دیسک کمر مهره ۴ و ۵

• دیسک کمر
دیسک کمر مهره ۴ و ۵

مهره 4 و 5 پایین ترین مهره های ستون فقرات کمری هستند. این مهره ها نیز مانند دیگر مهره های کمری دارای مهره استخوانی، اعصاب، دیسک بین مهره ای و بافت های نرم یعنی عضلات می باشند. دیسک کمر مهره 4 و 5، مهم ترین بخش از مهره های کمری را تشکیل می دهد که مانند یک ضربه گیر از تخریب مهره های کمری 4 و 5 جلوگیری می کند. برخلاف باور مردم دیسک کمر مهره 4 و 5 یک بیماری نیست و همه افراد دارای دیسک بین مهره ای هستند. فقط زمانی می توان دیسک کمر را به عنوان یک بیماری شناخت که دیسک از مهره های کمری بیرون زده باشد یا دچار آسیب های رایجی مانند پارگی شده باشد. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا شما را با بیماری دیسک کمر مهره 4 و 5 آشنا کنیم.

دیسک کمر مهره 4 و 5؛ علائم و نشانه ها و روش های درمانی

ستون فقرات ما از چند بخش مختلف تشکیل شده است که یکی از بخش های آن، مهره های کمری هستند. در بدن همه ما انسان ها 5 مهره کمری متفاوت وجود دارد که هر کدام تاثیر زیادی روی حرکت ما دارند و می توانند باعث ایجاد انعطاف پذیری در هنگام راه رفتن و انجام حرکات مختلف شوند. مهره های 4 و 5 کمری که به آن ها L4 و L5 نیز می گویند، آخرین مهره های کمری هستند که در نهایت به دنبالچه متصل می شوند. به دلیل اینکه مهره های 4 و 5 کمری می توانند وزن زیادی را تحمل کنند، ممکن است دچار مشکلات مختلفی شوند. از جمله مشکلات رایج در این دو مهره از کمر عبارتند از: • مشکلات مفصل فاست با توجه به اینکه درجه تحرک دو مهره کمری 4 و 5 زیاد است، این مفصل تحت تاثیر مشکلات مفصل فاست مانند استئوآریت، تشکیل کیست سینوویال و بی ثباتی فاست ها می شود. • مشکلات دیسک کمر مهره 4 و 5 دیسک کمر مهره 4 و 5 در معرض خطر بیشتری نسبت به دیسک های بین مهره ای دیگر است. چرا که بار زیادی به این بخش از مهره های کمری وارد می شود. تغییر در ارتفاع دیسک می تواند به دلیلی دژنراسیون رخ بدهد که بر لوردوز ستون فقرات کمری تاثیر بسیار بدی دارد. • اسپوندیلولیز اسپوندیلولیز شکستگی در بخش کوچکی از استخوان قوس مهره ای گفته می شود. این بخش تحت فشار زیادی در هنگام راه رفتن و انجام حرکات مختلف است. به همین خاطر، ممکن است این بخش از استخوان مهره کمر 4 و 5 شکسته شود. • تنگی کانال نخاعی تنگی کانال نخاع در دو مهر کمری 4 و 5 می تواند باعث بروز مشکلات مختلفی شود. وجود خارهای استخوانی و تنگ بودن دهانه های مهره های ستون فقرات، می تواند باعث فشرده شدن ریشه های عصبی در محل عبور آن ها شود.

دیسک کمر مهره 4 و 5؛ علائم و نشانه ها و روش های درمانی مشکلات دیسک کمر مهره چهار و پنج؛ رایج ترین مشکلات مهره های کمری

همانطور که اشاره کردیم، مهره های کمری چهارو پنج  تحت فشار و بار بسیار زیادی قرار دارند. بنابراین، طبیعی است که آن ها در معرض بیرون زدگی دیسک کمر و یا مشکلات رایج دیگری قرار بگیرند که کاملا نگران کننده هستند. مشکلات دیسک کمر مهره 4 و 5، رایج ترین مشکلات مهره های کمری محسوب می شوند. به طوری که ممکن است بسیاری از مردم در سنین بالا با این مشکل مواجه شوند.اگر تومور نخاعی به همراه دیسک کمر مهره ۴  و ۵ دارید کافیست با منشی مطب  درتماس باشید بهترین راه برای تشخیص دیسک کمر مهره 4 و 5، مراجعه به پزشک و انجام معاینات لازم است. در نهایت در صورتی که دیسک دچار مشکل شده باشد، می توان با روش های جراحی و غیر جراحی مراحل درمان را انجام داد.

علائم و نشانه های رایج ناشی از دیسک مهره 4 و 5

با توجه به اینکه مهره های کمر 4 و 5 تاثیر زیادی روی حرکات بدن دارند، می توانند باعث ایجاد درد ارجاعی در مفاصل و عضلات شوند. به همین خاطر معمولا احساس درد ناشی از بروز مشکلات مختلف در این مهره ها، به شکل یک درد مبهم در پایین کمر باقی می ماند. همچنین، ممکن است در پشت کمر احساس سفت شدن عضلات و کمر را داشته باشید. توجه به علائم نشانه های رایج ناشی از دیسک کمر مهره چهارو پنج  به شما این امکان را می دهد تا سریع تر مراحل درمان این مشکل را انجام دهید. در اکثر موارد نشانه های ناشی از فتق دیسک و برآمدگی آن عبارتند از: • درد شدید در کمر که معمولا به شکل یک سوزش احساس می شود. • بی حسی در بخش های مختلف ران، ساق پا و یا انگشتان پا • ضعف پاها در هنگام حرکت دادن ران و زانو در جهات مختلف • احساس غیر طبیعی مانند احساس سوزن سوزن شدن • درد مبهم در پایین کمر

اگر دیسک کمر مهره ۴ و ۵ دارید و قصد بارداری دارید حتما با پزشک جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات خود مشورت نمایید همچنین میتوانید این مقاله از سایت با موضوع دیسک کمر در بارداری را مطالعه نمایید .

علائم و نشانه های رایج ناشی از دیسک مهره 4 و 5

درمان دیسک کمر مهره 4 و 5

درمان دیسک کمر مهره 4 و 5 معمولا به صورت غیر تهاجمی و با روش های غیر جراحی انجام می شود. در مواردی که درد و احساس فشار در کمر با روش های غیر جراحی بهبود پیدا نکند، می توان از روش های رایج جراحی نیز کمک گرفت. دکتر رضا سنجری یکی از بهترین جراح دیسک کمر ایشان جراحی بسته دیسک کمر را توصیه نمیکنند .

روش های درمان غیر جراحی مشکلات دیسک کمر مهره 4 و 5

در صورتی که نیاز به درمان مشکلات دیسک کمر مهره 4 و 5 باشد، می توان از روش های غیر جراحی و غیر تهاجمی استفاده کرد. مصرف داروهای بدون نسخه ضد التهاب می تواند برای کنترل درد و علائم بسیار مفید باشد. با این حال باید حتما برای مصرف این داروها با پزشک مشورت کنید تا بهترین داروها بر اساس شرایط شما تجویز شوند. فیزیوتراپی و انجام حرکات ورزشی مناسب، می تواند باعث کنترل درد و علائم ناشی از دیسک کمر مهره چهارو پنج  شود. به طوری که بسیاری از پزشکان حداقل یک دوره 10 روزه برای فیزیوتراپی کمر را به افراد پیشنهاد می کنند. در این صورت می توان وضعیت کمر را در یک حالت ثبات قرار داد.

روش های درمان غیر جراحی مشکلات دیسک کمر مهره 4 و 5روش های درمان جراحی مشکلات دیسک کمر مهره چهارو پنج

در صورتی که با روش های درمان غیر تهاجمی، امکان درمان مشکلات دیسک کمر مهره 4 و 5 وجود نداشت، نوبت به استفاده از روش های تهاجمی می رسد. درمان های تزریقی یکی از راهکارهای درمانی برای کنترل التهاب در ستون فقرات هستند و یکی از روش های درمان دیسک کمر بدون جراحی میباشد . در این روش داروهای ضد التهابی به صورت مستقیم به دیسک و ستون فقرات تزریق می شوند. اگر این روش هم پاسخگو نبود، نوبت به درمان های جراحی می رسد. در این روش ها پزشک بر اساس شدت فتق و یا پارگی دیسک، بهترین روش را جهت درمان مشکلات دیسک کمر به شما ارائه می کند.

دکتر رضا سنجری :

دکتر رضا سنجری جراح مغز و اعصاب، فارق التحصیل از دانشگاه تهران میباشند همچنین ایشان بیش از ۱۵ سال سابقه جراحی دارا میباشند از خدمات ایشان میتوانیم به درمان تومور مغزی ،‌درمان سیاتیک ،‌درمان دیسک کمر ، درمان تنگی کانال نخاعی اشاره نماییم .

2 دیدگاه ‌ها

• ممنون از سایت فوق العادتون