دکتر رضا سنجری / مقالات / بیماری ALS چیست؟

بیماری ALS چیست؟

قطعا تصور اینکه احساس کنید به حالت پیشرونده ای امکان کنترل برخی عضلات بدنتان را از دست می دهید بسیار دلهره آور است.

این نوع بیماری ها را شاید در فیلم های سینمایی بیشتر دیده باشید و برایتان قابل باورتر باشد، اما تجربه آن در دنیای واقعی به معنای اختلال در زندگی روزمره خواهد بود. با این وجود این بیماری با تمام هولناک بودن خود وجود دارد. ALS در واقع بیماری است که موجب از کارافتادن تدریجی عضلات و ماهیچه های بدن می شود.

آنچه شما را به خواندن این نوشتار ترغیب کرده است شاید احساس ابتلا به این بیماری و یا کسب آگاهی درباره آن باشد. به هر طریق در این نوشتار سعی بر این است که با توجه به توضیحاتی که دکتر رضا سنجری متخصص مغز و اعصاب و جراح ستون فقرات مطالب مفیدی را پیرامون بیماری ALS در اختیار شما قرار دهیم. خواننده این نوشتار باشید:

بیماری ALS چیست؟

ALS یا در اصلاح پزشکی بیماری “اسکروز جانبی آمیوترروفیک” نوعی بیماری پیشرونده در زوال تدریجی سلول های عصبی است که در امتداد این بیماری فرد دیگر قادر به حرکت نخواهد بود. البته این بیماری به صورت خفیف نمایان شده و در طول مدت باعث می شود  بیمار دیگر نتواند حرکت کند. البته این افراد با وجود عدم توانایی حرکت دادن بدن خود از قدرت تفکر و حافظه برخوردار خواهند بود.

لازم است بدانید که بیماری ALS ژنتیکی نبوده و از طریق ژن به فرد منتقل نخواهد شد. همچنین این بیماری را نمی توان در رسته سرطان ها نیز قرار داد.

علت بروز بیماری ALS

تا کنون محققین نتوانسته اند درباره علت این بیماری فرضیه مشخصی را ارائه دهند. بنابراین نمی توان علت دقیق را برای بروز این بیماری در نظر گرفت. اما همه گیری این بیماری نشان داده است که اغلب بیماران در سن ۴۰ تا ۷۰ سالگی به این بیماری دچار شده اند که میزان مبتلایان آن بیشتر در بین مردان بوده است.

علائم بیماری ALS

شاید در ابتدا به علت ایجاد ناتوانی در حرکت عضلات تصور کرده اید که این بیماری در واقع همان بیماری ام اس است. اما این تنها شباهت بین علائم را نشان می دهد. علائم بیماری  ALS عبارت اند از:

• ضعف و تضعیف ماهیچه های دست و پا
  • بروز خستگی زود هنگام در عضلات بدن
  • گرفتگی و کوفتگی ماهیچه ها
  • اختلالات گفتاری (تکلم کند)
  • اختلالات بلع (ناتوانی در خوردن غذا)
  • اختلالات احساسی مانند گریه کردن و خندیدن بی اراده
  • اختلالت حرکتی
  • ناتوانی در راه رفتن

دکتر رضا سنجری متخصص مغز و اعصاب و جراح ستون فقرات در جردن از مجهزترین دستگاه های روز دنیا در تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب و ستوان فقرات استفاده می نماید. شما عزیزان می توانید از طریق شماره تماس: ۰۹۱۹۸۳۷۹۱۳۷ با ایشان ارتباط برقرار نمایید.

راه های تشخیص و درمان بیماری ALS

همانطور که اشاره شد این بیماری می تواند با دیگر بیماری های عصبی به اشتباه گرفته شود. بنابراین برای تشخیص قطعی لازم است تمامی جوانب زندگی بیمار، سابقه پزشکی و سابقه ابتلای خانواده به این بیماری به خوبی بررسی شود.

برای شناخت علائم این بیماری و تشخیص آن لازم است آزمایشات زیر به عمل آید:

• آزمایش خون
  • آزمایش تجزیه و تحلیل مایع نخاعی
  • آزمایش MRI

بیشتر بخوانید: چگونه فشار مغزی را پایین بیاوریم ، علت و درمان بی حسی عصب صورت

پیش آگهی بیماری ALS

افرادی که به بیماری ALS مبتلا شوند به طور میانگین بین ۳ تا ۵ سال پس از شروع علائم زنده خواهند ماند. اما این تنها یک تخمین است. چرا که افراد بسیاری پس از ابتلا به این بیماری بیش از ۵ سال زندگی کرده اند.

آنچه مرگ این بیماران را موجب می شود ناراحتی های متوجه ریه و دستگاه تنفسی است. اگر استیفن هاوکینگ معروف را بشناسید خواهید دید که او با وجود ابتلای به این بیماری تنواسته بود سالیان زیادی را زنده بماند و در عین ابتلا به این بیماری جز نوابغ جهانی نیز شناخته شود. او از ۲۱ سالگی به این بیماری مبتلا شد و تقریبا در سن ۵۵ سالگی در گذشت.

راه پیشگیری از ابتلا به بیماری ALS

به گفته متخصص مغز و اعصاب و جراح ستون فقرات: به دلیل ناشناخته بودن علت این بیماری راه پیشگیری از آن نیز وجود نخواهد داشت. به طوری که سازمان غذا و داروی آمریکا توانسته دارویی را برای این بیماران پیشنهاد دهد که تنها بتوانند چند سال بیشتر زنده بمانند.

اغلب داروهایی که برای این بیماری تجویز می شود تنها می توانند درد ناشی از اسپاسم عضلات را در آن ها کاهش دهند. با این وجود محققین تلاش کرده اند ابزارهایی را برای این بیماران ابداع کنند که ادامه زندگی برای آن ها آسان تر شود. استفاده از دستگاه های تنفسی و دیگر ابزارها برای فعالیت های روزانه از این دست اقدامات هستند.

راه پیشگیری از ابتلا به بیماری ALS

چه زمانی باید به پزشک مراجه کرد؟

اگر فردی با ضعف عضلات و ماهیچه ها مواجه شود که دلیل قانع کننده ای برای آن وجود نداشته باشد، باید به سرعت به پزشک مراجعه کند. در صورت سهل انگاری برای پیگیری علائم ممکن است فرد با اختلالات بلع و یا اختلالات تنفسی مواجه شود که می تواند آینده ای ناخوشایند را برایش رقم زند.

سخن پایانی

ALS بیماری است که می تواند بر سیستم حرکتی، سیستم تنفسی و عمل بلع تاثیرگذار باشد. این ها تماما اعمالی هستند که فعالیت های حیاتی بشر به شمار می آیند؛ قطعا اختلال در آن ها به معنای مختل شدن زندگی روزمره خواهد بود. نکته قابل توجه این است که درباره این بیماری هنوز تحقیقاتی در حال انجام است و افرادی که به این بیماری مبتلا هستند باید توجه داشته باشند که با وجود تخمین میزان سال های زنده ماندن بیماران این امکان وجود دارد که استثناهایی مانند استیفن هاوکینگ دوباره تکرار شوند.

یک × یک =