دیسک کمر در زنان

• ستون فقرات
دیسک کمر در زنان

دیسک کمر (waist dick) یک نوع بیماری است که ممکن است به دلایل گوناگونی ظاهر شود، اولین نشانه این بیماری درد شدید در قسمت پشت بدن و پا است. عواملی اعم از سن، جنسیت، فعالیت‌های شدید، چاقی، سیگارکشیدن، سابقه خانوادگی و… تشدید کنند دیسک کمر هستند. در ادامه ما به طور ویژه علت دیسک کمر در زنان را بررسی خواهیم کرد. اگر شما برخی از نشانه‌های دچار‌شدن به دیسک کمر را دارید و از نظر جنسیتی خانم هستیدف مطالعه این نوشته می‌تواند به شما کمک کند.

دیسک کمر در زنان چیست؟

هر انسان به طور طبیعی دارای 26 مهره در ستون فقرات خود است که 5 دیسک بین این مهره‌ها قرار گرفته است. مهره‌ها ستون فقرات را تشکیل می‌دهند. دیسک‌ها از جنس غضروف هستند و به عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کنند. دیسک‌ها سبب انعطاف‌پذیری بیشتر بدن می‌‎‌شوند. هستهٔ دیسک‌ها از نوکلئوس پولپوزوس و بدنهٔ آنولوس فیبروز ساخته شده‌اند. فتق دیسک وقتی رخ می‌دهد که هسته دچار برآمدگی شده و به کانال نخاع نفوذ کند. در اصطلاح عامیانه به آسیب‌های دیسک کمر همان دیسک کمر گفته می‌شود. دیسک کمر در زنان و مردان برابر است؛ ولی علت دیسک کمر در زنان با مردان متفاوت است.

دیسک کمر در  زنان چه سنی و به چه دلیلی رخ می‌دهد؟

بیماری دیسک کمر عموماً در سنین بالای 30 سال ایجاد می‌شود. البته در سنین کمتر هم این بیماری در زنان مشاهده می‌شود. نکتهٔ قابل‌توجه این است که دیسک در سنین کمتر در مهره‌های کمر ایجاد نمی‌شود و در قسمت بالای مهره‌های کمری در اثر ضربهٔ شدید ایجاد می‌شود. در سنین بالاتر با پیری ستون فقرات همراه هستیم و آب دیسک‌ها به‌مرور کم شده و دیسک‌ها رو به خشکی ‌می‌روند، با کوچک‌شدن دیسک‌ها فاصلهٔ مهره‌ها کم شده، به این فرایند که به طور طبیعی رخ می‌دهد دژنراسیون دیسک می‌گویند.

سن دیسک کمر در زنان

علت‌های بروز دیسک کمر در زنان:

• بالارفتن سن
• چاقی شدید
• فعالیت‌های طولانی‌مدت
• جابه‌جایی اشیا به‌صورت نادرست
• فشار‌های ناگهانی بر ستون فقرات
• انجام ورزش‌های غیراصولی
• نشستن نادرست به طور مکرر
• سیگارکشیدن
• زایمان

درد دیسک کمر در زنان چگونه است؟

افرادی که دچار دیسک کمر می‌شوند، ممکن است در ابتدا درد یا نشانهٔ خاصی نداشته باشند؛ ولی به‌مرور زمان دچار درد زیادی می‌شوند این درد تا پا‌ها ادامه دار است، گاهی با خشکی یا اسپاسم کمر همراه است، در برخی هنگام عطسه و سرفه درد تشدید می‌شود، سوزن سوزن شدن و بی حس‌شدن پا‌ها در مواردی و در موارد شدیدتر ممکن است درد به‌صورت فلج‌کننده باشد و به اصطلاح قسمتی از بدن فرد خشک شود.

آسیب‌های دیسک کمر به بقیه اعضا بدن در زنان

درست است که منبع آسیب و بیماری کمر است؛ اما حتماً درد در قسمت کمر محدود نخواهد شد و ممکن است بانوان بیمار دردی در قسمت کمر خود احساس نکنند، بلکه با درد در ناحیه ران، ساق پا، باسن و کشاله ران مواجه شوند. با بروز هر یک از این درد‌ها در بدن بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

درد دیسک کمر در زنان چگونه است

علائم دیسک کمر چیست در زنان چیست؟

• درد در هر قسمت از کمر و امتداد داشتن درد تا باسن یا حتی پا
• کرختی و ضعف عضلانی در پا‌ها
• تغییر عملکرد روده و مثانه
• خشک‌شدن بدن (فلج) از کمر به پایین
• واکنش‌های شدید پا نسبت به ضربات و حرکات
• درد در کف پا
انواع دیسک کمر در زنان

دیسک کمر به دو صورت شدید و ضعیف رخ می‌دهند.

دیسک کمر ضعیف:

در این مورد فقط یک ترک در لایه بیرونی هسته به وجود می‌آید و در مرحله بعد که درد شدیدتر می‌شود هسته از حالت طبیعی خود خارج می‌شود؛ ولی هنوز به لایه بیرونی متصل است که در این مورد با استفاده از دارو و کمک‌گرفتن از فیزیوتراپ می‌توان درد را کنترل کرد.

دیسک کمر شدید در زنان :

در این مرحله ابتدا با بیرون‌زدگی دیسک مواجه می‌شوید. در دیسک کمر شدید درد بسیار است و نیاز به عمل جراحی وجود دارد.

راه‌های تشخیص دیسک کمر در زنان

تشخیص دیسک کمر بدون مراجعه به پزشک کار آسانی نمی‌باشد، ولی اگر کمردردی دارید که به سمت پا‌ها کشیده می‌شود و در هنگام صبح بیشتر است سریعاً به پزشک مراجعه کنید. پزشکان با انجام تست SLR، معاینه انگشت شست، توانایی راه‌رفتن روی پاشنه و روی پنجه که از اولین و مهم‌ترین موارد تشخیص دیسک کمر در زنان هستند در تشخیص بیماری به شما کمک می‌کنند.

همچنین برای تشخیص درگیرشدن عصب‌ها از موارد زیر استفاده می‌کنند:

اشعه X:

این اشعه به تنهایی در تشخیص بیماری کمک نمی‌کند؛ اما در موارد دیگر مانند تشخیص سایز علت‌های کمردرد کمک‌کننده است؛

سی تی اسکن:

با گرفتن عکس‌های متعدد در زوایای مختلف از ستون فقرات یک عکس کامل تشکیل داده و به تشخیص دیسک کمر کمک‌کننده است.

راه‌های تشخیص دیسک کمر در زنان

ام آر آی:

میوگرام:

درون ستون فقرات یک ماده رنگی تزریق می‌شود و با عکس گرفته شده از کمر به تشخیص دیسک کمر می‌پردازند.

درمان دیسک کمر در زنان

اولین کار در درمان دیسک کمر استراحت مطلق است. زمان استراحت و انجام فعالیت‌های روزانه با تشخیص پزشک مشخص می‌شود. مرحله بعدی درمان دارویی است، پزشک برای بیماری که دچار اسپاسم عضلات شده دارو‌های آرام بخش تجویز می‌کند. همچنین دارو‌های ضددرد عصب، مسکن‌ها و در صورتی که درد کنترل نشود از مخدر‌ها استفاده می‌کنند. فیزیوتراپی نیز یکی از روش‌های درمان دیسک کمر است. اما در زمانی که علائم درد افزایش یافت و با بیرون‌زدگی دیسک همراه شده لازم است تا سریعاً بیمار عمل جراحی شود. روش جراحی دیسک کمر متفاوت است و بدین شرح است: جراحی بسته دیسک کمر با لیزر، تزریق ازن و تزریق در ناحیه اپیدورال. تمرینات ورزشی یکی از مهم‌ترین روش‌ها در درمان دیسک کمر است؛ ولی این تمرینات حتماً باید زیر نظر پزشکان انجام شود و حتماً به صورت دقیق زیرا اشتباه در تمرینات ورزشی خود می‌تواند یکی از علت‌های دیسک کمر در زنان باشد.

خلاصه مطالب

در این مطلب علت دیسک کمر در زنان به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت که پی بردیم بارداری و زایمان از علت‌های ویژهٔ این بیماری در زنان است. اگر هرکدام از علائم درد کمر، درد پا، عدم کنترل ادرار و مدفوع را دارید حتماً به پزشک مراجعه کنید تا در صورت مبتلا‌بودن به این بیماری در اسرع وقت پیگیری درمان شوید. سؤالات خود را با ما در میان گذارید تا بعد از بررسی‌های لازم پاسخگو شما باشیم.