دکتر رضا سنجری / مغز و اعصاب / علت و درمان بی حسی عصب صورت

علت و درمان بی حسی عصب صورت

تقریبا تمامی افراد تا با بی حسی عصب صورت مواجه می شوند و یا این عارضه را در نزدیکان خود مشاهده می کنند در ابتدا تصور می کنند که این عارضه به معنای سکته مغزی است.

اما باید همین جا بیان کنیم که نباید به دلیل شباهت بروز نشانه های مشابه در سکته مغزی با ابتلا به فلج بل یا همان بی حسی اعصاب صورت این دو بیماری را یکی دانست.

برای آشنای بیشتر با این بیماری خواننده نوشتار پیش رو از زبان دکتر رضا سنجری متخصص مغز و اعصاب باشید:

علت و درمان بی حسی عصب صورت

فلج بل چیست؟

این نوع فلج زمانی عارض می شود که ماهیچه های صورت به دلیل التهاب، تورم و یا فشار دچار گرفتگی می شوند. در اغلب مواقع این بیماری یک طرف صورت را درگیر کرده و باعث می شود فرد در طرف آسیب دیده نتواند حرکات عضلاتی چون حرکت چشم و لب را کنترل کند.

میزان شیوع این بیماری در بانوان باردار و مبتلایان به بیماری های دیابت و ایدز بیشتر است. غالبا فلج بل در هنگام شب رخ داده و تا چند هفته بعد نیز از بین خواهد رفت.

چرایی به وجود آمدن فلج بل

گزارش های بدست آمده دلیل مشخصی را برای به وجود آمدن این اختلال عصبی در اختیار نگذاشته اند. اما محققین برخی عوامل خطر ساز و زمینه ساز این نوع فلج را مشخص کرده اند که عبارت اند از:

• ابتلا به هرپس ساده
  • ابتلا به ایدز
  • ابتلا به سارکوئیدوز یا التهاب اندام
  • احتمال بروز آسیب به اعصاب صورت
  • ابتلا به ضعف عضلانی در زمان تولد

نشانه های ابتلا به فلج بل

از دست دادن کنترل اعصاب و ماهیچه های صورت ممکن است زنگ خطری برای بروز مشکل حاد تری مثل سکته مغزی باشد، لذا نباید از کنار آن به سادگی گذر کرد. اما از نشانه های فلج بل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بروز فلج یک طرفه بالا و پایین صورت
  •  احساس درد گوش خلفی
  • کم شدن اشک
  • بروز اختلالات شنوایی
  • بروز اختلالات چشایی
  • ضعف عضلات
  • عدم توانایی در بستن پلک
  • بی‌حسی گونه و دهان
  • احساس سوزن  شدن صورت
  • آبریزش چشم
  • بروز درد در چشم ها
  • اختلالات بینایی
  • عدم توانایی در تحرک پوست
  • افتادگی پوست صورت
  • بی اختیاری در کنترل آب دهان
  • مشکلات در ناحیه چشم

دکتر رضا سنجری متخصص مغز و اعصاب و جراح ستون فقرات در جردن از مجهزترین دستگاه های روز دنیا در تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب و ستوان فقرات استفاده می نماید. شما عزیزان می توانید از طریق زیر با ایشان ارتباط برقرار نمایید:

چگونگی تشخیص فلج بل

برای تشخیص این بیماری بیماران باید به یک نورولوژیست مراجعه کرده و آزمایشات زیر را به عمل آورند.

پزشک در ابتدا:

• بیمار را به لحاظ شنوایی و بینایی معاینه می کند.
  • وضعیت دهان و دندان ها را بررسی می کند.
  • آزمایشاتی را برای ارزیابی وضعیت عصب صورت انجام می دهد. مانند: تست اعصاب جمجمه، تست مغزی و آزمایشات حرکتی

گرچه آزمایش مشخصی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد، اما می توان از آزمایشات زیر برای تشخیص این بیماری استفاده کرد:

• آزمایش خون
  • آزمایشات تست بزاقی
  • آزمایش تحریک پذیری عصبی
  • سی تی اسکن
  • ام آر آی
  • الکترومایوگرافی

چگونگی درمان فلج بل

در ابتدا باید بیان کنیم همانطور که در بالا اشاره شد اغلب افرادی که به این عارضه مبتلا می شوند پس از مدتی به حالت اول خود باز گشته و بهبود می یابند، اما استفاده از دارو درمانی و مصرف دارو های ضد ویروسی می تواند روند درمان را تسریع کند. همچنین انجام چندین جلسه فیزیوتراپی نیز می تواند مانع از پیشرفت آن شود.

اما در افرادی که به بهبودی کامل دست نمی یابند، انجام برخی جراحی های زیبایی برای ایجاد چهره طبیعی تر کمک کننده خواهد بود.

آنچه این فلج را خطرناک می کند احتمال آسیب به چشم ها است. چراکه به علت عدم توانایی بر حرکات پلک ممکن است چشم ها باز مانده و دچار خشکی شوند و یا به علت ورود ذرات آلوده چشم دچار عفونت و تاری شود.

برای جلوگیری از این مشکل در روز های ابتدایی این بیماری، پزشک برای بیماران استفاده از قطره اشک مصنوعی را تجویز خواهد کرد . در دراز مدت ممکن است استفاده از لنز های پلاستیکی را نیز برای جلوگیری از خشکی چشم توصیه کند.

انجام تمرینات صورت

در مواقعی ممکن است پزسک شما را به یک نورولوژیست ارجا دهد تا با  آموزش حرکات صورت روند بهبودی را تسریع کند. در این بین ممکن است مصرف برخی ویتامین ها مانند ویتامین های خانواده  B  را نیز برای تقویت و محافظت عضلات تجویز خواهد کرد.

درمان فلج بل

درمان جراحی فلج عصب صورت

زمانی که این عارضه دائمی شود پزشک انجام برخی جراحی ها را برای بهبودی پیشنهاد خواهد داد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• جراحی ترمیمی عصب: با استفاده از ترمیم میکروسکوپی عارضه های وارده به اعصاب صورت ترمیم خواهد شد. این روش موثرترین روش برای درمان فلج بل است.
  • جراحی میکروسکوپی برداشت فشار عصبی: در این جراحی پوشش استخوانی عصب صورت برداشته شده و فضای کافی برای تحریک و پرش اعصاب ایجاد خواهد شد.
  • جراحی انتقال عصب: در مواقعی که امکان ترمیم عصب وجود نداشته باشد، می توان یک عصب جمجمه ای را به عصب صورت متصل کرد که کار اعصاب صورت را انجام دهد.
  • جراحی انتقال ماهیچه: ممکن است ماهیچه به همراه عصب ها به ناحیه آسیب دیده منتقل شوند. این ماهیچه ها به نواحی کناری دهان متصل شده تا نقش اعصاب قسمت پایین صورت را ایفا کنند. ماهیچه های مذکوراز قسمت پا برداشته خواهند شد.

سخن پایانی

فلج عصب صورت یا همان فلج بل ممکن است برای بسیاری اتفاق افتد، اولین اقدام در مواجه با این پیشامد مراجعه به هنگام به پزشک خواهد بود. چراکه نشانه های اولیه این بیماری بی شباهت به سکته مغزی نبوده و ممکن است به عنوان زنگ هشداری برای برزو خطر دیگری باشد.

چهار + 16 =