دکتر رضا سنجری / مقالات / کاهش درد دیسک کمر در منزل

کاهش درد دیسک کمر در منزل

چگونه درد بیماری که دیسک کمر دارد و عمل نکرده است را در خانه کاهش دهیم؟

صحبت های دکتر رضا سنجری متخصص مغز و اعصاب و جراح ستون فقرات در این باره را دنبال کنید:

سئوال بسیاری از بیمارانی که دچار دیسک کمر هستند این است که چگونه می توانند در خانه درد خود را تسکین دهند. در این نوشتار سعی خواهیم کرد به مواردی اشاره شود که بیماران بتوانند در خانه روش هایی را انجام دهند که درد خود را کاهش دهند.

روش های تسکین درد دیسک کمر در خانه

• استراحت کردن

در زمان استراحت نکته ای که بسیار مهم است این است که مدت طولانی در یک پوزیشن یا حالت قرار نگیرید. بهتر است در زمان استراحت، بیمار که دیسک دارد روی تخت بخوابد و بهترین حالتی که باید قرار بگیرد به پهلو یعنی به صورت جنینی است.

در صورتی که بیمار بخواهد به

صورت تاق باز بخوابد یک بالش کوچک زیر زانوهای خود قرار دهد تا کمر کاملا به تشک روی تخت بچسبد.

توصیه می شود تشک تخت سفت باشد. از تشکی که نرم است و بیمار به صورت کامل داخل تشک قرار می کیرد استفاده نکنید.

استفاده از چند بالش به این صورت که افرادی که به پشت می خوابند می توانند از یک کوسن کوچک برای قرار دادن در داخل گودی کمر استفاده کنند.

قبلا گفته شد که این بیماران می توانند از یک کوسن کوچک زیر زانوهایشان استفاده کنند تا کمر کامل به تخت بچسبد اما در این روش یک کوسن کوچک زیر گودی کمر و یک بالش کوچ نیز در زیر ران ها قرار داده شود.

این روش در افرادی که به آرتروز لگن دارند خیلی کمک کننده است. افرادی که به صورت پهلو می خوابند یک بالش کوچک بین زانوی خود قرار دهند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره میگرن

• قدم زدن و راه رفتن

به طور کلی گفته شده است که خود بدن به شخص میفهماند که چقدر قدم بزند، راه برود و فعالیت کند. بدن با درد نشان می دهد که قدم زدن و فعالیت کردن کافی است.

ولی کلا باید به این صورت باشد که هر دو تا سه ساعت به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی سطح صاف، بدون شیب و پله، قدم زده شود.

باز هم گفته می شود طول مسافت را خود بدن فرد بستگی به نوع دیسک و اینکه آیا تنگی کانال دارد یا نه، مشخص می کند. به طور کلی توصیه می شود حتما در طول روز قدم زده شود.

دکتر رضا سنجری متخصص مغز و اعصاب و جراح ستون فقرات در جردن از مجهزترین دستگاه های روز دنیا در تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب و ستوان فقرات استفاده می نماید. شما عزیزان می توانید از طریق شماره تماس: ۰۹۱۹۸۳۷۹۱۳۷ با ایشان ارتباط برقرار نمایید.

• مصرف مسکن

نکته ای که در این مورد است این است که باید طبق برنامه زمانبندی منظمی که پزشک تجویز کرده است عمل کنید. یعنی صبر نکنید تا درد شروع شود و بعد داروها را استفاده کنید.

• خواب کافی

خواب بسیار اهمیت دارد. توصیه می شود ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه روزی برای افراد بالغ انجام شود. به این دلیل که اگر شما خواب کافی داشته باشید هورمون استرس کنترل خواهد شد و حتی می تواند وزن بدن را متناسب نگه دارد. خواب روی این دو مورد بسیار تاثیر خوبی دارد.

• گرم کردن و سرد کردن بدن

توصیه شده است سرد و گرم کردن متوالی بدن می تواند به کاهش درد کمک کند.

• مدیتیشن

مدیتیشن از طریق تمرکز روی تنفس طبیعی به کاهش و از بین رفتن درد کمک می کند.

• ماساژ، طب سوزنی و روغن طبیعی

تکرار منظم طب سوزنی و ماساژ با اعمال فشار به نقاط بدن به درمان دردهای مزمن کمک می کند. در این مورد باید توجه شود که کسی که ماساژ و طب سوزنی را انجام می دهند حتما باید متخصص مربوط به این کار باشد.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد فلج دست ها و پاها

• رژیم غذایی ضد التهاب

موردی بسیار مهم است و خیلی روی آن تاکید می شود استفاده از رژیم غذایی ضد التهاب است. باید بدانید که سطح بالای التهاب در بدن باعث ضعیف شدن استخوان، ماهیچه و مفاصل می شود. در این مورد باید زیاد آب بنوشید، رژیم غذایی سالم مصرف کنید.

رژیم غذایی ضد التهاب شامل چه مواردی است؟

سبزیجات برگ سبز حتما باید استفاده شود. دکتر رضا سنجری توصیه کرده است که استفاده از آووکادو به صورت دو بار در هفته استفاده شود. این مورد خیلی کمک کننده خواهد بود.

چربی های سالم مثل روغن زیتون و روغن نارگیل.

مغز گردو و بادام نیز بسیار کمک کننده است و توصیه می شود.

پروتئین های بدون چربی مثل گوشت کوسفند، گوشت گاو، ماهی های آزاد

سویا نیز بسیار تاثیر گذار است و نتایج آن در بیماران دیده شده است و توصیه می شود از سویا هفته ای دو بار استفاده شود.

مواد غذایی تخمیر شده مثل پروبیوتیک ها نیز کمک کننده است.

6 + نوزده =