دکتر رضا سنجری / مغز و اعصاب / علائم تومور هیپوفیز

علائم تومور هیپوفیز

تومور هیپوفیز

دکتر رضا سنجری متخصص مغز و اعصاب: تومورهای هیپوفیز، توده های غیر طبیعی هستند که در غده هیپوفیز رشد می کنند. برخی تومورهای هیپوفیز منجر به زیادی هورمون هایی می شوند که عملکردهای مهم بدن را تنظیم می کنند. برخی از این تومورها می توانند باعث کاهش سطح هورمون ها شوند.

بیشتر تومورهای هیپوفیز، غیر سرطانی و خوش خیم هستند. آدنوم، داخل غده هیپوفیز و یا اطراف آن باقی می ماند و به سایر قسمت های بدن پخش نخواهد شد.

درمان های متعددی برای تومور هیپوفیز وجود دارد که با توجه به علائم تومور هیپوفیز متفاوت است، از جمله: برداشت تومور، کنترل رشد تومور و یا کنترل سطح هورمون ها با مصرف دارو.

توصیه می شود در صورت بروز علائم تومور به بهترین دکتر برای درمان تومور مغزی مراجعه کنید.

تومور هیپوفیز

علائم و نشانه های تومور هیپوفیز

بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران معتقد است، تمام تومورهای هیپوفیز با علامت و نشانه همراه نیستند. تومورهای هیپوفیزی که هورمون تولید می کنند، می توانند بسته به نوع هورمون، منجر به بروز علائم شوند. اما تومورهایی که هورمون تولید نمی کنند، با رشد و فشاری که به سایر ساختارها وارد می کنند، خود را نشان خواهند داد.

علائم مرتبط با فشار تومور

• تاری دید

علائم مرتبط با تغییر سطح هورمون ها

• فعالیت تومور هیپوفیز می تواند منجر به تولید بیش از حد هورمون ها شود. عملکردهای مختلف تومورها در غده هیپوفیز، منجر به بروز علائم و نشانه هایی خواهند شد.
  • تومورهای بزرگ می توانند باعث کمبود هورمونی شوند. از جمله علائم می توان به تهوع و استفراغ، ضعف، احساس سرماخوردگی، قطع سیکل قاعدگی، اختلالات جنسی و یا افزایش حجم ادرار اشاره کرد.

در صورت مشاهده علائم و نشانه های مرتبط با تومور هیپوفیز، حتما باید به پزشک مراجعه شود. تومور هیپوفیز، با بازگشت سطح هورمون ها به حالت طبیعی و تسکین علائم، قابل درمان می باشد.

بیشتر بخوانید: درمان تومور پرولاکتینوما ، تومور مغزی و راه های درمان آن

علت بروز تومور هیپوفیز

علت رشد غیر طبیعی سلول ها در غده هیپوفیز، به طور کامل شناخته نشده است. غده هیپوفیز، غده ای کوچک و لوبیایی شکل است که در پایه مغز، پشت بینی و ما بین گوش ها واقع شده است. بر خلاف اندازه کوچکی که دارد، تقریبا بر تمام قسمت های بدن تاثیر می گذارد.

هورمون هایی که توسط این غده تولید می شوند، به تنظیم عملکردهای مهم بدن مانند رشد و فشار خون کمک می کنند.

تومور هیپوفیز می تواند زمینه ارثی و خانوادگی داشته باشد.

دکتر رضا سنجری متخصص مغز و اعصاب و جراح ستون فقرات در جردن از مجهزترین دستگاه های روز دنیا در تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب و ستوان فقرات استفاده می نماید. شما عزیزان می توانید از طریق زیر با ایشان ارتباط برقرار نمایید:

درمان تومور هیپوفیز

بسیاری از تومورهای هیپوفیز، نیازی به درمان ندارند. درمان نیز با توجه به اندازه، نوع تومور و فاصله آن از مغز تعیین خواهد شد. سن و شرایط جسمانی نیز جز مواردی هستند که باید اهمیت داده شوند. روش های درمانی عبارتند از:

جراحی

برداشت تومور هیپوفیز به روش جراحی به خصوص زمانی که تومور به اعصاب بینایی فشار وارد کند، ضروری می باشد. درصد موفقیت جراحی به نوع تومور، محل تشکیل تومور، اندازه و حمله تومور به بافت های اطراف بستگی دارد.

• جراحی به روش آندوسکوپی. در این روش، تومور از طریق بینی و سینوس و بدون نیاز به ایجاد برش، برداشته می شود. هیچ یک از قسمت های مغز درگیر نمی شود و جای اسکار باقی نخواهد ماند. برداشت تومورهای بزرگ و یا تومورهایی که به بافت های اطراف حمله کرده اند، سخت تر خواهد بود.
  • کرانیوتومی. در این روش، تومور از طریق قسمت فوقانی جمجمه و از طریق برش ایجاد شده در فرق سر، برداشته خواهد شد. در این روش، دسترسی به تومورهای بزرگ راحت تر خواهد بود.

رادیوتراپی

در رادیوتراپی، تومورها با استفاده از امواج پر انرژی رادیویی تخریب می شوند. این روش درمانی، برای تومورهای مقاوم و یا تومورهایی که با مصرف دارو، درمان نمی شوند مزایایی را به همراه خواهد داشت.

درمان تومور هیپوفیز

مصرف دارو

جایگزین هورمون های هیپوفیز

اگر تومور هیپوفیز و یا جراحی باعث کاهش تولید هورمون شده باشد، معمولا هورمون های جایگزین برای نگه داشتن هورمون ها در سطح طبیعی انجام خواهد شد. برخی افرادی که تحت رادیوتراپی قرار می گیرند، باید جایگزینی هورمون را نیز انجام دهند.

در مواردی که تومور هیپوفیز منجر به بروز علامت و نشانه ای نشده باشد، نیازی به دنبال کردن اقدام درمانی خاصی نخواهد بود. در چنین شرایطی، بیمار تحت معاینه و نظارت پزشک قرار می گیرد تا هر گونه تغییر در تومور بررسی گردد.