ویرایش محتوا
لوگو سایت دکتر رضا سنجری طرح سفید رنگ
درباره ما

دکتر رضا سنجری جراح و متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

راه های ارتباطی با ما
درمان دیسک کمر در منزل

درمان دیسک کمر در منزل

  • خانه
  • -
  • جراحی دیسک
  • -
  • درمان دیسک کمر در منزل
درمان دیسک کمر در منزل
مقدمه

درباره کاهش درد دیسک کمر در منزل چه میدانید؟ در این مقاله قصد داریم شما را با روش های کاهش درد دیسک کمر در منزل آشنا نماییم .

امروزه تصور اشتباهی در بین افراد جامعه در حال گسترش می باشد که افراد مبتلا به دیسک کمر حتما برای بهبود باید عمل دیسک کمر را انجام دهند در صورتی که با استراحت و انجام برخی از ورزش ها می توان به بهبود دیسک کمر کمک زیادی کرد.در ادامه همراه ما باشید تا شما را با روش هایی غیر از جراحی و کاهش درد دیسک کمر در منزل آشنا سازیم همچنین اگر قصد درمان دیسک کمر در منزل را دارید این مقاله را مطالعه کنید .

تذکر :

هر آنچه در مقاله مطالعه مینمایید جنبه درمانی نداشته و فقط به کاهش درد دیسک کمر شما در منزل کمک خواهد نمود در صورت هرگونه سوال و دریافت مشاوره کافیست با کلینیک مغز و اعصاب دکتر رضا سنجری در تماس باشید .

روش های تسکین درد دیسک کمر در خانه

استراحت کردن

در زمان استراحت نکته ای که بسیار مهم است این است که مدت طولانی در یک پوزیشن یا حالت قرار نگیرید. بهتر است در زمان استراحت، بیمار که دیسک دارد روی تخت بخوابد و بهترین حالتی که باید قرار بگیرد به پهلو یعنی به صورت جنینی است.

در صورتی که بیمار بخواهد به صورت طاق باز بخوابد یک بالش کوچک زیر زانوهای خود قرار دهد تا کمر کاملا به تشک روی تخت بچسبد.

توصیه می شود تشک تخت سفت باشد. از تشکی که نرم است و بیمار به صورت کامل داخل تشک قرار می کیرد استفاده نکنید.

استفاده از چند بالش به این صورت که افرادی که به پشت می خوابند می توانند از یک کوسن کوچک برای قرار دادن در داخل گودی کمر استفاده کنند.

قبلا گفته شد که این بیماران می توانند از یک کوسن کوچک زیر زانوهایشان استفاده کنند تا کمر کامل به تخت بچسبد اما در این روش یک کوسن کوچک زیر گودی کمر و یک بالش کوچ نیز در زیر ران ها قرار داده شود.

این روش در افرادی که به آرتروز لگن دارند خیلی کمک کننده است. افرادی که به صورت پهلو می خوابند یک بالش کوچک بین زانوی خود قرار دهند.استراحت کردن در درمان دیسک کمر در منزل بسیار موثر میباشد و درد دیسک کمر شما را کاهش میدهد .

درمان دیسک کمر در منزل با استراحت کردن

قدم زدن و راه رفتن

از قدم زد بعنوان یکی از راه های درمان دیسک کمر در منزل یاد میشود به طور کلی گفته شده است که خود بدن به شخص میفهماند که چقدر قدم بزند، راه برود و فعالیت کند. بدن با درد نشان می دهد که قدم زدن و فعالیت کردن کافی است.

ولی کلا باید به این صورت باشد که هر دو تا سه ساعت به مدت 10 تا 20 دقیقه روی سطح صاف، بدون شیب و پله، قدم زده شود.باز هم گفته می شود طول مسافت را خود بدن فرد بستگی به نوع دیسک و اینکه آیا تنگی کانال دارد یا نه، مشخص می کند. به طور کلی توصیه می شود حتما در طول روز قدم زده شود.

مصرف مسکن

مسکن یکی از روش های دیگر درمان دیسک کمر در منزل یاد میشود نکته ای که در این مورد است این است که باید طبق برنامه زمانبندی منظمی که پزشک تجویز کرده است عمل کنید. یعنی صبر نکنید تا درد شروع شود و بعد داروها را استفاده کنید.و قبل مصرف هر دارو و یا مسکن با پزشک جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات خود مشورت نمایید .

خواب کافی

خواب بسیار اهمیت دارد. توصیه می شود 7 تا 9 ساعت خواب شبانه روزی برای افراد بالغ انجام شود. به این دلیل که اگر شما خواب کافی داشته باشید هورمون استرس کنترل خواهد شد و حتی می تواند وزن بدن را متناسب نگه دارد. خواب روی این دو مورد بسیار تاثیر خوبی دارد.

گرم کردن و سرد کردن بدن

توصیه شده است سرد و گرم کردن متوالی بدن می تواند به کاهش درد کمک کند.و یکی از روش های درمان دیسک کمر در منزل بشمار میرود 

مدیتیشن

مدیتیشن از طریق تمرکز روی تنفس طبیعی به کاهش و از بین رفتن درد کمک می کند.

ماساژ، طب سوزنی و روغن طبیعی

ماساژ درمانی یکی از روش های درمان دیسک کمر در منزل میباشد.تکرار منظم طب سوزنی و ماساژ با اعمال فشار به نقاط بدن به درمان دردهای مزمن کمک می کند. در این مورد باید توجه شود که کسی که ماساژ و طب سوزنی را انجام می دهند حتما باید متخصص مربوط به این کار باشد.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد فلج دست ها و پاها

 

رژیم غذایی ضد التهاب

موردی بسیار مهم است و خیلی روی آن تاکید می شود استفاده از رژیم غذایی ضد التهاب است. باید بدانید که سطح بالای التهاب در بدن باعث ضعیف شدن استخوان، ماهیچه و مفاصل می شود. در این مورد باید زیاد آب بنوشید، رژیم غذایی سالم مصرف کنید.

رژیم غذایی ضد التهاب شامل چه مواردی است؟

سبزیجات برگ سبز حتما باید استفاده شود. دکتر رضا سنجری توصیه کرده است که استفاده از آووکادو به صورت دو بار در هفته استفاده شود. این مورد خیلی کمک کننده خواهد بود.

  • چربی های سالم مثل روغن زیتون و روغن نارگیل.
  • مغز گردو و بادام نیز بسیار کمک کننده است و توصیه می شود.
  • پروتئین های بدون چربی مثل گوشت گوسفند، گوشت گاو، ماهی های آزاد
  • سویا نیز بسیار تاثیر گذار است و نتایج آن در بیماران دیده شده است و توصیه می شود از سویا هفته ای دو بار استفاده شود.
  • مواد غذایی تخمیر شده مثل پروبیوتیک ها نیز کمک کننده است.
 

کاهش درد دیسک کمر با ماساژ درمانی چگونه است ؟

این روش‌ها به میزان قابل توجهی در کاهش درد تأثیر دارند. برای درمان دیسک کمر در منزل نیز شما می‌توانید از روش ماساژ درمانی استفاده کنید.در ابتدا باید انگشت یا وسیله‌ای مخصوص ماساژ را بر روی نقطه تحریک‌شده قرار دهید. حال با ایجاد فشاری ثابت به مدت یک تا دو دقیقه، انگشت خود را بر روی ناحیه مورد نظر نگه دارید. شما می‌توانید این روش ماساژ را در نقاط مختلف کمر انجام دهید. هر گونه ماساژ درمانی و فیزیوتراپی برای دیسک کمرتان را زیر نظر پزشک جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات خود انجام دهید چرا که هر گونه خود درمانی برای درمان دیسک کمرتان میتواند شما را به فلجی بکشاند .

آب درمانی کمک به کاهش درد دیسک کمر و تنگی کانال نخاعی :

آب درمانی یکی از روش های کاهش درد دیسک کمر و کاهش درد تنگی کانال نخاعی میباشد سعی هفته ای یکبار به استخر اب بروید و در آب راه بروید .

کاهش درد دیسک کمر با کمربند طبی

کمربندهای طبی هم برای درمان دیسک کمر مؤثر هستند و پزشکان انواع کمربندهای طبی را برای پیشگیری از درد پایین کمر توصیه می‌کنند ولی این کمربندها معمولاً حجیم هستند و استفاده از آنها باعث ناراحتی فرد می‌شود. کمربندهای طبی دور قسمت پایینی کمر پیچیده می‌شوند و می‌توانند راحتی شما را در هنگام استفاده افزایش دهند. به این ترتیب می‌توان از این روش سر کار یا در هنگام رانندگی استفاده کرد. شما می‌توانید حتی در هنگام شب از این کمربندها استفاده کنید .

درمان غیر جراحی اولین مرحله برای بهبود دیسک کمر است و ممکن است شامل دارو، استراحت، فیزیوتراپی، تمرینات خانگی، آب درمانی، تزریق استروئید اپیدورال (ESI) باشد. افراد دراری کمردرد در حدود 6 هفته بهبود می یابند و به فعالیت طبیعی خود برمی گردند.

 در بیشتر موارد، درد ناشی از دیسک طی دو روز بهبود می یابد و طی 4 تا 6 هفته کاملا برطرف می شود.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)، داروها شامل آسپیرین، ناپروکسن (Naprosyn)، ایبوپروفن و سلکوکسیب (Celebrex) برای کاهش التهاب و تسکین درد استفاده می شود.

داروهای شل کننده عضلات، این داروها مانند متوکاربامول (روباکسین)، کاریزوپروادول (soma) و سیکلوبنزاپرین (فلکسریل)، ممکن است برای کنترل اسپاسم عضلات تجویز شوند.

برای کاهش تورم و التهاب اعصاب ممکن است استروئید تجویز شود. آنها به صورت خوراکی (به عنوان بسته دوز Medrol) در یک دوز کم مصرف در طی یک دوره پنج روزه مصرف می شوند. مزیت ان این است که تقریباً بلافاصله تسکین درد را در طی 24 ساعت انجام می دهد.

درمان دیسک کمر در منزل استفاده از مسکن

روش های جلوگیری از درد دیسک کمر

روش های پیشگیری از درد دیسک کمر شامل موارد زیر می باشد:

  • به طور منظم ورزش کنید، به ویژه نرمش‌هایی را انجام بدهید که عضلات بالاتنۀ نگهدارندۀ ستون فقرات را تقویت می‌کند.
  • حالت اندامی مناسب را رعایت کنید تا فشار کمتری به ستون فقرات و دیسک‌ها وارد شود.
  • اشیای سنگین را به روش صحیح بلند کنید؛ یعنی این که هنگام بلند کردن اشیاء نچرخید، از کمر خم نشوید و به جای کمر از پاهایتان استفاده کنید.
  • وزنتان رامتعادل نگه دارید زیرااضافه وزن فشار بیشتری را به ستون فقرات و دیسک‌ها وارد می‌کند.

دکتر رضا سنجری :

دکتر رضا سنجری جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات فارق التحصیل از دانشگاه تهران دارای سابقه بیش از ۵۰۰۰ جراحی ستون فقرات میباشد از خدمات دکتر رضا سنجری میتوانیم به جراحی دیسک کمر، تنگی کانال نخاع ، جراحی تومور های مغزی ،جراحی ستون فقرات اشاره نماییم جهت دریافت نوبت آنلاین کافیست با شماره های مندرج در سایت در تماس باشید .

دکتر رضا سنجری جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات فارق التحصیل از دانشگاه تهران دارای سایقه بیش از ۲۵۰۰ جراحی دیسک کمر

دکتر رضا سنجری

جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در
خبرنامه سایت

*** عضویت در خبرنامه سایت

کلینیک آنلاین مغزو اعصاب دکتر رضا سنجری با هدف پیشگیری و درمان بیماری های مغزی و ستون فقرات و همچنین معرفی بهترین نورولوژیست ها و فیزیوتراپ ها برای شما هم میهنان عزیز ایجاد شده است .

بخش های کلینیک
روزهای کاری
یکشنبه : 1۷.00 - ۱۱.00
دوشنبه : ۱۸.00 - ۱۳.00
پنج شنبه : ۱۸.00 - ۱۳.00