درمان تومور پرولاکتینوما

• مغز و اعصاب
درمان تومور پرولاکتینوما

پرولاکتینوما چیست؟

دکتر رضا سنجری متخصص مغز و اعصاب: پرولاکتینوما نوعی تومور است که تومور غیرسرطانی در غده هیپوفیز مغز، شروع به تولید بسیار زیاد هورمون پرولاکتین می کند و دلیل عمده آن می تواند کاهش سطح هورمون جنسی استروژن در زنان و تستروژن در مردان باشد.

در اکثر مواقع پرولاکتینوما تهدیدی برای سلامتی به شمار نمی رود، ولی در بعضی مواقع می تواند باعث اختلال در بینایی ، ناباروری و … باشد. شناخته شده ترین تومور تولید کننده هورمون در غده هیپوفیز ، پرولاکتینوما باشد. یکی از رایج ترین روشهای درمان پرولاکتینوما تجویز دارو توسط متخصص مغز و اعصاب می باشد اما در مواردی نیز برداشتن غده هیپوفیز نیز توسط پزشک متخصص انجام می شود.

ما در ادامه این مقاله قصد داریم در رابطه با علائم تومور هیپوفیز، علائم پرولاکتینوما، دلایل پرولاکتینوما، عوارض پرولاکتینوما، تشخیص پرولاکتینوما و درمان پرولاکتینوما صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

علائم پرولاکتینوما

اصولا پرولاکتینوما بدون علامت و نشانه است، اما در اثر افزایش بسیار زیاد پرولاکتین ، تومور نیز بزرگ شود و علائمی را بروز دهد ، برخی از علائم پرولاکتینوما می تواند مختص زنان و مردان و یا حتی مختص در هر دو جنس باشد.دکتر رضا سنجری جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات قصد دارد در ادامه این مطلب این علائم را بازگو کند.

پرولاکتینوما

بیشتر بخوانید: علت و درمان بی حسی عصب صورت

علائم پرولاکتینوما در بانوان

• قطع شدن قاعدگی و یا قاعدگی نامنظم
  • ترشحاتی که از سینه خارج می شود( در مواقعی که باردار نیستید و یا در دوران شیردهی نیستید).
  • احساس درد در هنگام رابطه جنسی( به دلیل خشکی واژن).
  • رشد غیر معمول مو در بدن و صورت
  • آکنه

علائم پرولاکتینوما در آقایان

• اختلال در نعوظ
  • کاهش چشمگیر موی صورت و بدون
  • رشد غیرطبیعی سینه

بیمارستان تندیس یکی از بهترین بیمارستان ها  و مجهزترین بیمارستان ها برای درمان تومور مغزی میباشد از خدمات جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات این بیمارستان میتوانیم به درمان تنگی کانال نخاعی ، درمان دیسک کمر ، انحراف ستون فقرات، سرخوردگی مهره و…. اشاره نماییم .

علائم مشترک پرولاکتینوما در زنان و مردان

• تراکم استخوان پایین.
  • کم کاری غده هیپوفیز (به دلیل فشار وارد شده تومور )
  • کاهش میل جنسی
  • اختلالات بینایی
  • ناباروری

به دلیل به هم خوردن نظم قاعدگی معمولا زنان زودتر از آقایان متوجه این تومور می شوند . دکتر رضا سنجری متخصص مغز و اعصاب توصیه می کند در صورت مشاهده هر کدام از علائم پرولاکتینوما حتما به یک پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

دلایل مبتلا به پرولاکتینوما

• سیستم غدد درون ریز( مهم ترین غدد درون ریز شامل :هیپوفیز ، غدد تیروئید ،غدد پاراتیروئید، غدد فوق کلیوی ، جزایر لانگرهانس در پانکراس ، تخمدان ها در بانوان ، بیضه ها در آقایان)
  • غده هیپوفیز و هیپوتالاموس

همان طور که در ابتدای این مقاله گفتیم پرولاکتینوما نوعی تومور است که تومور غیرسرطانی در غده هیپوفیز مغز،شروع به تولید بیش از حد هورمون پرولاکتین می کند و دلیل عمده آن می تواند کاهش سطح هورمون جنسی استروژن در زنان و تستروژن در مردان باشد و چند نمونه از دلایل احتمالی دیگر شامل : مصرف برخی از داروها ، وجود انواع دیگر تومورها در غده هیپوفیز ، غده هیپوفیز غیرفعال ، تحریک دائم سینه ، بارداری و شیردهی می باشد.

غده هیپوفیز جزء غده های کوچک بدن است که شکل لوبیایی دارد و در پایه مغز واقع شده است، اما برخلاف اندازه کوچکی که غده هیپوفیز دارد ، تقریبا اثر مستقیم بر تمای اعضای بدن دارد. هورمون های تولید شده توسط غده هیپوفیز می تواند فعالیت مهم بدن مانند : رشد ، متابولیسم ، فشار خون و باروری را تنظیم کند.

عوارض پرولاکتینوما

• اختلالات بینایی
  • کم کاری غده هیپوفیز
  • تراکم استخوان پایین
  • ایجاد عوارض در بارداری ( اگر مشکل پرولاکتینوما دارید و قصد بارداری دارید حتما قبل از اقدام به پزشک خود اطلاع دهید).

تشخیص پرولاکتینوما

• آزمایش خون:
  • در صورت بروز علائم پرولاکتینوما ، با آزمایش خونی که انجام می گیرد پزشک می تواند تولید بیش از حد پرولاکتین را مشاهده کرد.
  • تصویر برداری از مغز:
  • پزشک توسط اسکنی که از مغز گرفته می شود می تواند تومور غده هیپوفیز را تشخیص دهد.
  • تست بینایی

تشخیص پرولاکتینومادرمان پرولاکتینوما

هدف از درمان پرولاکتینوما به شرح ذیل است :

• برگشت ترشح پرولاکتین به حد نرمال
  • بازگشت عملکرد طبیعی غده هیپوفیز
  • کاهش اندازه تومور هیپوفیز
  • نابود کردن هر علامت یا نشانه ای که به دلیل فشار تومور می باشد. ( سردرد یا اختلالات بینایی)
  • بهبود کیفیت زندگی

درمان پرولاکتینوما یک تومور مغزی میباشد که به دو روش دارو درمانی و جراحی تقسیم می شود. در صورتی که دارو درمانی موثر نباشد پزشک ملزم به جراحی و برداشتن تومور می شود.

سخن پایانی

در اکثر مواقع پرولاکتینوما می تواند بدون خطر و عوارض باشد ، اما برای آرامش خاطر خودتان و پیشگیری از عوارض خطرناک ، در صورت مشاهده هر کدام از علائم پرولاکتینوما به بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران مراجعه کنید.

شماره تماس: 09198379137

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/drrezasanjari

دکتر رضا سنجری جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات فارق التحصیل از دانشگاه تهران دارای سایقه بیش از ۲۵۰۰ جراحی دیسک کمر

دکتر رضا سنجری