ویرایش محتوا
لوگو سایت دکتر رضا سنجری طرح سفید رنگ
درباره ما

دکتر رضا سنجری جراح و متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

راه های ارتباطی با ما
آفازی یا زبان پریشی

آفازی یا زبان پریشی

  • خانه
  • -
  • مغز و اعصاب
  • -
  • آفازی یا زبان پریشی
آفازی یا زبان پریشی

آفازی یا زبان پریشی

مقدمه

آفازی یا زبان پریشی چیست؟

آفازی یا زبان پریشی چه علائم و نشانگانی دارد؟

آفازی یا زبان پریشی به چه دلایلی رخ می دهد؟

یکی از اختلالاتی که ممکن است در افراد به علل مختلفی بروز و ظهور داشته باشد آفازی یا زبان پریشی است.

این اختلال که در سطح زبانی و کلامی و نیز در فهم کلام امکان ظهور دارد تا حد زیادی می تواند افراد را با مشکلات مختلفی روبرو سازد.

در ادامه این مقاله با توجه به توضیحات دکتر رضا سنجری متخصص مغز و اعصاب، بخش های مختلف به نوعی تدوین شده اند که پاسخ تمامی سوال های فوق در آن وجود دارد. در صورتی که می خواهید اطلاعات بیشتری در زمینه آفازی کسب کنید توصیه می کنیم که این مقاله را از دست ندهید.

آفازی یا زبان پریشیآفازی یا زبان پریشی

زبان پریشی به مجموعه ای از شرایط و اختلالاتی گفته می شود که در طی آن افراد مشکلاتی شدید تا خفیف در سطح گفتار و فهم سخنان دیگر ان دارند.

به بیانی دیگر باید گفت کسی که مشکل آفازی دارد در ادای کلمات و یا صحبت کردن نمی تواند همچون فرد عادی عمل کند و نیز آنکه در درک صحبت های دیگران نیز مشکلاتی را تجربه می کند.

بیشتر بخوانید: درمان کیفوز در بزرگسالان ، بیماری ALS چیست؟

علائم آفازی یا زبان پریشی چیست؟

علائم این بیماری یا اختلال از این قرار است:

  1. عدم توانایی در فهم سخنان دیگران؛ تصور کنید این افراد زمانی که شما با آنها سخن می گویید به نوعی به شما زل می زنند بدون اینکه درکی از سخنان شما داشته باشند.
  2. عدم توانایی در برقراری ارتباط کلامی موثر به دلیل کاهش کیفیت زبانی آنها؛ این افراد گاها جملاتی می گویند که یا ناقص است یا اینکه قواعد زبانی در آنها رعایت نشده است. برای مثال آنها جمله ای می گویند که نمی توانید بفهمید سوال پرسیدند یا اینکه جمله ای خبری گفتند.
  3. عدم توانایی در تلفظ کردن برخی از کلمات و واژه ها
  4. عدم توانایی در تکرار کردن برخی از جملاتی که به آنها ارائه می کنید
  5. کاهش توانایی یا از بین رفتن توانایی در حوزه خواندن و نوشتن
  6. عدم توانایی در درک جملاتی که دیگران به عنوان سوالی یا خبری به آنها می گویند.

دکتر رضا سنجری متخصص مغز و اعصاب و جراح ستون فقرات در جردن از مجهزترین دستگاه های روز دنیا در تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب و ستوان فقرات استفاده می نماید. شما عزیزان می توانید از طریق شماره تماس: 09198379137 با ایشان ارتباط برقرار نمایید.
لازم به ذکر است با مراجعه به سایت و صفحه اینستاگرام دکتر رضا سنجری می توانید از مطالب علمی و کاربردی این صفحه آگاهی پیدا کنید.

اختلال آفازی یا زبان پریشی چرا ایجاد می شود؟

این اختلال مستقیما خروجی و معلول اختلال و مشکلی است که برای مغز رخ داده است. زیرا که مغز از دو ناحیه مهم تشکیل شده است. یک بخش مغز مسئول فهم زبان است و بخشی دیگر مسئول ساماندهی اعصاب مغزی افراد در هنگام صحبت کردن می باشد. از همین رو باید گفت زمانی که به علل مختلفی در این بخش های مغز مشکلاتی پدید آید افراد در این دو فعالیت زبانی و درک زبان با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

از جمله مسائلی که منجر به آسیب مغزی می شود:

  • سکته مغزی؛ این عامل مهم ترین و شایع ترین دلیلی است که در افراد موجب آفازی یا زبان پریشی می شود. از این رو می بینید افرادی که سکته کرده اند نمی توانند به درستی ارتباط گیری زبانی داشته باشند.
  • واردن شدن ضرباتی به سر؛ این عامل نیر درمواردی مشاهده شده است که آسیب هایی جدی را برای افراد پدید آورده است.
  • شکل گیری عفونت هایی در مغز
  • مشکلات مغزی مثل تومورهایی که در این بخش از سر ایجاد می شود؛ تومور ها به دلیل اینکه نواحی مختلفی از مغز را درگیر ساخته اند می توانند بخش هایی از مغز که مربوط به زبان است را نیز تحت تاثیر قرار دهند.
  • آلزایمر نیز می تواند در بروز این مشکلات تاثیر گذار باشد.
  • اختلالات و مشکلات ژنتیکی نیز می تواند در این مساله اثر گذار باشد.
  • افرادی که استرس و اضطراب زیادی دارند نیز از این عارضه در امان نیستند.
  • میزان چربی خون و نیز فشار خون زیاد در ایجاد این اختلال تاثیراتی غیر قابل انکار دارد.

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در این بخش توجه داشته باشید این است که هرکدام از این دلایل می تواند زبان پریشی شدید یا خفیف را ایجاد کند. بنابر این هر دلیلی میزانی از اختلالات زبانی را ایجاد می کند. شاید سکته بیشترین و عمیق ترین تاثیر را در بخش های زبانی از خود به جای بگذارد.

درمان آفازی یا مشکل در تکلم

در حال حاضر درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده است و هنوز هیچ دارو و درمان پزشکی روی این بیماری تاثیر گذار نبوده است. اما دیده شده است که در برخی از بیماران که آسیب جزئی دیده اند، به مروز زمان بیماری به صورت کامل و بدون هیج درمانی از بین رفته است. اما در برخی دیگر و در اکثر موارد این بیماری به سرعت بهبود پیدا نمی کند.

برخی از بیماران قسمتی از توانایی خود را خود بخود بدست می آورند و برخی دیگر ناتوانایی ها همچنان برای فرد باقی مانده و نیاز با گفتار درمانی و توانبخشی دارند.

درمان آفازی یا مشکل در تکلمنتیجه گیری

در طول این مقاله در صدد بودیم که بسیاری از مهم ترین اطلاعاتی که در زمینه آفازی وجود داشت را در اختیار عزیزان و همراهان همیشگی مان قرار دهیم.

امید است که با آگاهی از علل زمینه ساز این بیماری بتوانید راه های پیشگیرانه خوبی را در پیش بگیرید تا احتمال وقوع این اختلال به کمترین میزان ممکن برسد. برای مثال با جلوگیری از ضربه خوردن به سر می توانید این احتمال را کاهش دهید. گرچه برخی از دلایل از حیطه کنترل ما خارج است اما عللی هستند که می توانیم فعالانه در جهت کنترل آنها فعالیت هایی آگاهانه داشته باشیم.

در این مسیر می توانید از بهترین جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات  کمک بگیرید تا با مشورت بهترین راهکارها را در پیش بگیرید.

راه های ارتباطی با دکتر رضا سنجری

شماره تماس: 09198379137

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/drrezasanjari

آدرس مطب: جردن (نلسون ماندلا) ، بالاتر از اسفندیار ، خیابان تندیس ، پلاک ۲ ، بیمارستان فوق تخصص تندیس

دریافت نوبت

شماره های تماس جهت دریافت نوبت

دکتر رضا سنجری جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات فارق التحصیل از دانشگاه تهران دارای سایقه بیش از ۲۵۰۰ جراحی دیسک کمر

دکتر رضا سنجری

جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در
خبرنامه سایت

*** عضویت در خبرنامه سایت

کلینیک آنلاین مغزو اعصاب دکتر رضا سنجری با هدف پیشگیری و درمان بیماری های مغزی و ستون فقرات و همچنین معرفی بهترین نورولوژیست ها و فیزیوتراپ ها برای شما هم میهنان عزیز ایجاد شده است .

بخش های کلینیک
روزهای کاری
یکشنبه : 1۷.00 - ۱۱.00
دوشنبه : ۱۸.00 - ۱۳.00
پنج شنبه : ۱۸.00 - ۱۳.00