• مغز و اعصاب
مقدمه

آیا بیماری صرع خطرناک است ؟ راه های درمان آن چیست ؟ برای آشنایی کامل با بیماری صرع و راه های درمان آن کافیست تا انتهای مقاله با ما همراه باشید .

آیا بیماری صرع خطرناک است

صرع در واقع یک نوع اختلال در سیستم عصب مرکزی است که منجر به مختل شدن فعالیت سلول های عصبی در مغز و در نتیجه تشنج های مکرر در یک دورزه زمانی در فرد می شود.

تشنج در واقع علائم مختلفی دارد که با توجه به اینکه در کدام قسمت مغز اتفاق بیفتد نشانه های زیر را به دنبال خواهد داشت:

حرکات مکرر اندام ها، مات شدن، رفتار های غیر عادی، کاهش هوشیاری، انقباظات عضلانی، اختلالات حسی و …

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله همه چیز در مورد تشنج را بخوانید.

بیماری صرع چیست و راه های درمان ان را توضیح دهید .

برخی از انواع صرع

صرع بزرگ یا تونیک

این نوع صرع از شایع ترین نوع صرع های می باشد که بدون علائم اولیه است و دارای دو فاز است.

• مرحله تونیک

این مرحله بین 20 تا 60 ثانیه بطول می انجامد. در این فاز بیمار به صورت ناگهانی می افتد و هوشیاری خود را از دست می دهد، ماهیچه هایش منقبض شده و چشم های وی به سمت بالا و عقب منحرف می شود. مردمک های چشم گشاد شده و بسته شدن طناب های صوتی، موجب پیدایش فریاد می شود.

• مرحله کلونیک

در این مرحله لرزش و تکان های شدید در اندام ها دیده می شود. تنفس بیمار تند و بزاق در دهانش جمع می شود و  ایجاد صدای خر خر می کند.

صرع کوچک یا پتی مال

این نوع صرع در دختران شایع تر است و معمولا بین 6 تا 14 سالگی رخ می دهد. علائم این نوع صرع معمولا وقفه های کوتاه مدت در اندازه چند ثانیه است که معمولا دیگران تا مدتها متوجه آن نمی شوند. در این نوع صرع،  بیمار به زمین نمی افتاد اما برای چند ثانیه مکث کرده و ارتباطش با محیط قطع می شود و هوشیاری خود را فورا بدست می آورد. خیره شدن چشمها، پرش در لب ها و پلک زدن پشت هم از دیگر نشانه های این نوع صرع است.

برای تشخیص این بیماری باید از بیمار بخواهید به مدت چند دقیقه به سرعت نفس عمیق بکشد. علائم بیمار به صورت مات شدن و خیره شدن مشخص می شود.

ممکن است این نوع صرع با تیک یا دیگر بیماری های حرکتی کودکان اشتباه گرفته شود. کودکی که مبتلا به تیک است می توان از حرکات غیر طبیعی خود جلوگیری کند اما در صرع پتی مال بیمار اراده ای برای کنترل حرکات ندارد.

از علائم بروز این نوع صرع، خستگی و تنفس عمیق مداوم است.

صرع آتونیک

این نوع صرع معمولا بین 6 ماهگی تا 7 سالگی رخ می دهد اما ممکن است در سنین نوجوانی نیز بروز کند. صرع آتونیک ناگهانی اتفاق می افتد و بیمار از جلو به زمین می خورد و خیلی زود بلند می شود و ممکن است با سنکوپ یا غش اشتباه گرفته شود. از دیگر نشانه های این نوع صرع، گاز گرفتگی زبان و بی اختیاری ادرار است. خطر زخمی شدن سر و صورت در این نوع صرع وجود دارد.

صرع آتونیک چیست و راه های درمان ان

صرع موضعی پیوسته

در این نوع صرع عضلان ساق پا و بازوها به صورت پی در پی دچار حملات کلونیک می شوند. این حرکات به دیگر اندام ها گسترش پیدا نمی کند اما ممکن است از چند روز تا چند ماه بطول بیانجامد.

انجام فعالیت باعث افزایش این علائم و استراحت کردن و خوابیدن این علائم را کاهش می دهد. معمولا در این نوع صرع بیماران نسبت به داروهای صرع مقاوم هستند.

صرع کانونی

صرع کانونی در دو نوع ساده و مرکب است.

در نوع ساده بیماری برای مدت کوتاهی هوشیاری خود را از دست می دهد و یا علائم زیر را دارد:

• احساس ترس زیاد و میل به فرار
  • احساس بوی نامطبوع مثل سوختن پلاستیک
  • احساس مزه بد در دهان
  • توهمات شنوایی
  • سرگیجه و حالت سرخوشی و هیجانات جنسی
  • نشناختن محیط هایی که قبلا میشناخته و برایش آشنا بوده و بالعکس
  • بزرگتر و یا کوچکتر دیدن اشیاء از اندازه واقعی آن

نوع مرکب آن، بیشتر در نوجوانان و بالغین دیده می شود و امواج صرع از نیمکره مغز شروع و به سایر قسمت ها گسترش پیدا می کند.

دکتر رضا سنجری جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات  از مجهزترین دستگاه های روز دنیا در تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب و ستوان فقرات استفاده می نماید. شما عزیزان می توانید از طریق شماره تماس: 09198379137 با ایشان ارتباط برقرار نمایید.

صرع سلام

همان طور که از اسم این نوع بیماری پیداست علائمی شبیه به خم شدن پی در پی و غیر عادی گردن، تعظیم کردن و سلام کردن و افت توان فکری خواهد داشت که معمولا در دوران ابتدایی شیرخوارگی و در سنین یک ماهگی تا شش ماهگی بروز می کند. این بیماری با افزایش سن کنترل شده و ممکن است در سنین 4 تا 5 سالگی بهبود پیدا کند.

صرع لنوکس

صرع لنوکس معمولا در سنین 1 تا 10 سالگی رخ می دهد اما در سنین 3 تا 5 سالگی شیوع بیشتری داشته و در پسران به مراتب بیشتر است. این نوع صرع ممکن است از ترکیب انواع صرع ها بروز کند.

صرع چیست و راه های درمان ان در کوتاه ترین زمان ممکن

این نوع صرع به دو شکل اولیه و ثانویه بروز می کند. در نوع اولیه دلیل مشخصی وجود ندارد، اما در شکل ثانویه آن ممکن است به دلیل ضربه های دوران نوزادی، اختلالات پیش رونده، عفونت و دستگاه عصبی بروز کند.چه کسانی بیشتر در معرض بیماری صرع قرار دارند؟

• افرادی که جراحت سر داشته باشندو
  • افرادی که سابقه خانوادگی دارند.
  • افرادی که سکته مغزی کرده اند و یا دجار بیماری های عروقی باشند.
  • افرادی که دچار کم خونی هستند.
  • افرادی که دچار عفونت مغزی شده اند که منجر به التهاب مغز یا نخاع شده باشد.
  • افرادی که در کودکی دچار تشنج شده باشند.
  • سن نیز یکی از عوامل تاثیر گذار است. بیماری صرع در کودکان و افراد مسن بیشتر است اما ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد.

بیشتر بخوانید: بیماری ام اس و درمان آن ، علت و درمان بی حسی عصب صورت

تشخیص بیماری صرع

آزمایش های مختلفی برای تشخیص ابتلا به صرع وجود دارد که به شرح زیر است:

• آزمایش عصبی
  • آزمایش خون
  • الکتروآنسفالوگرافی (EEG)
  • سی تی اسکن
  • اسکن ام آر آی (MRI)
  • اسکن ام آر آی عملکردی (FMRI)
  • مقطع نگاری رایانه ای تک فوتونی (SPECT)

درمان صرع

دکتر رضا سنجری متخصص مغز و اعصاب و متخصصین دیگر معمولا شروع درمان را با تجویز دارو شروع می کنند. در صورتی که دارو درمانی به رفع مشکل کمک کننده نباشد از روش های دیگری مثل جراحی و دیگر روش ها استفاده می شود.

دارو درمانی

برای درمان افراد مبتلا به صرع معمولا از داروهای ضد تشنج استفاده می شود. در مواری نیز ممکن است برای کنترل تعداد و شدت تشنج از ترکیب داروها استفاده شود که توسط متخصص مغز و اعصاب تجویز می شود. در این مورد پزشک باید توصیه های لازم را برای زمان توقف داروها در اختیار بیمار قرار دهد.

میزان دوز دارو و داروی مناسب با توجه به وضعیت بیمار، تعداد دفعات تشنج، سن بیمار و دیگر عوامل بستگی دارد.

عمل جراحی

عمل جراحی معمولا وقتی انجام می شود که در آزمایش های مشخص شود که قسمت مشخصی از مغز که با عملکرد های حیاطی بیمار مثل شنوایی، بینایی، کنترل اعضا و صحبت کردن ارتباط ندارد، درگیر باشد. پزشک در این مواقع قسمتی از مغز را که باعث ایجاد تشنج می شود را بر می دارد.

جراحی صرع چیست؟ راه های درمان بیماری صرع

از عمل جراحی در همه مواقع استفاده نمی شود زیرا ممکن است عوارض جانبی مثل تاثیر منفی در توانایی تفکر فرد داشته باشد. به همین دلیل بهتر است قبل از این کار با جراح مغز و اعصاب در مورد میزان موفقیت و عوارض احتمالی آن مشورت شود.

از دیگر روش های درمانی می توان به تحریک عصب واگ و رژیم کتوزنیک اشاره کرد.

اقداماتی که برای افرادی که دچار تشنج می شوند می توان انجام داد

در صورتی که فردی دچار تشنج ناشی از صرع شد می توان موارد زیر را انجام داد:

بهتر است همه اشیاء را از دسترس بیمار خارج کنید تا به فرد آسیب وارد نشود.

برای پیشگیری از وارد شدن ضربه به سر بیمار بهتر است از سر بیمار مراقبت کنید. می توانید از بالش نرم برای این کار استفاده کنید.

در طول حمله از قرار دادن مواد غذایی و دارو در دهان بیمار خودداری کنید. زیرا این کار ممکن است خطر خفگی یا مشکلات تنفسی را برای بیمار افزایش دهد.

بعد از توقف حمله صرع، بهتر است وضعیت بیمار را تا زمانی که به شرایط عادی بازگردد کنترل کنید.

در صورتی که بیمار قبل از بهبود تشنج اولیه، مجددا دچار تشنج شد، بهتر است با مرکز اورژانس تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:

تنگی کانال نخاع امروزه یکی از عارضه های بسیار شایع در بین افراد مسن میباشد .اگر شما هم قصد دارید درباره تنگی کانال نخاعی و درمان تنگی کانال نخاعی بیشتر بدانید کافیست این مقاله مفید از سایت ما را مطالعه نمایید.

شماره تماس: 09198379137

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/drrezasanjari

دریافت نوبت

شماره های تماس جهت دریافت نوبت