• مغز و اعصاب
مقدمه

درباره ورم مغزی چه میدانید ؟راه های درمان ورم مغزی چیست ؟ دراین مقاله قصد داریم شمارا با ورم مغزی آشنا نماییم پس با ما همراه باشید.

آبسه مغزی

دکتر رضا سنجری متخصص مغز و اعصاب: آبسه مغزی در واقع به تجمع چرک در بافت مغزی اتفاق می افتد که در بیشتر مواقع ناشی از قارچ یا باکتری است.

یکی از علت های شایع آبسه مغزی، عفونت باکتریایی در مغز افراد سالم است. این بیماری معمولا در افرادی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و تجمع سلول های چرکی و مرده در مغز به دلیل عفونت قارچی باعث متورم شدن مغز می شود.

آبسه مغزی

آبسه مغز زمانی اتفاق می افتد که ویروس ها، قارچ ها و باکتری ها از طریق زخمی که روی سر و یا جاهای دیگر بدن وجود دارد به مغز منتقل شود.

طبق تحقیقات انجام شده بیشترین درصد آبسه مغزی به دلیل عفونت در جاهای دیگر بدن است که عفونت در قلب و ریه یکی از شایع ترین علل این بیماری می باشد. اما باید گفت عفونت گوش، آبسه یک دندان و یا سینوس نیز ممکن است منجر به آبسه مغزی شود.

اما سوال اینجاست که آیا ورم مغزی یا آبسه مغزی درمان دارد؟

چه کسانی بیشتر در معرض آبسه مغزی قرار دارند؟

می توان گفت تقریبا همه افراد ممکن است به آبسه مغزی مبتلا شوند. اما بعضی از افراد به دلیل شرایط خاصی که دارند بیشتر در معرض ابتلا به آبسه مغزی هست. در زیر به برخی از این افراد اشاره خواهد شد:

• افرادی که به دلیل ابتلا به ایدز سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • افراد مبتلا به سرطان و بیماری های مزمن
  • افرادی که بیماری های قلبی مادرزادی دارند
  • افرادی که دچار آسیب شدید سر شده اند
  • افراد مبتلا به مننژیت
  • افرادی که داروی های سرکوب کننده ایمنی، مثل داروهای شیمی درمانی استفاده می کنند.
  • افرادی که عفونت مزمن سینوش یا گوش میانی دارند

بیشتر بخوانید: بیماری ام اس و درمان آن

علائم و نشانه های آبسه مغزی

معمولا علائم آبسه مغزی در طی چند هفته گسترش پیدا می کنند. اما ممکن است به صورت ناگهانی نیز بروز کنند. در زیر به برخی از این علائم اشاره خواهد شد:

• کاهش تکلم
  • کاهش حواس
  • لرز
  • تغییرات بینایی
  • کاهش حرکات با از دست دادن عملکرد عضلات

در کودکان و نوزادان بسیار از علائم آبسه مغزی مشابه همین علائم هستند. اما ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشد. مثلا اینکه قسمت بالایی سر کودک دچار تورم یا برجستگی شود. از دیگر نشانه های آبسه مغزی در کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• اسپاسم در اندام های دست و پا
  • گریه شدید و بلند
  • استفراغ جهنده
  • تشخیص آبسه مغزی

عوارض احتمالی آبسه مغزی

• آسیب دائمی به مغز
  • در صورتی که درمان نشود موجب بروز حملات تشنج، اغما و مرگ خواهد شد.

در صورت مشاهده هرگونه علائم آبسه مغزی می توانید با دکتر رضا سنجری متخصص مغز و اعصاب و جراح ستون فقرات در جردن  از طریق شماره تماس: 09198379137 ارتباط برقرار نمایید.

روش های تشخیص آبسه مغزی

شاید بسیاری از علائم آبسه مغزی شبیه بیماری های دیگر باشد. در صورتی که دچار هر یک از این علائم هستید فوراً به بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران مراجعه کنید تا معاینه عصبی از شما انجام شود. این آزمایش هرگونه افزایش فشار در مغز را به دلیل تورم نشان خواهد داد. سی تی اسکن و ام آر آی نیز گزینه های دیگری هستند که برای تشخیص آبسه مورد استفاده قرار می گیرد.

در مواردی نیز پزشک می تواند با کشیدن مایع نخاعی یا پونکسیون کمری و ارسال برای آزمایش، نسبت به تشخیص مشکلات غیر از عفونت اقدام کند.

در صورت وجود تومور مغزی به دلیل احتمال خونریزی مغزی و یا پاره شدن رگ خونری در مغز، پونکسیون کمری انجام نمی شود.

آیا ورم مغزی یا آبسه مغزی درمان دارد؟

در مورد اینکه آبسه مغفزی یا ورم مغزی درمان دارد یا خیر باید گفت: آبسه مغزی یک وضعیت پزشکی بسیار جدی است که نیاز به بستری شدن دارد. کاهش جریان خون و بروز آسیب دائمی در مغز از عوارض فشار ناشی از تورم در مغز است که باید حتما توسط جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات برسی شود و ممکن است پزشک قبل از تشخیص قطعی این بیماری از تجویز دارو برای کاهش خطر ابتلا به عوارض بیماری، استفاده کند.

در صورتی که آبسه در داخل مغز یا عمق کمتر از 2.5 سانتی متری و یا کمتر باشد، با مصرف آنتی بیوتیک درمان خواهد شد. معمولا برای از بین بردن انواع باکتری ها، از چندین داروی آنتی بیوتیک استفاده می شود.

در موارد زیر از دارو درمانی به جای عمل جراحی استفاده می شود:

• وجود چندین آبسه در مغز
  • آبسه عمیق در داخل مغز
  • هیدروسفالی یا تجمع مایع در مغز
  • مننژیت یا عفونت در غشاهای محافظتی اطراف مغز
  • آبسه کوچک و کمتر از 2 سانتی متر

معمولا پزشکان داروهای ضد قارچ را با هدف درمان آبسه و عفونت اصلی آن، به صورت وریدی تزریق می کنند.

درمان آبسه مغزیدرمان به روش جراحی

در صورتی که اندازه آبسه مغزی از 2.5 سانتی متر بزرگتر باشد، معمولا چرک آن باید تخلیه شود. اما با این حال بعد از عمل جراحی باید از آنتی بیوتیک استفاده شود.

باید به این نکته اشاره کرد که درمان به روش جراحی، در موارد بسیار شدید و هنگامی که باعث افزایش فشار شدید در مغز شود، انجام می شود.

در موارد زیر جراحی بهترین گزینه خواهد بود:

در صورتی که خطر پارگی آبسه مغزی در داخل جمجمه زیاد باشد.

در صورتی که آبسه مغز حاوی گازهایی باشد که توسط باکتری ها تولید می شود.

پیشگیری از آبسه مغزی

پیشگیری از آبسه مغزی به دلیل وضعیت پزشکی جدی که دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است. به این دلیل شرایطی را که منجر به عفونت و آبسه مغزی می شود، باید کنترل و مراقبت کرد و با مشاهده کوچکترین علائم آبسه مغزی به پزشک مراجعه شود.

سخن پایانی

در صورتی که مشکلات قلبی دارید، قبل از مراجعه به دندانپزشکی یا اورولوژی حتما با پزشک خود صحبت کنید. پزشک قبل از انجام کار، برای شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. با این کار خطر ابتلا به عفونت که ممکن است به مغز منتقل شود، کمتر خواهد شد.

از خدمات کلینیک دکتر رضا سنجری میتوانیم به درمان دیسک کمر، درمان تنگی کانال نخاعی ، جراحی دیسک کمر ، درمان درد سیاتیک ، درمان تنگی کانال نخاع و… اشاره نماییم .

شماره تماس: 09198379137

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/drrezasanjari

دریافت نوبت

شماره های تماس جهت دریافت نوبت