ویرایش محتوا
لوگو سایت دکتر رضا سنجری طرح سفید رنگ
درباره ما

دکتر رضا سنجری جراح و متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

راه های ارتباطی با ما
بیماری ام اس و درمان آن

بیماری ام اس و درمان آن

  • خانه
  • -
  • بیماری مغز و اعصاب
  • -
  • بیماری ام اس و درمان آن
بیماری ام اس و درمان آن
مقدمه

بیماری ام اس چیست ؟ درباره راه های درمان ام اس چه میدانید ؟ برای آشنایی با بیماری ام اس و راه های درمان آن تا انتهای مقاله با ما همراه باشید .

بیماری ام اس یک بیماری ناتوان‌کننده مغز و نخاع (سیستم عصبی مرکزی) است. در بیماری ام اس، سیستم ایمنی به غلاف محافظ (میلین) که رشته‌های عصبی را می‌پوشاند حمله می‌کند و باعث ایجاد مشکلات ارتباطی بین مغز و بقیه بدن می‌شود.

در نهایت، این بیماری می‌تواند باعث آسیب دائمی یا زوال اعصاب شود. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با درمان بیماری ام اس آشنا سازیم.

آشنایی با بیماری ام اس

به گفته دکتر رضا سنجری متخصص مغز و اعصاب ام اس يك بیماری ناتوان كننده است كه مغز و نخاع را درگير ميكند ،در اين بيماري اعصاب مغز و نخاع توسط سيستم ايمني بدن اسيب ميبينند،به اين صورت كه سيستم ايمني بدن شروع به حمله به مغز و نخاع كرده و باعث فلج شدن و از كار افتادن انها ميشود كه به اين اختلال بيماري خود ايمني مي گويند.

سيستم اعصاب مركزي از ميليون ها عصب تشكيل شده كه وظيفه آنها انتقال پيام بين مغز و اجزاي بدن ميباشد. اين اعصاب به وسيله يك لايه محافظ به نام myelin (نوعی چربی) پوشیده شده که از تداخل اعصاب با هم جلوگیری میکند. در بیماری ام اس سیستم ایمنی شروع به آسیب رساندن به این چربی ها کرده و باعث اختلال در انتقال پیام توسط این اعصاب شده و مغز کنترل خود را بر بدن از دست میدهد.

علل بروز بیماری ام اس

 هنگامی که این بیماری فعال می شود، بخش هایی از سیستم ایمنی کها به آنها سلول های T گفته می شود، به غلاف میلین عصب که فیبرهای عصبی در مغز و ستون فقرات را در بر گرفته، حمله می کنند. این شرایط باعث ایجاد لکه های التهاب کوچک و آسیب دیدگی بر روی این غلاف می شود.

احتمالاً عوامل مشخص باعث فعال شدن سیستم ایمنی و عملکرد آن بطور نادرست می شود.فاکتور های مختلفی در علل بروز این بیماری موثر هستند این فاکتورها می توانند بر وضعیت بعضی افراد که سیستم ایمنی آنها دارای شرایط ژنتیک خاص است، تاثیر گذاشته و باعث ابتلا به این بیماری شوند.

با ابتلا به ام اس، التهاب ایجاد شده اطراف غشای عصبی باعث می شود فیبرهای عصبی آسیب دیده نتوانند عملکرد مناسب خود را انجام دهند و به این ترتیب علائم بیماری پیشرفت می کند.

نقش ژنتيك در بيماري ام اس ناچيز است. اما عوامل محيطي شامل عفونت هاي ويروسي، مسموميت با فلزان سنگي ، سيگار، چاقي دوران كودكي، كمبود ويتامين  ، عادات غذايي نادرست نقش اصلي در بروز آن ايفا ميكنند.

علل بروز بیماری ام اس چیست ؟

انواع بیماری ام اس

در کل 4 نوع بیماری ام اس داریم:

سندرم بالینی مجزا (CIS)

در این نوع ام اس که تقریبا اولین مراحل بیماری است نشانه های بیماری به مدت 24 ساعت بعد از اولین علائم دیگر در فرد وجود ندارد. در صورتی که چند روز بعد این نشانه ها بروز کند پزشک متخصص مغز و اعصاب، تشخیص ام اس فروکش کننده خواهد داد.

ام اس فروکش کننده (RRMS)

یکی از رایج ترین انواع ام اس، ام اس فروکش کننده است که تقریبا 85 درصد افراد به این نوع ام اس مبتلا می شوند. علائم این نوع ام اس با برای اولین بار در فرد دیده می شود یا به مرور زمان بیشتر می شود. بعد از مدتی این علائم از بین می روند یا اینکه تعدادی از این علائم باقی می مانند.

ام اس پیشرونده اولیه (PPMS)

با گذشت زمان علائم ام اس در فرد بیشتر می شود و هیچ گونه بهبودی در فرد دیده نمی شود. ممکن است در برخی از افراد روند صعودی بیماری کاهش پیدا کند و در برخی دیگر علائم بیشتر شود و بیماری عود کند و بعد از مدتی دوباره کاهش پیدا کند. 15 درصد از افراد به این نوع ام اس مبتلا می شوند.

ام اس پیشرونده ثانویه (SPMS)

در این نوع ام اس در ابتدا حال بیمار بهتر می شود اما بعد از گذشت مدتی بیماری به صورت بی وقفه عود می کند و وضعیت بیمار وخیم می شود.

همه چیز در رابطه با فلج شدن دستها و پاها

برای مطالعه این مطلب کیلیک کنید

دریافت نوبت

شماره های تماس جهت دریافت نوبت

تشخیص بیماری ام اس (Multiple sclerosis)

برای تشخیص قطعی ام اس، هیچ آزمایشی وجود ندارد که مستقیماً نشان دهد که فردبه بیماری مبتلا است یا خیر. اما متخصص مغز و اعصاب شروع به انجام آزمایش هایی می کنند که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد.

 

  • معاینه عصبی

پزشك شما هرگونه اختلال در عملكرد عصبي را بررسي خواهد كرد

  • معاينه چشم

براي ارزيابي بينايي و بررسي بيماريهاي چشم،يك سري ازكايش انجام ميشود.

  • تصوير برداري با تشديد مغناطيسي (MRI)

براي تشخيص ام اس ، MRI  بهترين راه معاينه و بررسي است.

  • كشيدن مايع نخاعي (پونکسیون کمری)

آزمایشی است که در آن یک سوزن بلند وارد ستون فقرات میشود و از مایعی که در اطراف مغز و نخاع در گردش است، نمونه برداری میکند.

تشخیص بیماری ام اس

 

علائم بیماری ام اس

  • اختلال در حافظه و یاد آوری وقایع

بعضی از مبتلایان به ام اس در تفکر وتمرکز دچار مشکل میشود،که عارضه ای گذراست ،این عارضه در اکثر موارد باعث كند شدن سرعت تفکر ،عدم توجه و کمبود حافظه میشود،

شدت گرفتن اين عارضه به ندرت است و فرد ميتواند كارهاي روزانه خود را انجام دهد،ام اس معمولا عقل و توانايي خواندن و مكالمه شما را محدود نميكند .

  • اختلال گفتاري

عدم هماهنگي بين كلمات در سخن گفتن،گاها بيمار اصطلاحا كلمه مورد نظر نوك زبانش است اما نميتواند ان را بگويد،بريده بريده  صحبت كردن و مكث هاي طولاني در حرف زدن

  • مشکلات جنسی

ام اس میتواند بر عملکرد جنسی افراد نیز تاثیر بگذارد و میل جنسی را کاهش دهد ،

این عارضه شامل خشکی واژن در زنان و عدم نعوظ و زود انزالی  در مردان میشود.

 

  • ضعف و گرفتگی عضلانی

اسپاسم ها و گرفتگی عضلانی بیشتر در بخش های انتهایی بدن مثل پاها و دست ها ایجاد میشود، در ۴۰‎٪ از بیماران اسپاسم های عضلانی جز اولین علایم است،در ام اس پیشرفته ۶۰‎٪ افراد از این عارضه رنج میبرند،این اسپاسم ها معمولا شدید و دردناک هستند.

  • اختلال بینایی

دوبینی و اختلال در دید و از دست دادن قدرت بینایی در چشمی که درگیر شده ،دردچشم ،کور رنگی در این عارضه شما ممکن است دچار تاری دید یا دیدن نقاط مشکی در تصویر شوید.

اختلالات بینایی یکی از علایم ام اس میباشد

  • احساس گزگز یا لرزش

سوزن سوزن شدن یا لرزش و بی حسی اعضای مختلف بدن،ار جمله دست ،پا یا تنه که بعد از چند روز به گسترش میابد و شدید تر میشود و‌ممکن است فرد در انجام فعالیت روزانه دچار مشکل شود.

 

دریافت نوبت

شماره های تماس جهت دریافت نوبت

راه های درمان بیماری ام اس

می توان گفت که تقریبا هیچ درمانی برای بهبودی کامل بیماران ام اسی وجود ندارد اما روش های وجود دارد که بتوان سرعت پیشرفت بیماری را کاهش داد و شدت و علائم بیماری را تا حدودی بهتر کرد.به همین دلیل برای درمان ام اس استفاده از روش های زیر توصیه می شود

راه های درمان بیماری ام اس چیست ؟
 

استفاده از دوزهای بالای دارو های استروئید دار

پلاسمافرز برای کوتاه کردن عود

استفاده از درمان‌های اصلاح کننده بیماری برای جلوگیری از پیشرفت بیماری

کاهش علائم با استفاده از داروهای بیماری ام اس

فیزیوتراپی و انواع دیگر درمان‌های توانبخشی

روی آوردن به سبک زندگی سالم

درمان ام اس در کوتاه ترین زمان ممکن

همچنین متخصصان و جراحان مغزو اعصاب می توانند داروهایی را برای تسکین علائم ام اس تجویز کنند، مانند مسکن‌های درد، داروهای ضد اسپاسم مانند باکلوفن، و شل کننده‌های عضلانی، مانند زانافلکس(تیزانیدین)، برای کاهش اسپاسم عضلانی و آمپیرا(دالفامپریدین) برای بهبود توانایی راه رفتن و … بنابراین اگر شما و یا نزدیکانتان به این بیماری مبتلا هستید توصیه می کنیم که برای درمان و بهبود این بیماری به یک متخصص مغزو اعصاب با تجربه و متبحر مراجعه کنید تا روند درمان بیماری تان به خوبی پیش رود.

نتیجه گیری

طبق توضیحات دکتر رضا سنجری متخصص مغز و اعصاب، بیماری ام اس یک بیماری خطرناک و نادر است که روی سیستم عصبی بدن تاثیر می گذارد. میزان پیشرفت بیماری در افراد، متفاوت است. بنابراین هیچگونه پیش بینی را برای این بیماری نمی توان انجام داد.

اما باید گفت که ناتوانی جسمی همه بیماران را تهدید نمی کند. در تحقیقات و پژوهشهایی که پزشکان در این زمینه انجام داده اند پیشرفت های زیادی در زمینه تولید دارو و پیدا کردن روش های درمانی دست پیدا کرده اند.

در صورتی که بیمار تحت درمان مناسب قرار بگیرد و در سبک زندگی خود تغییر ایجاد کند، قطعا به اندازه یک فرد سالم عمر خواهد کرد.

خدمات کلینیک دکتر رضا سنجری :

دکتر رضا سنجری یکی از بهترین جراح ستون فقرات در ایران میباشند از خدمات ایشان میتوانیم به جراحی دیسک کمر ، درمان تنگی کانال نخاعی اشاره نماییم جهت دریافت نوبت آنلاین کافیست با شماره های مندرج در سایت در تماس باشید .

دریافت نوبت

شماره های تماس جهت دریافت نوبت

دکتر رضا سنجری جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات فارق التحصیل از دانشگاه تهران دارای سایقه بیش از ۲۵۰۰ جراحی دیسک کمر

دکتر رضا سنجری

جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات

دیسک کمر در زنان

مراقبت‌های بعد از عمل تنگی کانال نخاعی

مراقبت‌های بعد از جراحی دیسک کمر

تنگی کانال نخاع در حاملگی

ویدیو رضایت بیمار پس از عمل اسکولیز 70 درجه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در
خبرنامه سایت

*** عضویت در خبرنامه سایت

کلینیک آنلاین مغزو اعصاب دکتر رضا سنجری با هدف پیشگیری و درمان بیماری های مغزی و ستون فقرات و همچنین معرفی بهترین نورولوژیست ها و فیزیوتراپ ها برای شما هم میهنان عزیز ایجاد شده است .

بخش های کلینیک
روزهای کاری
یکشنبه : 1۷.00 - ۱۱.00
دوشنبه : ۱۸.00 - ۱۳.00
پنج شنبه : ۱۸.00 - ۱۳.00