درمان دیسک کمر بدون جراحی

• دیسک کمر
درمان دیسک کمر بدون جراحی

مقدمه
هر نوع جراحی با عوارضی و مشکلاتی همراه است. از این رو امروزه اکثر افراد روش های درمان دیسک کمر بدون جراحی و نوین را به عمل جراحی ترجیح می دهند. یکی از بیماری های شایع به خصوص در سنین بالا دیسک کمر است که ممکن است خود شما یا یکی از اطرافیانتان به آن دچار باشد. در گذشته تصور بر این بود که تنها را علاج این عارضه عمل جراحی می باشد. ولی امروزه با تکیه بر علوم فیزیوتراپی و پیشرفت علم روش های مختلفی برای درمان دیسک کمر بدون جراحی ارائه گردیده است. با مراجعه به یک پزشک حاذق می توانید درمان دیسک کمر خود را آغاز کنید و برای همیشه از درد و محدودیت های حرکتی ناشی از آن رهایی یابید.

دیسک چیست

دیسک کمر از دو بخش اصلی داخلی و بیرونی تشکیل شده است. بخش داخلی دیسک، هسته دیسک یا نوکلئوس پولپوزوس نامیده می شود و حالتی نرم و ژلاتینی دارد. قسمت بیرونی دیسک، سخت و مقاوم می باشد که از 32 لایه ی مختلف که آنولوس فیبروزوس نامیده می شود، تشکیل شده است. عدم رعایت در تحرکات روزانه و یا بروز حادثه، موجب آسیب دیدن دیسک کمر و در بیشتر مواقع بیرون زندگی ناحیه ی داخلی، از غشای بیرونی می شود. این شرایط را فتق یا لغزش دیسک که با نام علمی پرولاپس نیز شناخته می شود، می نامند. بروز چنین شرایطی باعث ایجاد درد شدید در کمر و عدم تحرک در فرد مبتلا می شود.

یکی از عارضه های شایع به خصوص در سنین بالا دیسک کمر است.

عارضه های شایع به خصوص در سنین بالا دیسک کمر

دیسک کمر چیست

ستون فقرات متشکل از تعدادی زیادی مهره می باشد که بر روی هم قرار گرفته اند. به طور کلی ستون فقرات از 7 مهره در ناحیه ی گردن، 12 مهره در توراسیک یا قفسه ی سینه و 5 مهره در قسمت کمر تشکیل شده است. علاوه بر این 24 مهره ی ستون فقرات، یک قطعه ی استخوانی در انتهای آن با عنوان ساکروم یا دنبالچه قرار گرفته است. هر کدام از این مهره ها به واسطه ی یک توده ی غضروفی دیسک مانند محافظت می شوند و حرکت و لغزش مهره ها را میسر می کنند. وظیفه ی اصلی دیسک کمر جذب فشارها و ضربات ناشی از فعالیت های روزمره، مانند قدم زدن، نشستن و برخاستن، چرخیدن، بلند کردن یا بر زمین گذاشتن اشیا و… می باشد. به زبان ساده تر ستون فقرات به طور یکپارچه ساخته نشده است و از تعدادی مهره که به صورت عمودی بر روی یکدیگر چیده شده اند و توسط دیسک کمر به یکدیگر متصل گردیده اند تشکیل شده است.

روش های درمان دیسک کمر بدون جراحی

همانطور که پیشتر گفته شد پیشرفت علم پزشکی به خصوص در حوزه ی فیزیوتراپی موجب گردیده که راهکارهای فراوانی برای درمان دیسک کمر بدون جراحی ارائه گردد. هدف از مقدم شمردن این راهکار ها نسبت به عمل جراحی، اجتناب از عوارض و مشکلات پس از آن می باشد. امروزه ثابت شده است که درمان های بدون جراحی عوارض به مراتب کمتری دارند و از ثبات و ماندگاری بیشتری به نسبت عمل جراحی برخوردار می باشند. از جدیدترین راهکارها برای درمان دیسک کمر بدون جراحی می توان به عملیات رادیوفرکوئنس، تزریق در ناحیه ی دیسک کمر یا اپیدورال و… نیز اشاره کرد.

ستون فقرات متشکل از تعدادی زیادی مهره می باشد که بر روی هم قرار گرفته اند.

روش اول :

روش های درمان دیسک کمر بدون جراحی

درمان دیسک کمر بدون جراحی رادیوفرکوئنسی

از جمله روشهای درمان دیسک کمر بدون جراحی میتوان به روش رادیوفرکوئنسی اشاره کرد. این روش یکی از روشهای موثر در درمان دیسک کمر به شمار می آید. علاوه بر این از آنجایی که رادیوفرکوئنسی روشی غیر تهاجمی محسوب می شود، نسبت به دیگر روش ها عوارض کمتری در بدن فرد ایجاد خواهد کرد. پزشکان از طریق این روش، امواج الکتریکی را به رادیویی تبدیل کرده و با استفاده از سوزن های مخصوص به بلوک های عصبی می فرستند. این کار سبب کاهش دمای اعصاب این ناحیه و مسدود ساختن مسیر درد می شود. این شیوه ی درمانی برای اشخاصی مورد استفاده قرار می گیرد که، در طی بررسی های انجام شده در عملیات ام آر آی یا سی تی اسکن، اختلالی در عصب آنها دیده نشود. در غیر اینصورت، این روش درمانی در بهبود دیسک کمر آنها موثر نخواهد بود.

این روش یکی از روشهای موثر در درمان دیسک کمر به شمار می آید.دکتر رضا سنجری یکی از بهترین جراح دیسک کمر در ایران میباشند

روش دوم :

درمان دیسک کمر بدون جراحی رادیوفرکوئنسی

درمان دیسک کمر بدون جراحی با تزریق اپیدورال

این نوع روش درمان دیسک کمر بدون جراحی بیشتر برای کاهش درد و التهاب اطراف نخاع استفاده می شود و در بلند مدت به درمان دیسک کمک می کند. این روش بیشتر زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که، بیمار به درمان های دارویی یا طبی و نیز جلسات فیزیوتراپی پاسخ مثبتی نشان ندهد. در این شرایط پزشک متخصص در طی عملیات پزشکی، مواد ضد التهابی چون کورتون را که یکی از قویترین مواد ضد التهاب شناخته شده است، در فضای بین مهره ها یا فضای اپیدورال و یا در فاست های بیمار تزریق می کند.
این ماده ی ضد التهاب قوی با تاثیر مستقیم بر اعصاب این نواحی، سبب تسریع روند بهبود دیسک کمر و رفع درد و التهابات ایجاد شده در نواحی مورد نظر می شود. تزریق ماده ی کورتیکواستروئید در نواحی آسیب دیده ی نخاع همچنین، درد و التهاب اطراف دیسک را کاهش می دهد. این روش درمانی در بلند مدت موجب تسکین درد و ایجاد آرامش بیمار می گردد و یکی از موثرترین شیوه های درمان دیسک کمر بدون جراحی محسوب می شود.

این روش بیشتر زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که، بیمار به درمان های دارویی جلسات فیزیوتراپی پاسخ مثبتی نشان ندهد.از خدمات کلینیک مغز و اعصاب دکتر رضا سنجری میتوانیم به : درمان دیسک کمر،  تنگی کانال نخاع، درمان سیاتیک، جراحی تومور های مغزی اشاره نماییم جهت دریافت نوبت کافیست با شماره های مندرج در سایت در تماس باشید .

روش سوم :

درمان دیسک کمر بدون جراحی با تزریق اپیدورال

یخ درمانی

در برخی مواقع با به کارگیری راهکارهای خیلی ساده می توان به درمان دیسک کمر بدون جراحی کمک نمود. یکی از روش های مرسوم برای از بین بردن التهاب در بدن استفاده از کمپرس یخ می باشد. از همین رو استفاده از کمپرس آب سرد و یخ می تواند موجب کاهش التهابات دیسک کمر گردد و به درمان آن کمک کند. البته باید توجه داشته باشید که این نوع درمان بیشتر در کاهش آسیب دیدگی و التهاب ایجاد شده در بافت نرم موثر بوده و برای وضعیت های حاد به صورت موقت عمل می کند. برای درمان دردهای مزمن ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر، استفاده از ژل یخ موثرتر است. پاره شدن دیسک، موجب تحریک عصب ستون فقرات و ایجاد التهاب و درد در این ناحیه می شود. بسته های حاوی ژل یخ، التهاب و درد ایجاد شده در این ناحیه را به طور چشمگیری کاهش می دهند.

روش چهارم :

استفاده از داروهای مسکن و شل کننده ی عضلات

یکی دیگر از راه کارهای موقت برای درمان دیسک کمر بدون جراحی و کاهش التهابات و درد کمر استفاده از داروهای مسکن می باشد. استفاده از مسکن های غیراستروئیدی مانند؛ ناپروکسن و ایبوپروفن در کاهش درد بسیار موثر عمل می کنند و موجب بهبود کمردرد به طور موقت می شوند. داروهای شل کننده ی عضلات از دیگر داروهای موثر در درمان دیسک به شمار می آیند. داروهایی چون؛ متوکاربامول، تیزانیدین و باکلوفن از این نوع هستند. زمانی که طناب عصبی کمر به طور مداوم تحت فشار قرار گیرد، عضله به حالت انقباض در می آید. انقباض سبب تجمع اسید لاکتیک و کاهش میزان اکسیژن در بافت عضله شده و سبب ایجاد دردهای مزمن در این ناحیه می شود. از این رو استفاده از داروهای شل کننده ی عضلات می تواند منجر به کاهش و یا خارج سازی عضلات از حالت انقباض و بهبود دیسک کمر شوند.

استفاده از کمپرس آب سرد و یخ می تواند موجب کاهش التهابات دیسک کمر گردد.

روش پنجم :

استفاده از کمپرس آب سرد و یخ

گرما درمانی

همان طور که کمپرس آب سرد موجب از بین رفتن التهابات می شود، کمپرس آب گرم نیز می تواند موجب از بین رفتن اسپاسم های عضلانی گردد و فشار وارده بر روی دیسک کمر را کاهش دهد. این امر در کاهش درد ناشی از دیسک کمر بسیار موثر می باشد. علاوه بر استفاده از آب گرم در بهبود روند درمان این عارضه، امروزه از تکنولوژی لامپ مادون قرمز و فرابنفش نیز در درمان دیسک استفاده می شود. به این صورت که فیزیوتراپ در طی جلسات متوالی هریک از این لامپ ها را در ناحیه ی درد قرار می دهد. این کار به تدریج سبب می شود تا دردهای ایجاد شده در این ناحیه کاهش یابند.

روش ششم :

درمان دیسک کمر با استفاده از فیزیوتراپی

یکی از موثر ترین روش های درمان دیسک کمر بدون جراحی حرکات کششی و تمرینات فیزیوتراپی می باشد. به طور کلی روش های یاد شده تا به اینجای کار مکمل تکنیک های درمانی فیزیوتراپی می باشند. فیزیوتراپ از مجموعه ای از تکنیک ها و روشها جهت کاهش درد بیمار بهره می گیرد که، تا جایی که ممکن است روند درمان دیسک کمر بدون جراحی صورت پذیرد. او در وهله ی اول سعی می کند تا از حرکات کششی، در رفع انقباض عضله و کاهش درد بهره گیرد. به این منظور برخی از تمرینات کششی را در دستور کار قرار می دهد، انجام حرکات کششی همچنین سبب تنظیم حالت فاست های از فرم خارج شده و افزایش خون رسانی در آن ناحیه می شود. این موارد در طی جلسات متوالی فیزیوتراپی، به تدریج سبب کاهش التهاب و درد و نیز تسریع روند درمان دیسک خواهد شد.

روش هفتم :

ماساژ کمر

یکی دیگر از شیوه های درمان دیسک کمر بدون جراحی که از گذشته نیز مرسوم بوده است، ماساژ کمر می باشد. ماساژ دادن کمر با استفاده از برخی تکنیک های اصولی و استاندارد، ضمن افزایش جریان خون در ناحیه ی آسیب دیده، به دفع سموم از این ناحیه نیز کمک شایانی می کند. افزایش جریان خون سبب کاهش و رفع انقباض ایجاد شده در عضلات و بهبود التهابات ایجاد شده در ناحیه ی درد می شود. ماساژ دادن همچنین با تنظیم حالت فاست های خارج شده از فرم استاندارد، در درمان دیسک تاثیر بسزایی دارند.

افزایش جریان خون سبب کاهش و رفع انقباض در ناحیه ی درد می شود.

روش هشتم :

ماساژ کمر

درمان دیسک کمر با طب سوزنی

طب سوزنی یکی از فنون درمانی مورد استفاده در کشور چین می باشد که با فرو کردن یک سری سوزن های مخصوص و بسیار نازک در برخی از نقاط بدن موجب ایجاد تغییراتی در عملکرد سیستم بدن می شوند. ایجاد تغییرات در عملکرد بدن موجب درمان برخی از عارضه ها می شود. این نوع طب یکی از قدیمی ترین و باستانی ترین روش های درمان دیسک کمر بدون جراحی محسوب می شود. به طور معمول سوزن را تا عمق بافت چربی بدن فرو می کنند، به همین دلیل استفاده از سوزن هیچ گونه دردی را در بیمار ایجاد نمی کند. این نوع روش درمان می تواند در درمان دیسک کمر، درد های ناشی از سیاتیک و… بسیار مفید باشد.

روش نهم :

جلوگیری از حرکت ستون فقرات

همان طور که گفته شد دلیل اصلی بروز درد در بیماران مبتلا به عارضه ی دیسک کمر، کم اثر شدن خاصیت دیسک در میان مهره های ستون فقرات می باشد. بدین صورت که بیمار به هنگام حرکت مهره های که دیسک آنها دچار آسیب شده اند بر روی هم به لغزش درآمده و ایجاد درد شدید می کنند. از این رو مانع شدن از حرکت مهره ها می تواند موجب کاهش درد شود. با بستن کمر بیمار و جلوگیری از حرکت ستون فقرات می توان به طور موقت درد را کاهش داد و به درمان دیسک کمر کمک نمود.

روش دهم :

درمان دیسک کمر با کم کردن فشار دیسک توسط لیزر

یکی دیگر از روش های بسیار موثر در درمان دیسک کمر بدون جراحی، استفاده از لیزر می باشد. این روش درمان دیسک کمر بدین صورت انجام می گیرد که با استفاده از یک سوزن، یک حفره ی بسیار ریز برای عبور اشعه ی لیزر و تابیدن آن به دیسک کمر معیوب ایجاد می کنند. اشعه ی لیزر مقدار بسیار کمی از بافت غضروفی دیسک را می سوزاند و موجب کاهش فشار داخلی آن می شود. کاهش فشار دیسک از میزان بیرون زدگی آن می کاهد و همین امر موجب درمان دیسک کمر بدون جراحی و عوارض پس از آن می شود.

درمان دیسک کمر با کم کردن فشار دیسک توسط لیزر

جمع بندی

ستون فقرات از تعدادی مهره که توسط توده های غضروفی به نام دیسک کمر محافظت می شوند، تشکیل شده است. وظیفه ی اصلی دیسک کمر میسر نمودن تحرکات مهره های ستون فقرات می باشد و از برخورد و ساییدگی آنها با یکدیگر جلوگیری می کند. در حقیقت دیسک کمر نقش یک بالشتک را در میان مهره های کمر ایفا می کند. یکی از مشکلات و بیماری های شایع دیسک کمر می باشد که علت آن بیرون زدگی دیسک از میان مهره های کمر می باشد؛ که با درد شدید در ناحیه ی کمر همراه است. برای درمان این عارضه بهتر است ابتدا از روش های درمان دیسک کمر بدون جراحی استفاده شود و تا جای ممکن از عمل جراحی و عوارض پس از آن پرهیز گردد. تجربه نشان داده است که بیش از 80 درصد از بیماران با استفاده از روش های درمان دیسک کمر بدون جراحی بهبود یافته اند .برای اطلاعات بشتر درباره روش های درمانی دیسک کمر بدون جراحی کافیست به یک جراح مغز و اعصاب ستون فقرات مراجعه نمایید .