ویرایش محتوا
لوگو سایت دکتر رضا سنجری طرح سفید رنگ
درباره ما

دکتر رضا سنجری جراح و متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

راه های ارتباطی با ما
چاقی و کمردرد ناشی از آن

چاقی و کمردرد ناشی از آن

  • خانه
  • -
  • جراحی دیسک
  • -
  • چاقی و کمردرد ناشی از آن
چاقی و کمردرد ناشی از آن

مقدمه

ارتباط چاقی با دیسک کمر در چیست ؟ در این مقاله قصد داریم شما را با چاقی و مضرات آن آشنا کنیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.امروزه با ماشینی شدن زندگی جوامع بشری چاقی و اضافه وزن رو به افزایش است. با افزایش وزن میزان زیادی چربی در شکم تجمع پیدا میکند. شکم بزرگ موجب میشود گودی کمر بیشتر شده و لگن به سمت چلو بچرخد. این افزایش تقعر در ستون مهره کمری موجب وارد شدن فشار بیش از حد به دیسک بین مهره ای و مفاصل بین مهره ها میشود. بنابراین چاقی از این طریق می تواند باعث ایجاد کمردرد در افراد شود. اگر شما نیز دچار اضافه وزن هستید در این مقاله همراه ماباشید تا شما را با ارتباط بین چاقی و دیسک کمر آشنا سازیم.

ارتباط بین چاقی و دیسک کمر

همانطور که در مقدمه مقاله به آن اشاره کردیم اضافه وزن می تواند باعث کمردرد شود در واقع پایین ستون مهره یعنی ناحیه کمر بیشترین تاثیر را از افزایش وزن میپذیرد. وزن زیاد میتواند موجب فشار بیش ار حد به مهره ها شود. این فشار بتدریج موجب خراب شدن دیسک بین مهره ها میگردد. این آسیب در دیسک کمر موجب چروکیده شدن و کاهش ارتفاع دیسک شده و در نتیجه مهره ها به هم نزدیک تر میشوند.

نزدیکی مهره ها به هم موجب افزایش فشار به مفصل بین مهره ها میشود. به این مفاصل فاست Facet joints میگویند. فشار بیش از حد به مفاصل فاست بتدریج موجب بروز آرتروز و ساییدگی در آنها می شود.در افراد چاق به علت فشارهای زیادی که به مهره ها وارد میشود بافت های اطراف دچار التهاب میشوند. یکی از واکنش های بدن به این التهاب تولید بافت همبندی و استخوان اضافه است. این بافت های اضافی در اطراف نخاع میتوانند فضای کانال نخاعی را کم کرده و در نتیجه موجب بروز بیماری تنگی کانال نخاعی شوند. همچنین در افراد چاق احتمال بروز اسپوندیلولیستزی یا سر خوردن مهره ها هم بیشتر میشود.

ارتباط بین چاقی و دیسک کمر

انواع کمردرد ناشی از چاقی

اضافه وزن آسیب های فراوانی به ستون مهره ها وارد می کند. در ادامه به ارتباط بین چاقی و دیسک کمر و انواع کمردرد ناشی از اضافه وزن بالا اشاره خواهیم کرد.

درد پایین کمر

بزرگ بودن شکم می تواند موجب کشیده شدن لگن به جلو شود که به این اختلال لوردوسیس می گویند. از آنجایی که گودی کمر در نتیجه ی لوردوسیس افزایش پیدا می کند، عضلات کمر تحت فشار قرار گرفته و سفت می شوند و در نتیجه منجر به ایجاد کمر درد می گردند.

ساییدگی دیسک کمر

اضافه وزن و چاقی موجب می شود که احتمال ساییدگی دیسک کمر۳۰ تا ۷۹ درصد افزایش پیدا کند.با کم کردن وزن میتوانید درد دیسک کمر خود را کم کنید در واقع کاهش وزن یکی از روش های درمان دیسک کمر در منزل  میباشد .

ساییدگی دیسک کمر براثر چاقی

پوکی استخوان

رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی می تواند بر تراکم و استحکام مهره های ستون فقرات تاثیر بگذارد. استخوان پوک شده در خطر شکسته شدن قرار خواهد گرفت. زمانی که اصطلاح پوکی استخوان برای بیماران به کار می رود که 25-30% از تراکم استخوان کاسته شده باشد، اگر این میزان کمتر از 10-15% باشد از اصطلاح اوستئوپنی برای بیمار استفاده می شود. پیدایش این تغییرات باعث افزایش احتمال شکستگی های مختلف استخوانی خصوصاً در ستون فقرات و ران خواهد شد. شکستگی های استخوانی می توانند سبب درد و ناتوانی شدید در بیمار شوند.

آرتروز و آرتریت روماتوئید

استئوآرتریت شایعترین اختلال مفصلی است که می‌تواند در دست، زانو، پشت و گردن ایجاد شود. استئوآرتریت از شکسته شدن غضروف میان مفاصل گردن و کمر به وجود می‌آید. درست مانند سایر شرایط ستون فقرات، وزن اضافی فشار بیشتری به ستون فقرات وارد می آورد. با این وجود، در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی، آرتروز دست نیز بیشتر دیده می‌شود.

افزایش احتمال آسیب

فشار بیش از حد ناشی از وزن اضافه بدن زانو درد، کمر درد و درد دیگر مفاصل را به دنبال دارد و این تنها یکی از عوارض جانبی چاقی است. اضافه وزن می تواند شما را ۱۵ درصد و چاقی ۴۸ درصد بیش از سایر افراد در خطر آسیب و صدمه دیدن قرار دهد.

افزایش احتمال آسیب

بیماری دیسک انحطاطی (DDD)

بیماری دیسک دژنراتیو به تغییراتی که در طی روند پیری طبیعی بدن اتفاق می افتد ، اشاره دارد. این بیماری تضعیف یک یا چند دیسک بین مهره‌ها است. احتمالا حالا که میگوییم این بیماری‌ای است که با پیری به وجود می‌آید از ارتباط ان با چاقی تعجب می‌کنید.

در این بیماری نیز درست مانند سایر شرایط ستون فقرات، این مربوط به فشار وزنی است که بر روی آن قرار می گیرد. در اصل، DDD در افراد دارای اضافه وزن شایع‌تر از مابقی افراد است زیرا چاقی و اضافه وزن روند پیری را تسریع می‌کند.

لردوزلردوز

لردوزلردوز که گودی کمر نیز شناخته می‌شود. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که در آن ستون فقرات در قسمت تحتانی کمر دارای انحنای بیش از حد معمول است. شکم بزرگ به طور طبیعی لگن شما را به سمت جلو می‌کشاند، که باعث ایجاد منحنی بزرگتر در ستون فقرات شما خواهد شد. همین موضوع باعث فشار شدید و درد در عضلات کمر شما خواهد شد که به ان گودی کمر میگویند.

چگونه با وجود کمر درد وزن کم کنیم؟

چرخه معیوب کمردرد شامل ناتوانی (عدم تمایل) به ورزش است. فشار دادن بیشتر به کمر می‌تواند باعث آسیب بیشتر شود، اما ادامه استراحت به کاهش وزن یا تقویت ماهیچه‌های مورد نیاز برای تنظیم مجدد ستون فقرات کمکی نمی‌کند. اگر به طور منظم ورزش نکرده‌اید، آهسته و با فعالیت‌های سبک شروع کنید. پیاده‌روی چند ساعت بعد از غذا، می‌تواند به سوزاندن کالری و افزایش متابولیسم کمک کند.

چگونه با وجود کمر درد وزن کم کنیم؟

همچنین ورزش شنا، از تمام ماهیچه‌های بدن استفاده می‌کند، بدون اینکه فشار زیادی به مفاصل وارد شود. بلند کردن وزنه‌های کوچک بهتر از بلند کردن وزنه با وزنه‌های بزرگ است.هنگامی که تصمیم به کاهش وزن گرفتید، قبل از شروع، بهتر است با یک پزشک مشورت نمایید و اگر فتق دیسک یا درد سیاتیک دارید، ممکن است بخواهید از تمرینات خاصی که درد شما را تشدید می‌کند، خودداری کنید. یک متخصص ستون فقرات ممکن است درمان‌هایی را در کنار برنامه ورزشی جدید شما توصیه کند. پیشنهاد می شود که در مورد تغذیه و اصلاح رژیم فعلی خود نیز با پزشک مشورت نمایید. به عنوان مثال، یک رژیم غذایی ضد‌التهابی می‌تواند به کاهش درد ناشی از اسپوندیلیت آنکیلوزان یا آرتریت نخاعی کمک کند.برای درمان دیسک کمر خود میتوانید از بهترین جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات دکتر رضا سنجری نوبت خود را دریافت نمایید .

1 نظر

  • ممنون از راهنمایی خوبتون🙏

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در
خبرنامه سایت

*** عضویت در خبرنامه سایت

کلینیک آنلاین مغزو اعصاب دکتر رضا سنجری با هدف پیشگیری و درمان بیماری های مغزی و ستون فقرات و همچنین معرفی بهترین نورولوژیست ها و فیزیوتراپ ها برای شما هم میهنان عزیز ایجاد شده است .

بخش های کلینیک
روزهای کاری
یکشنبه : 1۷.00 - ۱۱.00
دوشنبه : ۱۸.00 - ۱۳.00
پنج شنبه : ۱۸.00 - ۱۳.00