ویرایش محتوا
لوگو سایت دکتر رضا سنجری طرح سفید رنگ
درباره ما

دکتر رضا سنجری جراح و متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

راه های ارتباطی با ما
درد کمر و درد اندام های تحتانی

درد کمر و درد اندام های تحتانی

  • خانه
  • -
  • ستون فقرات
  • -
  • درد کمر و درد اندام های تحتانی
درد کمر و درد اندام های تحتانی
مقدمه

دردکمر و درد اندام های تحتانی چیست ؟ در این مقاله قصد داریم شما را با انواع درد های کمر و همچنین راه های درمان آن آشنا سازیم .

درد کمر و درد اندام های تحتانی

مقدمه

کمر درد و دردی که در ناحیه لگن، و گاها ران ها تا نواحی پایین پا مثل ساق پا احساس می شود جزء آن دسته از مشکلات و ناراحتی هایی است که درصد بالایی از زنان و مردان را مخصوصا در سنین بالا به خود مبتلا کرده است.

در این مقاله به انواع علل و عواملی که در کمر درد و نیز درد اندام های تحتانی دخیل هستند را ذکر کرده و در بخش های مجزا به راه های درمان هرکدام از علل می پردازیم.

علت درد در ناحیه کمر و اندام تحتانی(برخی علل کمر درد بحثی بسیار مبسوط می طلبید که در مجالی دیگر به طور مستقل و اختصاصی به آنها خواهیم پرداخت.)

علل درد های نواحی کمر و اندام های تحتانی

واقعیت این است که درد کمر و نواحی تحتانی در اثر علل مختلف و متعددی بروز و ظهور دارد که در پایین بسیاری از مهم ترین علل را آورده ایم. هرکدام از این علل، راه های تشخیصی و درمانی خود را دارد و برای پرداختن به هرکدام باید نوشتاری مستقل و اختصاصی ترتیب دهیم. ولی عجالتا در این نوشتار به طور اجمالی به راه های درمانی اهمّ دلایل و علل درد کمر پرداخته شده است.

  • سیاتیک
  • تنگ بودن کانال نخاع
  • مشکلات مفصلی و ستون فقرات
  • پاره شدن دیسک کمر
  • پوکی استخوان گاها منجر به پاره شدن و بروز مشکلاتی در نواحی ستون فقرات می شود
  • گاها در مهره های کمر جابجایی اتفاق می افتد که علتی بر کمردرد می گردد
  • شکستگی هایی که معلول ضربه هایی است که به کمر وارد می شود
  • برخی از افراد تعداد مهره های کمر آنها به طور مادر زادی بیشتر از میزان نرمال است درد هایی را متحمل می شوند

بیشتر بخوانید: درمان دیسک گردن بدون جراحی 

نکته مهم در خصوص راه های درمان درد کمر و نواحی تحتانی

یکی از مهم ترین نکاتی که وجود دارد این است که راه درمان درد کمر و درد اندام های تحتانی بسته به اینکه معلول چه علتی می باشند متفاوت می گردد. به همین جهت به همه عزیزان وهمراهان مان توصیه می کنم که با بروز هر مشکلی تصور نکنند راه درمان مشکل شان همانی است که برای مثال دوست، آشنا و یا فامیل شان طی کرده است.خیر اینگونه نیست.

حتما علل مختلفی برای درد کمر وجود دارد و هریک از علل راه درمان خود را می طلبد.

برای حصول نتیجه موفقیت آمیز باید حتما مراحل تشخیصی موفقی را بگذرانید و در این مسیر از بهترین متخصصین این حوزه یاری جویید. زیرا که تشخیص نادرست نتیجه ای جز بدتر شدن اوضاع و بدتر شدن وضعیت بیمار ندارد و تمامی اینها پشیمانی غیر قابل انکاری را می آورد.

قطعا باید به پزشکانی مراجعه کنید که در این زمینه تخصص لازم را دارند و آگاهی و تجربه کافی آنها صلاحیت آنها در جهت درمان شما را اثبات می کند.

مثلا متخصص مغز و اعصاب، جراح ستون فقرات تا حد زیادی می توانند در این زمینه ها یاری گر شما باشند و روند درمانی شما را اداره کنند.

سیاتیک

از مهمترین راه های درمان سیاتیک می توانیم به انجام حرکات ورزشی و نیز استفاده از کمپرس های سرد و گرم اشاره کنیم. در واقع توصیه بسیاری از پزشکان به افرادی که دچار سیاتیک می شوند این است که در روز فعالیت های مشخصی را در ورزش (مخصوصا حرکت هایی که به قدرت بخشیدن به نواحی پاها و کمرها کمک می کند) انجام دهند.

درد کمر تحتانی چیست

از دیگر راه هایی که می تواند در کاهش درد سیاتیک تاثیر گذار باشد استفاده از کمپرس های سرد و گرم است که جریان خون در این بخش از بدن را سهولت می بخشند و این موضوع به کاهش درد و ناراحتی می انجامد.

*البته این نکته را به خاطر داشته باشید که استفاده از طب سوزنی، ماساژ دادن پاها و کمر، استفاده از کرم هایی مخصوص می تواند تاثیر شگرفی در درمان این بیماری داشته باشد. ولی همه این راه های درمانی باید با مشورت و تحت نظر پزشک انجام شود.

دکتر رضا سنجری جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات  در جردن از مجهزترین دستگاه های روز دنیا در تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب و ستوان فقرات استفاده می نماید. شما عزیزان می توانید از طریق زیر با ایشان ارتباط برقرار نمایید:

شماره تماس: 09198379137

لازم به ذکر است با مراجعه به سایت و صفحه اینستاگرام دکتر رضا سنجری می توانید از مطالب علمی و کاربردی این صفحه آگاهی پیدا کنید.

 تنگ بودن کانال نخاع

برای شروع ارائه راهکار درمانی باید بدانید که علت تنگی کانال نخاع دقیقا مشخص نیست و دیگر اینکه این مشکل انواعی دارد که صرفا با معاینات پزشکی و نیز عکسبرداری قابل تشخیص است.

ولی برای درمانی باید به این روش ها اشاره کرد:

  • فیزیو تراپی یکی از راه هایی است که می تواند در بهبود وضعیت بیمار کمک شایانی را داشته باشد.
  • ورزش کردن نیز تاثیر به سزایی در کاهش درد و بهبود عملکرد عضلات این نواحی دارد.
  • از دیگر راه ها باید به تزریق موادی داخل ستون فقرات اشاره کرد که در شرایط خاصی و با تشخیص پزشک این اقدام انجام می شود.
  • آخرین راهی که برای درمان تنگی کانال نخاعی بکار گرفته می شود این است که فرد تحت عمل جراحی قرار گیرد و در طی این عمل اقدامات لازم برای درمان و کاهش علائم و عوارض این مشکل انجام می شود.

یک نکته را همواره به خاطر داشته باشید. جراحی همیشه آخرین راهی است که گزینه انتخابی پزشکان قرار می گیرد. هر بیماری و مشکلی که وجود دارد اگر راهی به جزء جراحی داشته باشد ابتدائا مورد استفاده قرار می گیرد درصورتی که آن راه ها پاسخگوی درمانی نبودند به جراحی روی آورده می شود. در این مشکلات نیز جراحی آخرین راه چاره بیماران و پزشکان معالج شان است.

 پاره شدن دیسک 

برای درمان دیسک کمر بسته به اینکه کمر درد و وضعیت بیمار در چه مرحله ای است روش درمان انتخاب می شود؛ بدین معنا که بسته به اینکه مشکل بیمار خفیف است و یا شدید راه های مختلفی در پی گرفته می شود . در پایین مراحل درمانی که پزشکان و بیماران طی می کنند را به ترتیب آورده ایم. در هر مرحله هر کدام از راه های درمانی مذکور ثمر بخش و مفید واقع نشد پزشک از روش درمانی بعدی استفاده می کند. این مراحل درمانی طی می شود تا اینکه به آخرین مرحله یعنی جراحی می رسد که آخرین راه حل برای درمان دیسک کمر است. در واقع بهترین و قطعی ترین روش درمان دیسک کمر جراحی دیسک کمر میباشد .

  • داروها ضد التهاب
  • فیزیوتراپی
  • آب درمانی
  • تزریقاتی در درون ستون فقرات
  • لیزر درمانی
  • آندوسکوپی
  • عمل جراحی
 

درمان پاره شدن دیسک کمرنتیجه گیری

در پایان به عنوان خاتمه کلام باید این نکته را یادآور شویم که تخصص و مهارت پزشک نیمی از موفقیت نتیجه درمان را تضمین می کند و این موضوعی است که غفلت از آن پشیمانی جدی را در پی دارد.

هستند بیمارانی که متاسفانه قربانی کم تجربگی و ناپختگی پزشک معالج خود شده اند و گاها گزارش هایی داریم مبنی بر اینکه نتیجه درمان ناموفق آنها برای همیشه حل نشده باقی مانده است.

امید است که این نوشتار توانسته باشد کلیتی در خصوص درد کمر و درد نواحی تحتانی را برای شما ترسیم کند و با ذکر نکاتی که همواره از سوی پزشکان مطرح می شود روشنگر مسیر شما باشد.دکتر رضا سنجری یکی از بهترین جراح ستون فقرات در ایران میباشند از خدمات ایشان میتوانیم به درمان دیسک کمر ، تنگی کانال نخاعی اشاره نماییم جهت دریافت مشاوره قبل از عمل  و نوبت دهی آنلاین کافیست با شماره های زیر در تماس باشید  

راه های ارتباطی با دکتر رضا سنجری

شماره تماس: 09198379137

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/drrezasanjari

آدرس مطب: جردن (نلسون ماندلا) ، بالاتر از اسفندیار ، خیابان تندیس ، پلاک ۲ ، بیمارستان فوق تخصص تندیس

دریافت نوبت

شماره های تماس جهت دریافت نوبت

دکتر رضا سنجری جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات فارق التحصیل از دانشگاه تهران دارای سایقه بیش از ۲۵۰۰ جراحی دیسک کمر

دکتر رضا سنجری

جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات

مقالات مشابه

دیسک کمر در زنان

آیا پارگی دیسک کمر با استراحت خوب می‌شود؟

دیسک کمر در پا‌ها

1 نظر

  • ممنون از سایت فوق العادتون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در
خبرنامه سایت

*** عضویت در خبرنامه سایت

کلینیک آنلاین مغزو اعصاب دکتر رضا سنجری با هدف پیشگیری و درمان بیماری های مغزی و ستون فقرات و همچنین معرفی بهترین نورولوژیست ها و فیزیوتراپ ها برای شما هم میهنان عزیز ایجاد شده است .

بخش های کلینیک
روزهای کاری
یکشنبه : 1۷.00 - ۱۱.00
دوشنبه : ۱۸.00 - ۱۳.00
پنج شنبه : ۱۸.00 - ۱۳.00