ویرایش محتوا
لوگو سایت دکتر رضا سنجری طرح سفید رنگ
درباره ما

دکتر رضا سنجری جراح و متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

راه های ارتباطی با ما
روماتیسم ستون فقرات

روماتیسم ستون فقرات

  • خانه
  • -
  • ستون فقرات
  • -
  • روماتیسم ستون فقرات
روماتیسم ستون فقرات
مقدمه

رماتیسم ستون فقرات چیست ؟ برای  آشنایی با رماتیسم ستون فقرات و راه های درمان آن این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

روماتیسم ستون فقرات یا اسپوندلیت آنکیلوزان بیماری می باشد که در دسته انواع آرتریت قرار می گیرد که عمده اثرات آن در ناحیه مفاصل ستون فقرات است. این عارضه مشکلاتی از جمله سفت شدن و دردناکی حرکت ستون فقرات را در افراد ایجاد می کند. به همین دلیل افراد با محدودیت حرکتی نیز مواجه می شوند، زیرا با دردهایی که تجربه می کنند، نمی توانند چندان حرکت قابل توجهی در ناحیه مفاصل ستون فقرات شان ایجاد کنند. در این مقاله همراه ما باشید تا با این بیماری بیشتر از قبل آشنا شوید.
 

روماتیسم مفصلی چیست

اسپوندلیت آنکیلوزان یا (روماتیسم ستون فقرات) نوعی آرتریت است که معمولاً بر مفاصل ستون فقرات اثر می‌گذارد. در اثر این بیماری ستون فقرات سفت و دردناک می‌شود که این وضعیت می‌تواند بر چگونگی حرکت فرد تاثیر منفی بگذارد و برخی از استخوان‌های ستون فقرات ممکن است به هم متصل شوند.

رماتیسم چیست و راه های درمان آن چیست ؟

 این عارضه بر سایر مفاصل بویژه در مفاصل ران، شانه‌ها و دیواره‌ی قفسه سینه نیز اثر می‌گذارد. روماتیسم ستون فقرات زمانی ایجاد می‌شود که استخوان‌های ستون فقرات در محلی که تاندون‌ها به آن متصل شده‌اند و در بین مفاصل ملتهب می‌شوند. بدن تلاش می‌کند تا این آسیب را با ایجاد استخوان جدید ترمیم کند و با رشد آن در نهایت استخوان‌های ستون فقرات بهم متصل می‌شوند. ابتلا به اسپوندلیت آنکیلوزان در هرسنی ممکن است رخ دهد اما معمولاً در جوانی، اواخر نوجوانی یا اوایل بیست سالگی شروع می‌شود. همچنین مردان سه برابر بیشتر از زنان احتمال ابتلا به این عارضه را دارند.

علائم روماتیسم مفصلی

باید بدانید که علائم روماتیسم ستون فقرات به آرامی پدیدار می شود و ممکن است حتی شروع آن سال‌ها پیش از اینکه بیماری علائم خود را ظاهر کند، باشد. این علائم می‌توانند خفیف باشند اما از طرفی هم ممکن است به حدی شدید باشند که موجب ناتوانی شخص گردند. همچنین توجه داشته باشید که این بیماری ممکن است به یکباره شدید شود و سپس بهبود پیدا کند به این صورت که علائم آن می‌توانند در یک دوره ظاهر شوند و یا از بین بروند.

علائم اصلی روماتیسم مفصلی عبارتند از:

  • درد پایین کمر  که بیشتر از سه ماه ماندگار است. این درد معمولاً در نیمه‌ی دوم شب یا هنگامی که از تخت بلند می‌شوید بدتر می شود، اما به تدریج با حرکت بهتر می‌شود
  • درد و تورم در مفصل ران، زانو یا دیگر مفاصل
  • درد باسن
  • احساس خستگی و اختلال خواب
  • مشکل در تنفس (تنگی نفس)
  • انحنای ستون فقرات 

روماتیسم ستون فقراتتشخیص روماتیسم ستون فقرات

برای تشخیص این عارضه روش های مختلفی وجود دارد که بنابر تشخیص پزشک و متخصص مغز و اعصاب و وضعیت بیمار آن ها انتخاب می شوند. در ابتدا پزشک سوالاتی در زمینه علائم و نشانه های این بیماری از فرد می پرسد و برای تشخیص این بیماری سابقه بیماری و پرونده پزشکی شما نیز مورد بررسی قرار می گیرد. در صورتی که در خانواده تان سابقه ابتلا به این بیماری وجود داشته باشد و علائم زیادی را داشته باشید، تشخیص اولیه، بروز روماتیسم ستون فقرات می باشد.دکتر رضا سنجری یکی از بهترین جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات میباشند از خدمات ایشان میتوانیم به درمان دیسک کمر، تنگی کانال نخاعی اشاره نماییم جهت دریافت نوبت کافیست با منشی مطب در تماس باشید .

 سایر روش های تشخیصی این بیماری عبارتند از:

  • آزمایش خون
  • تصویربرداری از ناحیه کمر و مفاصل ستون فقرات
  • انجام اسکن و ام آر آی MRI

 

واقعیت HLV این است، تا زمانی که این بیماری به درستی تشخیص داده نشود نمی توان روند درمانی درستی را انتخاب کرد. بنابراین توصیه می شود در مرحله تشخیص این بیماری تمام اقدامات ضروری و تجویز شده از سوی پزشک متخصص را با دقت انجام دهید.

عوارض بیماری اسپوندلیت آنکیلوزان

این بیماری مانند سایر عارضه ها عوارضی را در فرد ایجاد می کند.که شامل موارد زیر می باشد

  • مشکلات عصبی/ سندروم دم اسب
  • شکستگی ستون فقرات
  • فشردگی نخاع
  • آمیلوئیدوز
  • درد پاشنه پا
  • ضایعات رومانوس
  • کاهش اتساع قفسه سینه و ظرفیت حیاتی
  • احتمال عفونت قفسه سینه

 درمان بیماری روماتیسم مفصلی

درمان دارویی

پزشکان متخصص مغز و اعصاب برای درمان این بیمار معمولاً داروهای غیراستروئیدی و ضدالتهاب (NSAIDs) را برای کاهش درد و خشکی مفاصل تجویز می‌کنند. چنانچه بیمار این داروها را به طور منظم مصرف کند، داروها سرعت پیشرفت عارضه را آهسته و از تشدید عارضه جلوگیری می‌کنند.

همچنین پزشک داروی دیگری به نام مهار کننده پمپ پروتون را نیز برای محافظت از معده و کاهش خطر بروز عوارض جانبی ناشی از مصرف این داروها تجویز می‌کند. چنانچه بیمار نتواند داروهای NSAIDs را به هر دلیلی مصرف کند یا این داروها به اندازه کافی تاثیرگذار نباشد، پزشک مسکن دیگری مانند پاراستامول یا کدئین تجویز می‌کند. در صورتی که مفاصل به شدت دردناک و متورم باشد، پزشک تزریق استروئید در مفصل را پیشنهاد می‌دهد.

درمان با جراحی

در اکثر مواقع بیماران مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان نیازی به جراحی ندارند. اما اگر یکی از مفصل‌ها مانند مفصل ران یا شانه به شدت آسیب دیده باشد، پزشک توصیه می‌کند که جراحی تعویض مفصل انجام شود. درصد اندکی از بیماران که زندگیشان به دلیل خمیده شدن و به هم جوش خوردن مهره‌های ستون فقرات مختل شده است، می‌توانند کیفیت زندگیشان را با انجام عمل جراحی اصلاحی بهبود دهند.

جراحی رماتیسم دکتر رضا سنجری

 

درمان با فیزیوتراپی

بخش بسیار مهمی از درمان روماتیسم ستون فقرات فیزیوتراپی می باشد. زمانی که اسپوندیلیت آنکیلوزان تشخیص داده می‌شود، پزشک معمولاً فرد را به متخصص فیزیوتراپی نیز معرفی می‌کند تا این متخصص برنامه ورزشی متناسب با شرایط بیمار تهیه کند. این برنامۀ ورزشی به گونه‌ای طراحی می‌شود که بیمار توانایی حرکتی و انعطاف‌پذیری خود را حتی‌الامکان حفظ کند.

کلام آخر:

در پایان بهتر است بدانید که هنوز درمانی قطعی برای روماتیسم ستون فقرات وجود ندارد بنابراین مهم است که بر اساس یک برنامه درمانی تحت نظر پزشک باشید. سعی کنید تغییراتی در سبک زندگی خود دهید که باعث افزایش کیفیت زندگی شما شود. امیدواریم در این مقاله به سوالات شما در این زمینه پاسخ داده باشیم. دررابطه با سندرم تونل کارپال چه میدانید ؟ برای آشنایی با سندرم تونل کارپال کافیست با ما همراه باشید .

دکتر رضا سنجری جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات فارق التحصیل از دانشگاه تهران دارای سایقه بیش از ۲۵۰۰ جراحی دیسک کمر

دکتر رضا سنجری

جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات

مقالات مشابه

دیسک کمر در زنان

مراقبت‌های بعد از جراحی دیسک کمر

روماتیسم ستون فقرات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در
خبرنامه سایت

*** عضویت در خبرنامه سایت

کلینیک آنلاین مغزو اعصاب دکتر رضا سنجری با هدف پیشگیری و درمان بیماری های مغزی و ستون فقرات و همچنین معرفی بهترین نورولوژیست ها و فیزیوتراپ ها برای شما هم میهنان عزیز ایجاد شده است .

بخش های کلینیک
روزهای کاری
یکشنبه : 1۷.00 - ۱۱.00
دوشنبه : ۱۸.00 - ۱۳.00
پنج شنبه : ۱۸.00 - ۱۳.00