آیا پارگی دیسک کمر با استراحت خوب می‌شود؟

• دیسک کمر
آیا پارگی دیسک کمر با استراحت خوب می‌شود؟

زمانی که مواد داخل هسته‌ دیسک به بیرون حرکت کنند و به ریشه‌های عصبی نخاع فشار وارد کنند پارگی دیسک رخ‌داده است؛ این بیماری از بیماری‌های شایع مربوط به ستون فقرات است. پارگی دیسک کمر بیماری قابل درمانی است؛ ولی باید برای درمان، سریع اقدام کرد تا فشار‌های وارده به نخاع را به حداقل رساند. بهبود پارگی دیسک کمر با استراحت تقریباً خیالی ناممکن است و عموماً به جراحی و استفاده از دارو نیاز است. در ادامه ما به طور کامل به روش‌های درمان دیسک کمر خواهیم پرداخت.

بهبود پارگی دیسک کمر با استراحت

استراحت برای دیسک کمر نیاز است؛ ولی باید کاملاً اصولی باشد زیرا می‌تواند تأثیرات منفی نیز داشته باشد. معمولاً تا 48 ساعت پس از پارگی دیسک کمر بیمار درد شدیدی را تجربه می‌کند که به او توصیه می‌شود استراحت کند. استراحت درد سیاتیکی را کاهش می‌دهد. برای درمان پارگی دیسک کمر عموماً به سه روز استراحت مطلق و پس از آن استراحت نسبی نیاز است. منظور از استراحت نسبی دیسک کمر انجام کار‌های ساده است و انجام کار‌هایی با حتی یک درصد دشواری ممنوع است. ممکن است درد دیسک کمر با استراحت بر طرف شود؛ ولی نشانهٔ ازبین‌رفتن بیماری نمی‌باشد. برای استراحت حتماً باید از تشک مناسب استفاده کنید و در طول سه روز استراحت مطلق از لگن برای دستشویی استفاده کنند، همچنین حتماً مناسب‌ترین حالت خوابیدن را از پزشک خود جویا شوند.

استراحت مطلق فقط 3 روز مجاز است و بیشتر از آن تأثیرات منفی زیر را دارد:

• تضعیف عضلات:

استراحت مطلق برای دیسک کمر بیشتر از سه روز سبب ضعیف‌شدن عضلات ستون فقرات می‌شود و باعث کاهش توانایی تحمل وزن بدن می‌شود.

• اختلال در عملکرد گوارشی:

هر چقدر فعالیت بدن کمتر باشد دستگاه گوارش دچار اختلال بیشتر می‌شود و این اختلال ضعف بدن را به همراه خواهد داشت.

• اسپاسم عضلات:

استراحت زیاد دیسک کمر  سبب اسپاسم عضلات می‌‎شود و به‌شدت عضلات را سفت می‌کند در نتیجه پارگی دیسک کمر را افزایش می‌دهد. فعالیت کم انجام کار‌هایی مانند خم‌شدن را سخت می‌کند.

• تغییر سایز دیسک:

هنگامی که بیمار برای مدت طولانی به کمر دراز بکشد باعث جمع‌شدن مایعی در ستون فقرات می‌شود که این تجمع سبب فشار و تورم بر روی ناحیه آسیب‌دیده می‌شود و نهایتاً باعث تغییر سایز دیسک می‌شود. تغییر سایز دیسک چرخش مهره‌ها را کاهش می‌دهد و سبب آسیب‌زدن بیشتر به ستون فقرات می‌شود.

• تغییر شکل ستون فقرات:

استراحت زیاد سبب تغییر بیومکانیک ستون فقرات می‌شود و انحنای پایین کمر صاف خواهد شد.

آیا دیسک کمر با استراحت خوب میشود یا خیر ؟

درمان‌های پارگی دیسک کمر

ازآنجایی‌که استراحت به‌تنهایی سبب درمان پارگی دیسک کمر نمی‌شود، لازم است درمان‌ها و فعالیت‌های دیگری نیز صورت بگیرد. یکی از مهم‌ترین موارد خودمراقبتی است، جراحی دیسک کمر یکی از روش های دیگر درمان دیسک کمر میباشد این روش یکی از قطعی ترین روش های درمانی دیسک کمر امروزه میباشد

اقدامات خودمراقبتی بدین شرح هستند:

در مواقع درد بهتر است از کمپرس آب سرد برای نواحی دردناک استفاده کنید تا سبب کاهش درد و بی حس‌شدن عصب‌ها بشوید.برای گرفتگی عضلات از حمام آب گرم یا حوله داغ استفاده کنید تا اسپاسم و سختی عضلات را کاهش دهید و برای حرکت راحت باشید.این روش برای بیماران با عارضه تنگی کانال نخاعی نیز مناسب میباشد .

استفاده از دارو‌های مسکن مانند ناپروکسن، استامینوفن، آسپیرین و… در حد کم مناسب است البته توصیه می‌شود حتماً زیر نظر پزشک مصرف شود. بهتر است در طول روز کمی پیاده‌روی کنید و به‌آرامی قدم بزنید، فقط به استراحت نپردازید.

بعد از اینکه کمی دردتان کاهش پیدا کرد بهتر است برخی تمرینات کششی را به طور اصولی انجام دهید. حتماً قبل از انجام از پزشکی خود دررابطه‌با تمرینات ورزشی سؤال کنید و از طریقه صحیح انجام آن‌ها اطلاع پیدا کنید.

در کنار اقدامات خودمراقبتی می‌توانید به این درمان‌ها بپردازید:

• کایروپراکتیک:

قدیمی‌ترین نوع درمان دستی است. در این نوع درمان ترفند‌های دستی روی ستون فقرات اعمال می‌شود. درمان کایروپراکتیک بیشتر مناسب درد کمر، ستون فقرات و گردن است.

• تزریق نخاعی:

در این نوع درمان مخلوط دارویی بین مهره‌ها تزریق می‌شود و سبب کوچک‌شدن پارگی دیسک می‌شود. در تزریق نخاعی نیاز به بستری‌شدن وجود ندارد و پس از تزریق 1 الی 3 ساعت استراحت نیاز است.

• پرولوتراپی:

پرولوتراپی با هدف ترمیم و تقویت بافت‌ها است در این درمان یک مخلوط مایع به نواحی آسیب‌دیده تزریق می‌شود و با تحریک سبب ترمیم بافت‌ها خواهد شد. این روش روند بهبود طبیعی بدن را تحریک و فعال می‌کند. پرولوتراپی در یک‌مرتبه انجام نمی‌شود و در فواصل متعدد تزریق صورت می‌گیرد.

فواید استراحت برای دیسک کمر

• عمل جراحی:

عمل جراحی یکی از بهترین و قطعی‌ترین راه‌های درمان پارگی دیسک کمر است و باتوجه‌ به تحقیقات صورت‌گرفته بخش زیادی از بیماران تنها با عمل جراحی به بهبودی رسیده ‎اند دکتر سنجری یکی از بهترین جراحان دیسک کمر در ایران با سابقه جراحی بیش از ۵۰۰۰ جراحی موفق میباشد. همچنین اگر شما در پی پارگی دیسک کمر خود به فلج پا دچار شدید حتماً و بدون فوت وقت نیاز به عمل جراحی دارید مرسوم‌ترین نوع عمل، عمل دیسکتومی در دنیای پزشکی نام دارد. یکی دیگر از مواردی که حتماً نیاز به عمل دیسکتومی است هنگامی است که شما پس از 3 ماه هنوز درد داشته باشید و بهبودی حاصل نشده باشد. در عمل دیسکتومی قسمتی از دیسک پاره شده را خارج می‌کنند تا فشار کمتری بر روی ستون فقرات و عصب‌های آن وارد شود. حتماً برای عمل جراحی پارگی دیسک کمر به یک پزشک حرفه‌ای مراجعه کنید. پس از انجام عمل شما تا مدتی نیاز به استراحت و انجام فعالیت‌های ملایم دارید.

سخن پایانی

پارگی دیسک کمر یکی از بیماری‌های خطرناک است که می‌تواند شما را تا آخر عمر زمین‌گیر کند؛ پس بهتر است اگر به این بیماری مبتلا هستید یا علائم آن همچون گزگز پا، کمردرد، ضعف و بی‌حسی اندام‌ها و…را دارید، هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید و به دنبال درمان خود باشید. بهبود پارگی دیسک کمر با استراحت اتفاق نمی‌افتد و برای بهبودی درد خود احتیاج به اقدامات دیگری دارید، پس به‌هیچ‌وجه بهبودی خود را گرو استراحت زیاد نبینید که نه‌تنها مؤثر نخواهد بود؛ بلکه آسیب وارده را بیشتر خواهد کرد. سؤالات و تجربیات خود را دررابطه‌با درمان پارگی دیسک کمر و بهبود آن با استراحت را با ما در میان بگذارید؛ دراسرع‌وقت به سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.