هستند و سرعت رشد کندی دارند.
  2. تومورهای متاستاتیک:بسیاری از تومورهای نخاعی حاصل سرطان هستند که به سایر نواحی دیگر بدن گسترش پیدا می کنند. برخی از سرطان ها ممکن است به ستون فقرات متاستاسیز یا گسترش پیدا کنند. معمولا در زنان سرطان سینه و ریه و در مردان سرطان پروستات و ریه باعث ایجاد تومور در ستون فقرات شود.
  • تومورهای داخل نخاعی

تومور های نخاعی  تومورها معمولا از داخل نخاع یا درون هر یک از عصب ها رشد می کند و منشا آنها اغلب سلول هایی هستند که حائلی برای سیستم عصبی فراهم می کنند.

  • تومورهای اینترادورال

این نوع تومورها معمولا خوش خیم بوده و در داخل کانال نخاعی و خارج از اعصاب رشد می کنند و سرعت رشد کمی دارند. این تومورهای نخاعی به دو نوع زیر تقسیم می شوند:

  1. تومورهای غلاف عصبی یا شوانوماها و نوروفیبروماها: این تومورها خوش خیم هستند و منشا آن ها ریشه های عصبی بیرون آمده از نخاع است و سرعت رشد کمی دارند.
  2. مننژیوما: این تومورها معمولا خوش خیم هستند اما ممکن است بدخیم هم باشند. اغلب این تومورها در پرده های احاطه کننده اطراف نخاع دیده می شود و در زنان میانسال و سالخورده شایع تر است.

به طور کلی با رشد هر کدام از این تومور های سیستم عصبی-حرکتی بدن دچار اختلال می شود.

بیشتر بخوانید: درمان دیسک گردن بدون جراحی ، همه چیز در مورد فلج دست ها و پاها

علائم و نشانه های وجود تومور در ستون فقرات

  • بی اختیاری در ادراری و مدفوع، موجب ضعف در ناحیه لگن می شود و توانایی کنترل ادرار و مدفوع را از انسان سلب می کند.
  • درد های متمرکزی که در وقت صبح بیشتر می شوند.
  • احساس درد در ناحیه گردن
  • عدم حفظ تعادل در هنگام راه رفتن
  • کاهش حس لامسه
  • بی اشتهایی
  • تغییرات ناگهانی وزنی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تب و لرز، از جمله نشانه های است در صورت بروز هر کدام از آن ها باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کرده و تشخیص بالینی انجام شود، زیرا با تشخیص زود هنگام می توانید دوره درمانی راحت تری داشته باشید و از پیشرفت بیماری جلوگیری کنید.

علت بروز تومور ستون فقرات چیست؟

این گونه تومور های در بدن به ندرت اتفاق می افتد و با توجه به بررسی های که اخیراٌ انجام شده است هم اکنون نتوانسته اند علت دقیق و صد در صدی از آن پیدا کنند، اما عوامل موثر در بروز چنین عارضه را یافته اند.

محققین بر این باورند این بیماری می تواند از ژن های معیوبی ایجاد شود، زیرا نمی توان عوامل و دخالت ژنتیکی را در بروز هر بیماری نادیده گرفت.

عوامل محیطی هم در بروز چنین بیماری موثر اند به طور مثال: در معرض مواد شیمیایی قرار گرفتن یا تشعشعاتی که مستقیماٌ بر روی این ناحیه وارد شده اند.

دکتر رضا سنجری جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات از مجهزترین دستگاه های روز دنیا در تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب و ستوان فقرات استفاده می نماید. شما عزیزان می توانید از طریق زیر با ایشان ارتباط برقرار نمایید:

شماره تماس: 09198379137

لازم به ذکر است با مراجعه به سایت و صفحه اینستاگرام دکتر رضا سنجری می توانید از مطالب علمی و کاربردی این صفحه آگاهی پیدا کنید.

تومور ستون فقرات چگونه تشخیص داده می شود؟

با مراجعه به متخصص مغز و اعصاب، علائم مشاهده شده را گزارش می دهید سپس معاینه فیزیکی و عصبی انجام می شود و شما را برای تشخیص و ارزیابی دقیق تر برای انجام آزمایشات زیر ملزم می کند.

  • آزمایش مایع نخاعی
  • تصویر برداری و اسکن هسته ای استخوان، رادیولوژی از ستون فقرات، ام آر آی برای بررسی وضعیت ستون فقرات
  • توموگرافی
  • میلوگرام
  • بیوپسی یا نمونه برداری از بافت نخاعی از آخرین راه آزمایشی برای تشخیص است که با استفاده از سوزنی بزرگ بخشی کوچکی از بافت مورد نظر را از بدن بیمار خارج می کنند سپس برای ارزیابی آن به پاتولوژی می فرستند و از روی گزارشات کتبی پاتولوژیست به بیماری پی می برند. در ادامه نیز با تشخیص صورت گرفته بیمار برای درمان آماده می شود و بهترین راه کار درمانی برای او در نظر گرفته می شود.

روش های درمان تومور ستون فقرات

اغلب راه کار های درمانی به دو دسته تقسیم می شوند که عبارت اند از : دارو درمانی و جراحی

در ابتدا پزشک برای کاهش درد و التهاب ناشی از وجود تومور در ستون فقرات اقدام به تجویز دارو های مانند: کورتیکواستروئیدها و ضدالتهاب می کند. سپس در صورت عدم بهبودی از روش جراحی بسته استفاده می کنند.

جراحی بسته با استفاده از تکنیک به گونه ای انجام می شود هیچ برشی در روی پوست ایجاد نمی شود. یکی از تکنیک های مورد استفاده در جراحی بسته آمبولیزاسیون است که با استفاده از ابزار های مخصوصی رگ های خونی که تومور را تغذیه می کنند مسدود می کند و به عنوان اقدامی پیش از جراحی شناخته می شود، تا شانس موفقیت آمیز بودن جراحی افزایش یابد.

در جراحی و راه کار نهایی درمانی، اقدام به برداشتن تومور می کنند تا علائم ناشی از آن از بین برود.چیس

جراح با تخصص و مهارت بالای خود می تواند از روش های کم تهاجمی تر جراحی استفاده کند که با کمترین میزان آسیب بیشترین نتیجه مثبت را دریافت کرد.

روش های درمان تومور ستون فقراتبهبودی و نتایج حاصله بعد از جراحی

دوره بهبودی در این نوع بیماری ها بستگی به نوع روش درمانی دارد، در برخی از افراد با روش عمل جراحی ممکن است از چند هفته تا یک ماه طول بکشد. در این دوره ممکن است بیمار دچار بی حسی موقت یا کاهش حس لامسه شود که کاملاٌ طبیعی است اگر این نشانه ها شدت یافت بتید به پزشک مراجعه کنند. اغلب بیماران بعد جراحی و بهبودی نیاز به توان بخشی دارند که بنا به شرایط فیزیکی و روحی شان انجام می شود.

مراقبت های بعد از درمان

به طور کلی باید مراقبت های بعد از عمل جراحی به جا آورد تا بهبودی کامل حاصل شود در غیر این صورت ممکن است بیماری مجددا عود کند و یا عوارض جانبی برای بیمار ایجاد شود.

  • بعد از جراحی ستون فقرات ریسک ابتلا به عفونت بسیار بالا است به همین منظور باید محل زخم را باید حداقل هفته ای یکبار با آب و صابون و با دقت بشوئید و خشک کنید.
  • از هر گونه فعالیت جسمانی و بلند کردن اجسام سنگین وزن به طور جد پرهیز نمایید.
  • از 2-5 روز بعد از عمل جراحی مجاز هستید استحمام کنید.
  • در این دوران می توانید برای سهولت در نشستن یا راه رفتن از بریس های محافظتی استفاده کنید.
  • در هنگام خواب بهتر است برای مراقبت از محل جراحی شده از شی در لای پا و زانوی خود استفاده کنید و به پهلو بخوابید.
  • تا مدت 6 هفته پس از جراحی از استعمال دخانیات و هر گونه مواد مضر خودداری کنید، زیرا این مواد موجب کندی روند بهبودی می شوند.

عارضه های ستون فقرات :

امروزه عارضه های ستون فقرات بسیار شایع میباشد و علت این امر مربوط تغییر سبک زندگی میباشد امروزه شایع ترین عارضه های ستون فقرات همچون دیسک کمر، تنگی کانال نخاعی ، انحراف ستون فقرات ،جابه جایی ستون فقرات و … میباشد و هر کدام بسته به نوع خود درمان های متفاوتی دارد .

سالمندان به دلیل کهولت سن و کاهش استحکام افراد در معرض عارضه های ستون فقراتی همچون تنگی کانال نخاعی میباشد و درمان قطعی تنگی کانال نخاعی جراحی میباشد .

دوران نقاهت

دوران نقاهت از حساس ترین مراحل درمانی است زیرا کوچک ترین غفلتی در این دوران موجب می شود تلاش های شما و جراح ثمره ندهد. در این دوران باید سعی کنید تا می توانید استراحت کنید و از غذا های حاوی ویتامین و پروتئین مصرف کنید تا بدن انرژی لازم برای ترمیم و بازسازی زخم را داشته باشد.

دوران نقاهت

نتیجه گیری

با توجه به مطالب فوق هر سوالی که داشته باشید را می توانید از متخصص مغز و اعصاب یا جراح ستون فقرات بپرسید. برای درمان هر نوع بیماری خود عجول باشید، زیرا سلامتی در گران بهایی است و باید از آن محافظت کرد. بر اساس مطالعات انجام شده خود مراقبتی مهم ترین مولفه درمانی است.دکتر رضا سنجری یکی از بهترین جراح های دیسک کمر میباشد از خدمات ایشان میتوانیم به درمان دیسک کمر، درمان تنگی کانال نخاعی، درمان سیاتیک، درمان سرخوردگی مهره، درمان جابه جایی ستون فقرات اشاره نماییم جهت دریافت نوبت کافیست با راه های ارتباطی زیر در تماس باشید .

راه های ارتباطی با دکتر رضا سنجری

شماره تماس: 09198379137

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/drrezasanjari

آدرس مطب: جردن (نلسون ماندلا) ، بالاتر از اسفندیار ، خیابان تندیس ، پلاک ۲ ، بیمارستان فوق تخصص تندیس

2 دیدگاه ‌ها

  • با سلام .ببخشید کیست آنوریسمی استخوان جزو کدام دسته تومورهاست؟ این اسم تو پاتولوژی ستون فقرات گردن نوشته شده بود.

    • سلام دوست عزیز اگر دانشجو پزشکی هستید سوالاتتونو کافیه با خود پزشک مطرح کنید برای دریافت مشاوره از پزشک کافیست با منشی مطب در تماس باشید با تشکر از شما دوست عزیز

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در
خبرنامه سایت

*** عضویت در خبرنامه سایت

کلینیک آنلاین مغزو اعصاب دکتر رضا سنجری با هدف پیشگیری و درمان بیماری های مغزی و ستون فقرات و همچنین معرفی بهترین نورولوژیست ها و فیزیوتراپ ها برای شما هم میهنان عزیز ایجاد شده است .

بخش های کلینیک
روزهای کاری
یکشنبه : 1۷.00 - ۱۱.00
دوشنبه : ۱۸.00 - ۱۳.00
پنج شنبه : ۱۸.00 - ۱۳.00