دکتر رضا سنجری / مغز و اعصاب / درمان سندرم تونل کارپال

درمان سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال، اختلال شایعی است که منجر به بروز درد و بی حسی در دست ها و بازوها می شود. این اختلال معمولا زمانی اتفاق می افتد که یکی از اعصاب اصلی دست فشرده می شود.

در بیشتر بیماران، این سندرم به مرور زمان شدت می گیرد، به همین خاطر تشخیص اولیه و به موقع، به درمان موثرتر این اختلال کمک می کند. در ابتدا، علائم با درمان هایی مانند بستن با آتل و یا دوری از انجام برخی فعالیت های خاص، تسکین می یابند.

در صورتی که فشار وارده به اعصاب ادامه پیدا کند، شاهد بروز آسیب های عصبی و تشدید علائم خواهیم بود. جهت پیشگیری از آسیب های دائمی، جراحی انجام می شود تا فشار از روی عصب میانی برداشته شود.

سندرم تونل کارپال دست

آناتومی

تونل کارپال، راه باریکی است در مچ دست که به میزان دو تا سه سانتی متر پهنا دارد. این تونل از عصب میانی و تاندون های خم کننده انگشتان دست محافظت می کند. سقف این تونل از باندهای قوی و بافت همبندی تشکیل شده است.

عصب میانی، یکی از اعصاب اصلی دست است که از اعصاب موجود در گردن منشا می گیرد و به یک عصب واحد در بازو می رسد. عصب میانی به سمت بازو و آرنج می آید و از طریق کانال کارپال به مچ دست و دست می رسد.

این عصب، باعث ایجاد حس در انگشت ها می شود. 9 تاندونی که انگشت ها و شصت دست را خم می کنند، در تونل کارپال در حرکت هستند. این تاندون ها، تاندون های خم کننده انگشت نام دارند.

سندرم تونل کارپال، زمانی اتفاق می افتد که تونل باریک می شود و یا بافت های اطراف تاندون های خم کننده انگشتان ملتهب می شوند و فشاری به عصب میانی وارد می شود. این بافت ها، سینوویوم نام دارند. در حالت طبیعی، سینوویوم، محیط لغزنده ای را برای تاندون ها و حرکات آسان انگشت ها فراهم می کند.

زمانی که سینوویوم ملتهب شود، فضایی داخل تونل ایجاد و فشار به عصب وارد می شود. این فشار غیر طبیعی می تواند منجر به بروز درد، بی حسی و ضعف در دست ها شود.

بیشتر بخوانید: علت بروز گردن درد ، شایع ترین علائم تومور مغزی

علت بروز سندرم تونل کارپال

عوامل مختلفی در بروز سندرم تونل کارپال دخیل هستند. از جمله:

• عوامل وراثتی، که یکی از مهم ترین عوامل است. این اختلال می تواند زمینه ژنتیکی و وراثتی داشته باشد.
  • کار کردن زیاد با دست ها، که باعث تحریک تاندون های مچ دست و وارد آمدن فشار به اعصاب می شود.
  • پوزیشن دست و مچ دست، انجام برخی فعالیت هایی که با کش آمدن تاندون های دست و مچ دست همراه است، می توانند برای طولانی مدت باعث شوند تا فشار بیشتری به اعصاب وارد شود.
  • بارداری، تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند باعث تورم شود.
  • شرایط سلامتی، دیابت، آرتریت روماتوئید و مشکلات تیروئیدی می توانند در بروز این سندرم دخیل باشند.

علائم و نشانه های سندرم تونل کارپال

• بی حسی، درد و احساس سوزش در انگشت ها، قسمت میانی دست و انگشت حلقه
  • دردی که می تواند به ساعد و شانه ها بزند
  • احساس ضعف در دست که باعث می شود انجام برخی کارها برای فرد سخت شود

در بسیاری از بیماران، علائم این سندرم شروع تدریجی دارد. در ابتدا، علائم همیشگی نیستند و گاهی ظاهر می شوند. با این حال، با پیشرفت بیماری، شاهد تشدید علائم خواهیم بود.

ظاهر شدن علائم شب ها بسیار شایع است. آن هم به این دلیل که معمولا مچ دست هنگام خواب خم می شود و شدت علائم می تواند در حدی باشد که فرد از خواب بیدار شود. در طول روز نیز علائم هنگام خم شدن مچ دست و یا رانندگی برای مدت زمان طولانی، ظاهر می شوند.

بسیاری از افراد، احساس می کنند هنگامی که دست خود را حرکت می دهند، از شدت دردشان کاسته می شود.

دکتر رضا سنجری جراح و متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات در جردن از مجهزترین دستگاه های روز دنیا در تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب و ستوان فقرات استفاده می نماید. شما عزیزان می توانید از طریق زیر با ایشان ارتباط برقرار نمایید:

شماره تماس: 09198379137

لازم به ذکر است با مراجعه به صفحه اینستاگرام دکتر رضا سنجری می توانید از مطالب علمی و کاربردی این صفحه آگاهی پیدا کنید.

درمان سندرم تونل کارپال

• درمان غیر جراحی

در صورتی که این سندرم در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان غیر جراحی می تواند موثر واقع شود. درمان هایی از قبیل:

1. بستن با آتل، این روش از خم شدن مچ دست هنگام خواب و سایر فعالیت های پیشگیری و از فشار وارده به عصب کم می کند.
  2. مصرف داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی، مانند ایبوبروفن و ناپروکسن به تسکین درد و التهاب کمک می کنند.
  3. تغییر در فعالیت، علائم معمولا زمانی ظاهر می شوند که دست و مچ دست برای مدت طولانی در یک پوزیشن ثابت قرار بگیرد.
  4. تزریق کورتون، داروی ضد التهابی که به تونل کارپال تزریق می شود. البته این تزریق می تواند نتایج موقتی را به همراه داشته باشد.
  • درمان جراحی

در صورت عدم بهبود علائم با روش های گفته شده، درمان جراحی برای بیمار در نظر گرفته می شود. نوع جراحی به شدت علائم و میزان درد و بی حسی انگشت ها بستگی دارد.

• جراحی باز. در این روش، برش کوچکی در قسمت کف دست ایجاد می شود و پزشک می تواند داخل دست و مچ دست را بررسی کند. این جراحی، باعث افزایش اندازه تونل و برداشته شدن فشار از روی عصب میانی می شود.
  • جراحی آندوسکوپی. در این روش، یک یا دو برش کوچک بر روی دست زده می شود و پزشک با استفاده از آندوسکوپ به مشاهده داخل دست و مچ دست می پردازد.
جراحی سندرم تونل کارپال دست

دوره نقاهت جراحی

بلافاصله بعد از جراحی، از بیمار خواسته می شود دست خود را بالا نگه دارد و انگشت ها را تکان بدهد تا از شدت تورم کاسته شود.

احتمال بروز درد و سفتی بعد از جراحی وجود دارد که ممکن است تا چند هفته ادامه پیدا کند.

توصیه می شود تا چند هفته بعد از جراحی، آتل بسته شود.

اجازه انجام فالیت های سبک به بیمار داده می شود. رانندگی و یا بلند کردن اجسام سنگین باید تا چند هفته به تعویق بیفتند. در خصوص زمان مناسب بازگشت به محل کار و انجام فعالیت ها، با پزشک خود مشورت داشته باشید.

در پایان این که،

سندرم تونل کارپال، اختلال شایعی است که با بی حس شدن، ضعف و درد دست ها و بازوها همراه است. آناتومی مچ دست، شرایط سلامتی و تکرار برخی حرکات در بروز این اختلال دخیل هستند. در صورتی که بیمار در صورت بروز علائم به پزشک مراجعه کند و این سندرم در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان های غیر جراحی مانند بستن با آتل و یا تغییر در انجام فعالیت ها می تواند مفید باشد.

در غیر این صورت، جراحی برای بیمار در نظر گرفته می شود تا فشار از روی عصب میانی برداشته شود.

در صورت بروز هرگونه مشکل می توانید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرده تا بررسی های لازم انجام شده و بهترین روش درمان را مد نظر قرار داد.

شماره تماس: 09198379137

2 × یک =