ویرایش محتوا
لوگو سایت دکتر رضا سنجری طرح سفید رنگ
درباره ما

دکتر رضا سنجری جراح و متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

راه های ارتباطی با ما
دیسک کمر در بارداری و خطراتی که ایجاد می کند

دیسک کمر در بارداری و خطراتی که ایجاد می کند

  • خانه
  • -
  • جراحی دیسک
  • -
  • دیسک کمر در بارداری و خطراتی که ایجاد می کند
دیسک کمر در بارداری و خطراتی که ایجاد می کند
مقدمه

درباره دیسک کمر در بارداری چه میدانید ؟! در این مقاله قصد داریم شما را با دیسک کمر در بارداری و راه های درمان آن، آشنا کنیم .

در طول بارداری به دلیل بزرگ شدن شکم، فشار به ستون فقرات و کمر وارد می شود. در واقع در مرکز ثقل بدن تغییر می کند. اگر مادر مبتلا به کمردرد، سیاتیک یا دیسک کمر باشد، در طول بارداری این درد بدتر می شود و حتی یک بار هم که قبل از بارداری هیچ مشکلی وجود ندارد، ممکن است در طول بارداری دیسک کمر مبتلا شود.

دیسک کمر یک بیماری بسیار دردناک می باشد و حتی در بارداری می تواند وخیم تر شود. دیسک کمر می تواند باعث درد شدید شود که با رشد جنین و بزرگ تر شکم، این درد افزایش می یابد. در این مقاله همراه ما باشید تا شما با دیسک کمر در خانواده سازیم .

 

 

 

 

 

 

انواع کمردرد در بارداری

شایعترین انواع کمر درد بارداری عبارتند از:

درد در پایین کمر
درد بخش خلفی لگن

درد پایین کمر در بارداری

کمردرد در بارداری عموما در بالای قسمت دور کمر و در وسط کمر است. ممکن است این درد تحتانی در بارداری با دردی که تا پا یا پنجه پا انتشار می‌تواند همراه باشد یا نباشد.در بارداری دردی که تا پا یا پنجه پا انتشار می‌یابد به سیاتیک معروف است. در کل، کمر درد بارداری شبیه به درد تحتانی کمری که زنانی که باردار هستند آن را تجربه می کنند. این نوع درد به طور معمول با قرار گرفتن طولانی مدت بدن در یک حالت (مانند نشستن، ایستادن یا بلند کردن مکرر اجسام) افزایش می یابد.یکی از عارضه های شایع مخصوصا در خانم ها تنگی کانال نخاع میباشد و این عارضه خود یکی از دلایل کمر درد در خانم ها میباشد 

درد لگن در بارداری

درد خلفی لگن چهار بار بیشتر از درد دنبالچه (کمر) در دوران بارداری شایع است. این درد، کمر درد شدیدی است که در زیر و در طرفین کمر و در هر دو طرف استخوان دنبالچه احساس می کنم. چنین درد لگن مربوط به بارداری را می توان در یک یا هر دو طرف تجربه کرد.برای آشنایی با جراحی دیسک درمان و روش های جراحی آن می توانید این مقاله از سایت را مطالعه کنید.

درد سیاتیک در بارداری

بیشتر زنان باردار حداقل یک دوره گرفتن رگ سیاتیک را تجربه می کنند.این نوع کمر درد بارداری، دردی تیرکشنده و شدید و زننده در پایین قسمت پشت پای فرد است که بر اثر فشرده شدن عصب سیاتیک بوجود می آید که از تحت فشار قرار دادن کمر (همانگونه) که حدس زد) تا پایین قسمت پشت هر پا کشیده شده است. این درد در ماه دوم و سوم بارداری یعنی زمانی که کودک در حال رشد است و در اثر اضافه وزن در افزایش فشار باعث ایجاد فشار می شود، بیشتر شایع است.

سیاتیک در بارداری چیست و راه های درمان ان در کوتاه ترین زمان ممکن

بیرون زدگی و پارگی دیسک در بارداری

این بیماری یکی از علل زنان کمردرد است.بیشتر بیرون زدگی های خفیف تا متوسط دیسک، دارای مشخصه ها و تعداد بسیار زیادی از افراد بدون اینکه حتی آن ها را مبتلا کنند، هستند. وجود دارد. بنابراین به این توصیه‌ها می‌شود که مراقبت‌های مربوط به بیرون زدگی دیسک را بیاموزند و درک کنند که با مشکلات بیشتر خفیف تا متوسط دیسک، به طور معمول تأثیر دیسک کمر بر بارداری نمی‌تواند باعث ایجاد هیچ گونه عارضه‌ای شود. برای درمان دیسک کمر و آشنایی با روش های درمان دیسک کمر میتوانید این مقاله از سایت را مطالعه نمایید.

علت ایجاد کمردرد در بارداری

افزایش هورمون ها: هورمون هایی که در طول دوران بارداری آزاد می شوند، به منظور آماده سازی مادر برای فرآیند تولد کودک امکان تبدیل شدن به رباط های ناحیه لگن و شل تر شدن مفاصل رافراهم می شوند. این تغییر در مفاصل و شل شدن رباط ها می تواند محافظ هایی باشد که کمر در حالت عادی را تحت تأثیر قرار دهد و به کمر درد حاملگی منجر شود.
مرکز تغییر ثقل: مرکز ثقل مادر به تدریج و با بزرگ شدن رحم و کودک رو به جلو حرکت می کند و باعث می شود که حالت بدن مادر تغییر کند.
اضافه وزن در بارداری: وزن اضافه ای که در بارداری ایجاد می شود، می تواند منجر به کمر درد در بارداری شود.
یا وضعیت بدن: حالت بد قرارگیری بدن و حالتان و خم شدن بیش از اندازه می تواند باعث بروز یا تشدید شود که مادر در ناحیه کمر خود تجربه می کند.
استرس: استرس معمول ضعیف بدن را درگیر می کند و به خاطر تغییر ناحیه لگن ممکن است فرد در طول دوران بارداری، کمر درد بارداری را تجربه کند.

علت ایجاد کمردرد در بارداری

چگونگی جلوگیری از بیرون زدگی دیسک کمر در بارداری

با پرهیز از انجام برخی فعالیت ها و تغییرات در شیوه زندگی می توانید تا حد زیادی از کمر و ستون فقرات خود در برابر بروز دیسک کمر در بارداری مراقبت نمایید. مراقبت های دوران بارداری عبارتند از:

 ۱:  نگه داشتن بدن در حالتی مطلوب و متقارن وصاف نشستن تاثیر بسزایی دارد به طوری که کمر خود را صاف نگه داشته و لگن را در زیر خود جمع کنید و وزن کل بدن را روی هر دو پا تقسیم نمایید.

۲: خودداری از انجام فعالیت های مضری که به کمر آسیب وارد می کنند مانند بالا رفتن از پلکان، ایستادن های طولانی مدت، پیاده روی بر روی سطوح ناهموار

۳: بلند کردن جسم سنگین مضر ترین کاری است که یک خانم باردار می تواند انجام دهد زیرا این کار لطمات زیادی به کمر او وارد می نماید. بهتر است در هنگام بلند کردن اجسام زانو های خود را خم کنید و پشت خود را صاف نماید. همچنین با نزدیک کردن جسم به خود هنگام بلند کردن آن می توان از وارد شدن فشار به لگن و ستون فقرات جلوگیری کرد. 

۴: درست خوابیدن و درست بلند شدن از دیگر نکاتی می باشد که یک حانم باردار باید رعایت نماید، قرار دادن یک بالشتک میان زانوها بهترین شیوه خوابیدن برای خانم باردار است. خانم های باردار برای بلند شدن از جای خود بهتر است از آرنج بدن کمک گرفته و بدن را به یک طرف چرخانده و روی پاهای خود بایستند.

درمان کمردرد بارداری

اگر در دوران بارداری دچار مشکلات مرتبط با کمر شدید میتوانید با انجام برخی تمرینات ورزشی و استفاده از کمربندهای مخصوص این مشکل را درمان کنید. در برخی موارد، خانم های باردار دچار مشکلاتی همچون دیسک کمر هم میشوند. اما باید بدانید که مشکلات مرتبط با کمر معمولا قابل درمان هستند و برای مادر و فرزند خطرناک نیستند. بسیاری از خانم ها پیش از بارداری نیز بیماری های مرتبط با کمر مانند اسکولیوز دارند که در طی بارداری عموماً بدتر میشود. بهتر است که در مورد کمر درد خود با متخصص مغز و اعصاب خود صحبت کنید.دکتر رضا سنجری یکی از بهترین جراح دیسک کمر تهران میباشد برای دریافت نوبت از دکتر رضا سنجری کافیست با شماره های مندرج در سایت در تماس باشید 

جدیدترین روش درمان دیسک کمر

در برخی مواقع پزشک با توجه به شدت درد شما مسکن هایی تجویز می نماید. پاراستامول یکی از مسکن های مناسب دوره ی بارداری است. در دوران بارداری از مصرف آسپرین و یا ضدالتهاب های غیر استروئیدی خودداری کنید. همچنین میتوانید از یخ درمانی و گرما درمانی نیز برای کم کردن درد کمر ناشی از دیسک و سیاتیک استفاده کنید. یخ درمانی با کاهش سیگنال های درد و کاهش جریان خون به تسکین درد کمک می کند. برای سیاتیک مزمن یا مکرر، گرما درمانی را امتحان کنید. استفاده از گرما به اتساع رگهای خونی، بهبود جریان خون و مواد مغذی و کاهش درد عضلانی کمک می کند و روند بهبود را نیز تسریع می کند.کمر درد شما نباید تاثیری روی زایمان یا کاهش درد هنگام زایمان بگذارد. اگر کمر درد دارید، میتوانید زایمان اپیدورال انجام دهید. برای دریافت نوبت از دکتر رضا سنجری میتوانید با شماره های مندرج در سایت در تماس باشید .

خطرناکترین دیسک کمر در بارداری :

دیسک کمر خطرناک علایم شدیدی از دیسک کمر میباشد در دیسک کمر خطرناک فرد درد شدیدی در ناحیه پشتی خود احساس میکند همچنین در این نوع دیسک کمر فرد پا درد شدیدی خواهد داشت و بهترین روش درمان آن جراحی دیسک کمر میباشد  اگر شما هم میخواهید با خطرناک ترین دیسک کمر اشنا شوید کافیست این مقاله اختصاصی از سایت را مطالعه نمایید

دیسک کمر در زنان

مراقبت‌های بعد از جراحی دیسک کمر

اپاندیموم از تشخیص تا درمان

دکتر رضا سنجری جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات فارق التحصیل از دانشگاه تهران دارای سایقه بیش از ۲۵۰۰ جراحی دیسک کمر

دکتر رضا سنجری

جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات

دریافت نوبت

شماره های تماس جهت دریافت نوبت

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در
خبرنامه سایت

*** عضویت در خبرنامه سایت

کلینیک آنلاین مغزو اعصاب دکتر رضا سنجری با هدف پیشگیری و درمان بیماری های مغزی و ستون فقرات و همچنین معرفی بهترین نورولوژیست ها و فیزیوتراپ ها برای شما هم میهنان عزیز ایجاد شده است .

بخش های کلینیک
روزهای کاری
یکشنبه : 1۷.00 - ۱۱.00
دوشنبه : ۱۸.00 - ۱۳.00
پنج شنبه : ۱۸.00 - ۱۳.00