دکتر رضا سنجری / مقالات / بیماری ام اس و درمان آن

بیماری ام اس و درمان آن

بیماری ام اس

به گفته دکتر رضا سنجری متخصص مغز و اعصاب ام اس یک بیماری ناتوان کننده است که مغز و نخاع را درگیر میکند ،در این بیماری اعصاب مغز و نخاع توسط سیستم ایمنی بدن اسیب میبینند،به این صورت که سیستم ایمنی بدن شروع به حمله به مغز و نخاع کرده و باعث فلج شدن و از کار افتادن انها میشود که به این اختلال بیماری خود ایمنی می گویند.

سیستم اعصاب مرکزی از میلیون ها عصب تشکیل شده که وظیفه آنها انتقال پیام بین مغز و اجزای بدن میباشد. این اعصاب به وسیله یک لایه محافظ به نام myelin (نوعی چربی) پوشیده شده که از تداخل اعصاب با هم جلوگیری میکند. در بیماری ام اس سیستم ایمنی شروع به آسیب رساندن به این چربی ها کرده و باعث اختلال در انتقال پیام توسط این اعصاب شده و مغز کنترل خود را بر بدن از دست میدهد.

بیماری ام اس و درمان آن

علل بروز بیماری ام اس

نقش ژنتیک در بیماری ام اس ناچیز است. اما عوامل محیطی شامل عفونت های ویروسی، مسمومیت با فلزان سنگی ، سیگار، چاقی دوران کودکی، کمبود ویتامین  ، عادات غذایی نادرست نقش اصلی در بروز آن ایفا میکنند.

انواع بیماری ام اس

در کل ۴ نوع بیماری ام اس داریم:

سندرم بالینی مجزا (CIS)

در این نوع ام اس که تقریبا اولین مراحل بیماری است نشانه های بیماری به مدت ۲۴ ساعت بعد از اولین علائم دیگر در فرد وجود ندارد. در صورتی که چند روز بعد این نشانه ها بروز کند پزشک متخصص مغز و اعصاب، تشخیص ام اس فروکش کننده خواهد داد.

ام اس فروکش کننده (RRMS)

یکی از رایج ترین انواع ام اس، ام اس فروکش کننده است که تقریبا ۸۵ درصد افراد به این نوع ام اس مبتلا می شوند. علائم این نوع ام اس با برای اولین بار در فرد دیده می شود یا به مرور زمان بیشتر می شود. بعد از مدتی این علائم از بین می روند یا اینکه تعدادی از این علائم باقی می مانند.

ام اس پیشرونده اولیه (PPMS)

با گذشت زمان علائم ام اس در فرد بیشتر می شود و هیچ گونه بهبودی در فرد دیده نمی شود. ممکن است در برخی از افراد روند صعودی بیماری کاهش پیدا کند و در برخی دیگر علائم بیشتر شود و بیماری عود کند و بعد از مدتی دوباره کاهش پیدا کند. ۱۵ درصد از افراد به این نوع ام اس مبتلا می شوند.

ام اس پیشرونده ثانویه (SPMS)

در این نوع ام اس در ابتدا حال بیمار بهتر می شود اما بعد از گذشت مدتی بیماری به صورت بی وقفه عود می کند و وضعیت بیمار وخیم می شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد فلج دست ها و پاها ، علت و درمان بی حسی عصب صورت

تشخیص ام اس (Multiple sclerosis):

• معاینه عصبی

پزشک شما هرگونه اختلال در عملکرد عصبی را بررسی خواهد کرد

• معاینه چشم

برای ارزیابی بینایی و بررسی بیماریهای چشم،یک سری ازکایش انجام میشود.

• تصویر برداری با تشدید مغناطیسی (MRI)

برای تشخیص ام اس ، MRI  بهترین راه معاینه و بررسی است.

• کشیدن مایع نخاعی (پونکسیون کمری)

آزمایشی است که در آن یک سوزن بلند وارد ستون فقرات میشود و از مایعی که در اطراف مغز و نخاع در گردش است، نمونه برداری میکند.

دکتر رضا سنجری متخصص مغز و اعصاب و جراح ستون فقرات در جردن از مجهزترین دستگاه های روز دنیا در تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب و ستوان فقرات استفاده می نماید. شما عزیزان می توانید از طریق شماره تماس: ۰۹۱۹۸۳۷۹۱۳۷ با ایشان ارتباط برقرار نمایید.

علائم ام اس و راه های تشخیص این بیماری

• اختلال در حافظه و یاد آوری وقایع

بعضی از مبتلایان به ام اس در تفکر وتمرکز دچار مشکل میشود،که عارضه ای گذراست ،این عارضه در اکثر موارد باعث کند شدن سرعت تفکر ،عدم توجه و کمبود حافظه میشود،

شدت گرفتن این عارضه به ندرت است و فرد میتواند کارهای روزانه خود را انجام دهد،ام اس معمولا عقل و توانایی خواندن و مکالمه شما را محدود نمیکند .

• اختلال گفتاری

عدم هماهنگی بین کلمات در سخن گفتن،گاها بیمار اصطلاحا کلمه مورد نظر نوک زبانش است اما نمیتواند ان را بگوید،بریده بریده  صحبت کردن و مکث های طولانی در حرف زدن

• مشکلات جنسی

ام اس میتواند بر عملکرد جنسی افراد نیز تاثیر بگذارد و میل جنسی را کاهش دهد ،

این عارضه شامل خشکی واژن در زنان و عدم نعوظ و زود انزالی  در مردان میشود.

• ضعف و گرفتگی عضلانی

اسپاسم ها و گرفتگی عضلانی بیشتر در بخش های انتهایی بدن مثل پاها و دست ها ایجاد میشود، در ۴۰‎٪ از بیماران اسپاسم های عضلانی جز اولین علایم است،در ام اس پیشرفته ۶۰‎٪ افراد از این عارضه رنج میبرند،این اسپاسم ها معمولا شدید و دردناک هستند.

• اختلال بینایی

دوبینی و اختلال در دید و از دست دادن قدرت بینایی در چشمی که درگیر شده ،دردچشم ،کور رنگی در این عارضه شما ممکن است دچار تاری دید یا دیدن نقاط مشکی در تصویر شوید

• احساس گزگز یا لرزش

سوزن سوزن شدن یا لرزش و بی حسی اعضای مختلف بدن،ار جمله دست ،پا یا تنه که بعد از چند روز به گسترش میابد و شدید تر میشود و‌ممکن است فرد در انجام فعالیت روزانه دچار مشکل شود.

علائم ام اس و راه های تشخیص این بیماری

درمان بیماری ام اس

می توان گفت که تقریبا هیچ درمانی برای بهبودی کامل بیماران ام اسی وجود ندارد اما روش های وجود دارد که بتوان سرعت پیشرفت بیماری را کاهش داد و شدت و علائم بیماری را تا حدودی بهتر کرد.

نتیجه گیری

طبق توضیحات دکتر رضا سنجری متخصص مغز و اعصاب، بیماری ام اس یک بیماری خطرناک و نادر است که روی سیستم عصبی بدن تاثیر می گذارد. میزان پیشرفت بیماری در افراد، متفاوت است. بنابراین هیچگونه پیش بینی را برای این بیماری نمی توان انجام داد.

اما باید گفت که ناتوانی جسمی همه بیماران را تهدید نمی کند. در تحقیقات و پژوهشهایی که پزشکان در این زمینه انجام داده اند پیشرفت های زیادی در زمینه تولید دارو و پیدا کردن روش های درمانی دست پیدا کرده اند.

در صورتی که بیمار تحت درمان مناسب قرار بگیرد و در سبک زندگی خود تغییر ایجاد کند، قطعا به اندازه یک فرد سالم عمر خواهد کرد.