دیسک کمر در پا‌ها

• دیسک کمر
دیسک کمر در پا‌ها

دیسک کمر یکی از عمده مشکلات مردم در سرتاسر دنیا بوده که امروزه افراد زیادی را درگیر خود کرده است. متأسفانه این بیماری از حساسیت بسیار بالایی برخوردار بوده و در صورت عدم پیگیری، ممکن است درد آن به پا‌های فرد نیز سرایت کند. دقت داشته باشید که بروز علائم دیسک کمر در پاها می‌تواند یک مشکل جدی در سلامت فرد ایجاد کند و در نهایت کیفیت زندگی او را تحت‌تأثیر قرار دهد. بنابراین در صورتی که علائم این بیماری در پا‌هایتان خود را نشان داد، سریعاً پیگیر درمان شوید تا کار به جا‌های باریک‌تری نکشد. در این مطلب بر روی دیسک کمر در پا‌ها متمرکز می‌شویم و اطلاعاتی جامع را در اختیارتان قرار می‌دهیم. اگر شما نیز درگیر بیماری دیسک کمر شده‌اید، مطالعه این نوشته می‌تواند برای شما مفید و کاربردی باشد.

علائم دیسک کمر در پا‌ها چیست؟

علائم دیسک کمر در پا‌ها، می‌تواند برای فرد تا مقدار زیادی، آزاردهنده باشد. این مشکل، امکان دارد هر فردی را در هر سن و سالی درگیر کند و باعث شود که زندگی روزمره بیمار را دچار یک سری اختلالات کند. در ادامه این بخش، شما را با تمام علائم دیسک کمر در قسمت پا‌ها آشنا خواهیم کرد.

درد شدید در پا‌ها

درد شدید و ناگهانی در پا‌ها یکی از اصلی‌ترین علائم دیسک کمر است. این درد ممکن است به صورت نوسانی باشد و برای بیشتر افراد در یک پا خود را بروز می‌دهد. معمولاً این نوع درد که در قسمت پا‌ها ایجاد می‌شود، از درد کمر هم برای افراد دردناک‌تر است که آن را به‌عنوان تیرکشیدن یا حالت سوزشی تعریف می‌کنند.

درد شدید در پا‌ها نشانه دیسک کمر در پا ها میباشد

بی‌حسی و بدن درد

بی‌حسی، بدن درد و حتی خزش در پا‌ها نیز می‌تواند نشانه دیسک کمر باشد. این علائم ممکن است در ناحیه زانو شروع شده و به سمت کف پا پیشرفت داشته باشد. این عارضه می‌تواند به‌مرور فرد را در زندگی‌اش ناتوان کند.

ضعف عضلانی در پا ها

ضعف عضلانی در پا، اغلب همراه با درد و بی‌حسی، یکی دیگر از علائم دیسک کمر در پا‌ها خواهد بود. این علائم ممکن است باعث ناتوانی فرد در راه‌رفتن شود و یا گاهی ممکن است فرد نتواند به‌راحتی پا‌هایش را تکان داده و یا اقدام به راه‌رفتن کند. همچنین این مسئله می‌تواند باعث زمین‌خوردن فرد شده یا در هنگام بلندکردن اشیا از زمین تا حد زیادی ناتوان شود.

تنگ شدن عصب‌ها در پا ها

فشار بر روی عصب‌هایی که از ناحیه کمر عبور می‌کنند، می‌تواند باعث تنگ شدن آن‌ها شود و علائمی مانند درد، بی‌حسی و تن دردی در پا‌ها ایجاد کند که یکی از شایع‌ترین علائم در این بیماری است.نشستن بیش از حد یکی از کارهایی است که باعث میشود دیسک کمر شما تشدید شود و جز کارهایی که برای دیسک کمر ضرر دارد .

احساس خارش در پا ها

همان‌طور که می‌دانید زمانی که شما درگیر دیسک کمر در پا‌ها می‌شوید، عصب‌های شما آسیب‌دیده و در پی آن ممکن است احساس خارشی را در سطح پوست و یا در درون بدنتان احساس کنید. همچنین این خارش می‌تواند با حس سوزن‌سوزن پا‌هایتان همراه باشد. علاوه بر آن می‌تواند شوک الکتریکی را به همراه داشته باشد.

احساس سردی و گرمی

زمانی که یک آسیب عصبی مثل مشکلات دیسک کمر ایجاد می‌شود، رشته‌های اعصاب به‌درستی کار نمی‌کنند و عملکرد اعصاب در برخی از اندام‌ها ممکن است به طور قابل‌توجهی تحت‌تأثیر قرار گیرد و شما در پا‌هایتان احساس سردی یا گرمی کنید.

راه‌های درمان دیسک کمر در پا ها

زمانی که علائم دیسک کمر در پا‌ها ایجاد می‌شود، فرد باید با سرعت بالایی روند درمان خود را شروع کند. اما نکته اصلی این است که در ابتدا به پزشک متخصص مراجعه کرده و تحت‌نظر آن، اقدام به درمان کنید. در این قسمت، برخی از راه‌های درمان دیسک کمر در پا‌ها را برای شما شرح می‌دهیم.

راه‌های درمان دیسک کمر در پا ها

استفاده از دارو‌ها

دارو‌های ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن، دارو‌های ضددرد مانند ترامادول و دی‌گوکسین، و دارو‌های ضد تشنجی مانند گاباپنتین می‌تواند به کاهش علائم دیسک کمر در پا‌ها کمک کنند.

فیزیوتراپی

تمرینات فیزیکی مانند تمرینات استقامتی، تمرینات انعطاف‌پذیری و تمرینات تقویتی می‌تواند به بهبود علائم دیسک کمر در پا‌ها کمک کند. همچنین تمرینات ورزشی منظم می‌تواند به بهبود عملکرد عضلات در ناحیه کمر مؤثر باشد.

کمپرس سردوگرم

استفاده از کمپرس‌های سرو و گرم نیز یکی از روش‌های درمان برای دیسک کمر در پا‌ها شناخته می‌شود و در کاهش درد و التهاب می‌تواند تأثیر مثبتی داشته باشد. البته توجه داشته باشید این روش‌ها باید به طور مناسب و با راهنمایی پزشک یا متخصص تربیت‌بدنی استفاده شوند.این روش برای درمان تنگی کانال نخاع نیز موثر میباشد .

استفاده از کمربند طبی

زمانی که شما درگیر بیماری دیسک کمر می‌شوید، با هر حرکت شما ممکن است این بیماری تشدید پیدا کند. بنابراین ثابت نگه‌داشتن کمر در این شرایط ممکن است برای شما مفید واقع شود. پس در این هنگام توصیه می‌شود از کمربند‌های طبی استفاده کنید تا محدوده حرکتتان کمتر شود.

تغییرات در رژیم غذایی

تغییرات در رژیم غذایی مانند کاهش مصرف غذا‌های پرچرب و پرقند و افزایش مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها و مواد مغذی می‌تواند به بهبود عمومی سلامتی و کاهش علائم دیسک کمر در پا‌ها کمک کند.

جراحی دیسک کمر

زمانی که شما تمامی مراحل بالا را برای درمان خود طی کرده باشید و تأثیری در دیسک شما نداشته باشد، باید به سراغ جراحی دیسک کمر بروید. در موارد شدید دیسک کمر در پا‌ها، جراحی ممکن است ضروری باشد. یکی از روش‌های جراحی برای دیسک کمر، جراحی لامینکتومی است که باهدف برداشتن بخشی از دیسک آسیب‌دیده و کاهش فشار بر روی عصب‌ها صورت می‌گیرد.اگر شما هم به دنبال مطالعه مراقبت های بعد از جراحی دیسک کمر هستید میتوانید این مقاله از سایت را مطالعه نمایید این مقاله یکی از کامل ترین مقالاتیست که میتوانید آن را مطالعه نمایید .

تغییرات در رژیم غذایی

سخن پایانی

در این نوشته قصد بر این داشتیم تا در مورد دیسک کمر در پا‌ها، علائم و راه‌های درمان این بیماری مطالبی را در اختیارتان قرار دهیم. در طی این مطلب دریافتیم، دیسک کمر یک بیماری مرتبط با ستون فقرات است که می‌تواند به علائم مختلفی در پا‌ها منجر شود. دقت داشته باشید که در صورت بروز هر گونه علائم در سریع‌ ترین زمان ممکن، به پزشک جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کرده تا روند درمان خود را آغاز کنید. البته اگر درد کمر و پا‌های شما خفیف است، می‌توانید در مدت ‌زمان کوتاهی استراحت کنید. در پایان امیدواریم، مطالب ارائه شده راهنمای خوبی برای شما باشد. در صورت داشتن هر گونه سؤال در این زمینه، می‌توانید آن را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید تا پس از بررسی پاسخگوی شما باشیم.

دکتر رضا سنجری :

دکتر رضا سنجری فارق التحصیل از دانشگاه تهران رتبه تک رقمی کنکور سراسری، یکی از بهترین جراح مغز و اعصاب  با سابقه بیش از ۶۰۰۰ جراحی ستون فقرات موفق میباشد جهت دریافت نوبت و مشاوره قبل از عمل کافیست با منشی مطب در تماس باشید .از خدمات کلینیک مغز و اعصاب دکتر سنجری میتوانیم به درمان دیسک کمر، تنگی کانال نخاعی